Auto Zakelijk Of Privé Berekenen
Contents
- 1 Hoe bereken je privé gebruik auto?
- 2 Is zakelijk leasen verstandig?
- 3 Is zakelijk rijden goedkoper?
- 4 Hoe controleert de Belastingdienst privé gebruik auto?
Wat is goedkoper auto op de zaak of prive?
Enkele vuistregels –
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto’s op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten. Anderzijds krijgt u bij aanschaf van een elektrische auto privé sinds 1 juli 2020 een subsidie. Oudere auto’s rijdt u meestal voordeliger privé, omdat de bijtelling gekoppeld is aan de prijs in het jaar van aankoop.
Is mijn auto zakelijk of prive?
Kiezen tussen 10% en 90% zakelijk gebruik – Gebruik je je auto minder dan 10% zakelijk, dan moet je hem privé aanschaffen. Gebruik je hem meer dan 90% zakelijk, dan ben je verplicht de auto op naam van je zaak te zetten. “Rijd je meer dan 10% maar minder dan 90% zakelijk, dan mag je kiezen”, zegt Johnnie Drieënhuizen van KeesdeBoekhouder.
- Je geeft je keuze door bij je belastingaangifte.
- Bedenk daarbij goed wat voor jou het voordeligst is, want als je de keuze eenmaal hebt gemaakt, dan zit je eraan vast totdat je weer een nieuwe auto koopt.
- Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen draait de Belastingdienst de keuze terug.” Tip: maak een voorspellende berekening Omdat je aan je keuzes vastzit zolang je de auto hebt, is het altijd verstandig om een voorspellende berekening te maken over de komende jaren, aldus Drieënhuizen.
“Het kan bijvoorbeeld in het eerste jaar heel voordelig zijn om je auto op naam van de zaak te zetten, en vervolgens weer niet. Wat voordeliger is, hangt namelijk van veel factoren af.” Doe een berekening
Hoe bereken je privé gebruik auto?
De auto staat u korter dan 1 jaar ter beschikking – Als u de auto korter dan 1 jaar ter beschikking hebt, moet u het jaarbedrag aanpassen. Als u bijvoorbeeld 5 maanden over de auto kunt beschikken, is de correctie voor het privégebruik van de auto: 5/12 x 22% x de waarde van de auto.
Is een auto van de zaak slim?
Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive? De bijtelling voor de auto van de zaak is voor velen een harde fiscale maatregel. Zeker als de cataloguswaarde van de auto bovengemiddeld is, kan de fiscale bijtelling zorgen voor een behoorlijke aanslag IB.
Daarom de kosten van een auto van de zaak vergeleken met de kosten van een auto in privé. De kosten van een auto Autorijden is een dure aangelegenheid. U betaalt veel belasting bij de aanschaf van uw auto, voor het bezit ervan en per liter gebruikte brandstof. In de categorie auto’s met benzinemotor waarmee gedurende vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden zijn de verschillen groot.
De goedkoopste auto kost per kilometer ongeveer twintig eurocent. Voor de duurste bent u dan ongeveer twaalf keer zoveel kwijt. Een ‘gewone’ Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000 kost u ongeveer € 0,52 per kilometer ofwel € 650 per maand (cijfers ANWB).
Osten Auto van de zaak Maar rijden in een auto van de zaak kost ook geld. Werkgevers en werknemers die in een auto van de zaak rijden moeten belasting betalen over het privégebruik. Eigenlijk zou over elke gereden privékilometer tegen de werkelijke kilometerprijs moeten worden afgerekend. Maar dat is onuitvoerbaar.
Daarom wordt de bijtelling gesteld op een vast bedrag van 25% van de catalogusprijs van die auto. Met de werkelijke waarde van de privékilometers heeft dat niets te maken. Rijdt u veel privé, dan pakt de auto van de zaak meestal voordelig uit. Een gelijkwaardige eigen auto kost vrijwel altijd meer dan het te betalen belastingbedrag bij een auto van de zaak.
Een rekenvoorbeeld Stel, u rijdt in een Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000. U rijdt 15.000 kilometer privé en nog eens 15.000 zakelijk. U betaalt geen bijdrage aan het bedrijf. U moet 25% ofwel € 6.500 per jaar bij uw inkomen tellen. Daarover betaalt u 42% inkomstenbelasting. Dat is € 2.730 ofwel ongeveer € 227,50 per maand.
Uw buurman die geen auto van de zaak heeft, is voor hetzelfde aantal privékilometers € 650 per maand kwijt. Conclusie U betaalt dus wel belasting voor het privégebruik, maar dan nog bent u aanzienlijk goedkoper uit dan uw buurman. Hoe meer privégebruik, hoe lager het bedrag per kilometer.
Wanneer is een auto in prive voordeliger? Rijdt u niet zoveel privé en veel zakelijk, dan kan de kilometerprijs van een auto van de zaak hoog worden. U relateert immers het aantal prive door u gereden kilometers aan de aanslag IB die u van de fiscus ontvangt. Een rekenvoorbeeld U rijdt per jaar 30.000 kilometer, waarvan 27.000 zakelijk en 3.000 privé.
De auto, een Ford Mondeo, heeft een catalogusprijs van € 26.000. U moet dus € 6.500 bijtellen. Dat betekent dat de fiscus u aanslaat voor € 2,17 per kilometer. Bij het inkomstenbelastingtarief van 42% kost u dat € 0,91 per kilometer, € 2.730 per jaar, € 227,50 per maand.
Conclusie Dat zijn dure kilometers. In deze concrete situatie is het aan te bevelen om eens uit te rekenen wat het kost om zelf een auto aan te schaffen (welk merk, nieuw of occasion, etc) en na het maken van een berekening de baas te vragen om een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers. Dat kan in theorie veel schelen, afhankelijk van het aantal kilometers dat u zakelijk versus privé rijdt.
Dat hoeft niet altijd gunstig uit te pakken. Stel u schaft de Ford zelf aan. De kosten stellen we op € 0,40 per kilometer, dat is € 1.000 per maand. U ontvangt de maximale belastingvrije vergoeding van € 0,19 voor 27.000 kilometer, dat is € 5.130 per jaar of € 427,50 per maand.
De auto kost u per maand netto € 1.000 – 427,50 = € 572,50 per maand. Omgerekend per kilometer is dat € 2,29 per privékilometer! Dat zijn nog veel duurdere kilometers! Ook in dit voorbeeld is de auto van de zaak veel goedkoper dan een eigen auto. Andere mogelijkheden Behalve bovenstaande voorbeelden zijn er nog vele anderen.
U kunt overwegen om met de auto van de zaak minder dan 500 kilometer privé te rijden. Als u dat met een nauwkeurige rittenadministratie kunt aantonen blijft de bijtelling achterwege. U kunt dan de overige privékilometers met een goede en voldoende ruime eigen auto rijden, of op een andere manier afleggen.
Rijdt u veel zakelijk, dan kan een gebruikte auto die veel goedkoper is dan de Ford uit de voorbeelden een voordeliger uitkomst opleveren, afhankelijk van uw kostenpost ” Reparatie en Onderhoud”. Het is per geval puzzelen wat het voordeligst is. Conclusie Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto.
De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling. U betaalt dan minder belasting, maar naast die belasting ook de bijdrage.
Software om zelf berekeningen te kunnen maken?
Wilt u voor uw concrete situatie zelf kunnen uitrekenen wat voor u voordeliger is, een eigen auto of een auto van de zaak? Meld u dan aan voor de portal Fiscaal Optimaal Ondernemen. Klik hier voor meer, : Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive?
Is zakelijk leasen verstandig?
Zakelijk leasen – Een zakelijke auto leasen is niet alleen geschikt voor bedrijven die over een groot wagenpark beschikken, ook voor zzp’ers en mkb’ers kan leasen heel interessant zijn. Voor elk bedrijf bestaat er een passend leasecontract. Leasen is in circa 80% van de gevallen voordeliger dan kopen.
Ook als je weinig kilometers rijdt kan het aantrekkelijk zijn. Leasen vergemakkelijkt de situatie, omdat je het beheer en onderhoud uit handen kunt geven aan de leasemaatschappij. Dit zal veel tijd en moeite besparen. Overige voordelen van leasen zijn dat je een vast bedrag per maand betaalt. Onderhoudskosten, verzekeringskosten en Wegenbelasting zijn inbegrepen in de prijs.
Alleen je brandstofkosten zijn variabel. Zo weet je als bedrijf waar je aan toe bent. Het komt vaak voor dat wanneer er geen sprake is van een startvermogen, leasen als aantrekkelijk wordt gezien. Let wel: als je de leaseauto ook privé gebruikt voor meer dan 500 km per jaar, dan krijg je te maken met de bijtelling.
Is zakelijk rijden goedkoper?
De ‘maar’ van een zakelijke auto – Een auto van de zaak is in veel gevallen gunstig voor de werkgever en wordt in de praktijk voordeliger beschouwd dan loonsverhoging. Hiermee bespaar je mogelijk meer dan bij een verhoging van je brutoloon. Een nadeel is dat je werkgever deze autokosten niet beschouwt als loon.
Hoe controleert de Belastingdienst privé gebruik auto?
Zo controleert de Belastingdienst – Er wordt op verschillende manieren controle uitgevoerd door de Belastingdienst, we sommen ze voor u op:
Kentekens scannen Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend. Stel dat de auto op zaterdag bij de Efteling wordt gescand, kan dit vragen oproepen waarna de Belastingdienst een controle kan doen op de rittenregistratie. Willekeurige steekproeven Ook kan de Belastingdienst steekproeven doen en vraagt hiermee de rittenregistratie op zonder dat hier aanleiding voor hoeft te zijn. Zo wordt gecontroleerd of de rittenregistratie kloppend is, er niet meer dan 500 kilometer privé wordt gereden en of het karakter van ritten juist is. Om dit laatste te kunnen onderbouwen kan de Belastingdienst ook vragen naar agenda’s, tankbonnen of garagebonnen. Zorg er daarom voor dat ook deze gegevens aanwezig zijn bij een controle van de Belastingdienst. Overige controles En daarnaast kan het natuurlijk voorkomen dat de Belastingdienst een algemene controle doet bij het bedrijf en hiermee ook direct de administratie van de voertuigen controleert.
Als uw medewerkers of u zelf een rittenregistratie moeten bijhouden, doe dit dan met een, Dit is een klein kastje dat in de auto wordt gemonteerd en alle ritten en kilometers vanzelf bijhoudt. Dit scheelt enerzijds heel wat administratieve uurtjes, maar verzekert u daarnaast van een volledig sluitende rittenregistratie.
Wat als je meer dan 500 km privé rijdt?
Hebt u een auto van de zaak en verwacht u daarmee in een kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé te rijden? Dan kunt u een Verklaring geen privégebruik auto aanvragen. Hebt u al een verklaring? Dan hoeft u die niet opnieuw aan te vragen. Want de verklaring is voor onbepaalde tijd geldig.
U hebt de auto van uw werkgever het hele jaar In dit geval is de berekening eenvoudig: het aantal privékilometers is het aantal privékilometers dat u in het kalenderjaar met de auto van de zaak rijdt. Voorbeeld U hebt een auto van uw werkgever en een Verklaring geen privégebruik auto, U rijdt van januari tot en met april geen privékilometers met de auto. In mei rijdt u 200 privékilometers, in juni 150 en in juli 75. Dan hebt u in totaal 425 kilometer privé gereden. In augustus tot en met november gebruikt u de auto niet privé. Als u de auto in december weer privé gaat gebruiken, mag u nog maximaal 75 privékilometers rijden. Zodra u meer privékilometers rijdt, moet u de verklaring intrekken. U krijgt dan een naheffingsaanslag voor het voordeel van het privégebruik over het hele jaar. U hebt de auto van uw werkgever niet het hele jaar In dit geval mag u minder dan 500 privékilometers rijden. Want dat aantal geldt alleen als u het hele jaar een auto van de zaak hebt. Hebt u de auto een deel van het jaar, dan moet u berekenen hoeveel kilometer u in die periode privé mag rijden, zodat u omgerekend naar een kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt. Voorbeeld 1 U krijgt van 1 januari tot en met 31 maart een auto van uw werkgever, dus 3 van de 12 maanden. In 3 maanden mag u maximaal 3/12 x 500 = 125 privékilometers rijden. Want dat is omgerekend naar een heel kalenderjaar 500 privékilometers. Verwacht u in 3 maanden niet meer dan 125 privékilometers te rijden, dan kunt u een Verklaring geen privégebruik auto aanvragen. Voorbeeld 2 U krijgt op 1 januari een auto van uw werkgever. U gebruikt voor deze auto een Verklaring geen privégebruik auto, omdat u verwacht niet meer dan 500 privékilometers te rijden. Begin april hoort u dat deze auto u per 1 juni niet meer ter beschikking staat. U berekent dan hoeveel privékilometers u tot 1 juni maximaal mag rijden, namelijk: 5/12 x 500 = 208 privékilometers. Want omgerekend naar een kalenderjaar is dat 500 privékilometers. Hebt u al meer privékilometers gereden, dan moet u de verklaring direct intrekken. In dat geval telt uw werkgever het voordeel van het privégebruik in mei bij uw loon. En u krijgt een naheffingsaanslag over januari tot en met april. U krijgt in de loop van het jaar een andere auto van uw werkgever In dit geval berekent u het totaal aantal privékilometers dat u in het kalenderjaar met de auto’s rijdt. Voorbeeld 1 U hebt een auto van uw werkgever en een Verklaring geen privégebruik auto, Van 1 januari tot en met 31 oktober rijdt u 440 privékilometers. Op 1 november krijgt u een andere auto van uw werkgever. Met deze auto mag u nog maximaal 60 privékilometers rijden. Rijdt u meer, dan moet u de verklaring intrekken. U krijgt dan een naheffingsaanslag voor het voordeel van het privégebruik van beide auto’s over de periode waarin uw werkgever niet bijtelde. Voorbeeld 2 U hebt een auto van uw werkgever en een Verklaring geen privégebruik auto, Met deze auto, auto A, hebt u halverwege augustus al 550 privékilometers gereden. U moet de verklaring intrekken. Uw werkgever gaat vanaf dat moment een bedrag bij uw loon tellen voor het voordeel van het privégebruik. En u krijgt een naheffingsaanslag voor de periode waarin uw werkgever niet bijtelde. Op 1 november krijgt u een andere auto van uw werkgever, auto B. Met auto B rijdt u niet privé. Maar omdat u in hetzelfde kalenderjaar met auto A al meer dan 500 privékilometers hebt gereden, kunt u voor het lopende jaar geen nieuwe Verklaring geen privégebruik auto aanvragen. Uw werkgever telt ook voor deze auto bij. Verwacht u dat u met auto B in het nieuwe kalenderjaar ook niet privé gaat rijden? Dan kunt u met ingang van dat jaar weer een Verklaring geen privégebruik auto aanvragen. U hebt 2 of meer auto’s van uw werkgever tegelijk In dit geval berekent u het privégebruik per auto. De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto’s meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij. Voorbeeld U hebt het hele jaar tegelijkertijd 2 auto’s van uw werkgever en een Verklaring geen privégebruik auto, Omgerekend naar een kalenderjaar rijdt u met auto A 510 privékilometers en met auto B 325 privékilometers. Als u kunt aantonen dat u met auto B niet meer dan 500 privékilometers rijdt, geldt de verklaring alleen voor auto B. Voor auto A telt uw werkgever bij. U verandert in het kalenderjaar van werkgever De privékilometers die u met de auto van uw vorige werkgever hebt gereden, tellen niet mee bij uw nieuwe werkgever. Bij de nieuwe werkgever mag u dus op kalenderjaarbasis weer 500 privékilometers rijden. Voorbeeld U hebt vanaf 1 januari een auto van werkgever A en een Verklaring geen privégebruik auto, Per 1 juli moet u de auto inleveren omdat u wordt ontslagen. U hebt tot 1 juli 350 privékilometers gereden. Omgerekend naar een heel kalenderjaar is dat 700 privékilometers (12/6 x 350). U trekt de verklaring daarom direct in. U krijgt een naheffingsaanslag voor het voordeel van het privégebruik over januari tot en met juni. Vanaf 1 oktober hebt u een nieuwe werkgever, werkgever B. U krijgt van deze werkgever ook een auto ter beschikking. U mag opnieuw een Verklaring geen privégebruik auto aanvragen. Want de privékilometers die u met de auto van werkgever A hebt gereden, tellen niet mee voor de auto van werkgever B. U berekent dan hoeveel privékilometers u tot 31 december maximaal mag rijden, namelijk 3/12 x 500 = 125 privékilometers.
Let op!
Alle kilometers die u niet voor uw werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers. Rijdt u meer dan 500 privékilometers? Dan moet u de verklaring intrekken. Uw werkgever telt vanaf dat moment een bedrag bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik van de auto. En u krijgt een naheffingsaanslag. Deze aanslag is voor de periode in het kalenderjaar waarin uw werkgever niet bijtelde, maar u wel over de auto beschikte.
Wat valt onder prive gebruik auto?
Privégebruik van een auto van uw onderneming Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het ‘privégebruik van de auto van uw onderneming’ genoemd.
- Dit privégebruik moet u met de autokosten van uw onderneming verrekenen.
- Ook voor de moet u rekening houden met het privégebruik van de auto.
- Als u een auto van uw onderneming ook privé gebruikt, moet u voor dat privégebruik een bedrag met de autokosten van de onderneming.
- Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten.
Het bedrag dat u verrekent met uw autokosten, hangt af van de waarde van de auto.
Welke auto past bij mijn salaris?
Hoeveel salaris is een leaseauto waard?
Salaris per jaar | Leasebedrag per maand |
---|---|
€20.000 | €300-€650 |
€30.000 | €450-€700 |
€40.000 | €550-€750 |
€50.000 | €650-€850 |
Waarom geen auto van de zaak?
1. Je zet de auto niet op de zaak – Je rijdt de auto voor minder dan 10% zakelijk óf je rijdt de auto voor minder dan 90% zakelijk en je kiest ervoor de auto niet op de zaak te zetten. In dit geval mag je € 0,21 cent per zakelijke kilometer opgeven als kosten.
Wat is beter zakelijk of prive leasen?
Met een zakelijke leaseauto zijn de leasekosten en btw fiscaal aftrekbaar, bij een private leaseauto is dit niet het geval. Daarbij krijg je geen BKR-registratie, wat je bij een private leaseovereenkomst wel krijgt. Wel betaal je bijtelling als je meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt met je zakelijke leaseauto.
Wat is goedkoper private lease of zakelijke lease?
3: Zakelijke lease is duurder dan private lease – In principe is zakelijke lease niet duurder dan private lease. Het hangt af van verschillende factoren. Gebruik je de auto bijvoorbeeld ook privé en zo ja, hoe vaak? Wat voor voorwaarden staan er in je contract en heb je een eigen risico? Als je voor zakelijke lease kiest, dan kan je alle kosten als bedrijfskosten afschrijven.
Waarom is zakelijk leasen goedkoper?
Economisch risico en kosten – Een bedrijfsmiddel dat wordt gebruikt, wordt steeds minder waard. Dit heet economisch risico. Omdat u bij financial lease eigenaar bent van het bedrijfsmiddel draagt u het economisch risico. Hierdoor is het maandbedrag bij financial lease goedkoper dan bij operational lease.
Is een auto van de zaak goedkoper dan eigen auto?
Wanneer is een bedrijfsauto voordeliger? – Nu is de vraag natuurlijk: wanneer is een bedrijfsauto voordeliger? Het is lastig om dat in het algemeen te duiden. Er spelen immers nogal wat factoren mee, zoals de fiscale bijtelling, de cataloguswaarde en de duur van een eventueel leasecontract.
minder dan 500 privékilometers rijdtwanneer de bijtelling lager is dan de werkelijke autokosten die je maakt. Zijn je werkelijke autokosten lager dan de bijtelling, dan is het in veel gevallen interessanter om de auto privé te rijden en € 0,21 per zakelijk gereden kilometer op te voeren als zakelijke kosten.
Voor werknemers is een auto van de zaak soms goedkoper dan een eigen auto hebben. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als er een bijdrage voor privégebruik betaald dient te worden.
Wat kost auto van de zaak prive?
Bijtellingspercentage (tabel) – Hieronder de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s (EV). Voor normale auto’s is het standaard bijtellingstarief van 22% van kracht,
Bijtelling EV | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bijtelling percentage | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Bijtelling cap* | Geen | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 35.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | n.v.t. |
Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht. * Dit percentage geldt voor elektrische auto’s met een cataloguswaarde tot 50.000 euro. Is de cataloguswaarde hoger dan 45.000 euro, dan is het bijtellingspercentage 22%.