Benzine Vs Elektrisch Berekenen
In het geval van een benzineauto wordt er gemiddeld 1 liter brandstof verbruikt op 15,2 kilometer. Dit komt neer op 6,6 liter benzine op 100 kilometer. Bij een elektrische auto wordt een gemiddelde aangehouden van 1 kW/h per 5 kilometer, oftewel 20 kW/h per 100 kilometer.
Contents
- 1 Wat is goedkoper per km elektrisch of benzine?
- 2 Wat kost elektrisch rijden per 100 km 2023?
- 3 Is elektrisch rijden nog wel goedkoper?
- 4 Hoeveel km rijd je met 1 kWh?
- 5 Hoeveel kost 15000 km elektrisch rijden?
- 6 Hoeveel zonnepanelen heb je nodig voor een elektrische auto?
- 7 Wat kost laden bij een openbare laadpaal?
- 8 Wat kost opladen auto via stopcontact?
- 9 Is elektrisch rijden zuiniger?
- 10 Hoeveel km rijd je met 1 kWh?
Wat is goedkoper per km elektrisch of benzine?
Subsidie voor aankoop – Tot 2025 is er een subsidie als je privé een elektrische middenklasse auto koopt of leaset. Het subsidiebudget wordt per jaar vastgesteld. Is dat op, dan is subsidie niet meer mogelijk. In 2023 is het weer mogelijk subsidie aan te vragen. Rij je niet vaak met de auto, maar wil je áls je rijdt toch elektrisch rijden? Kies dan een elektrische deelauto. Er is een groeiend aanbod van elektrische deelauto’s. Via verschillende aanbieders kun je de auto’s huren, waarbij het onderhoud, de verzekering, belasting en in sommige gevallen ook de laadkosten zijn inbegrepen in de huurprijs.
Je betaalt alleen voor je gebruik en eventuele abonnementskosten. Afhankelijk van de aanbieder is dat een uur-, dag of kilometertarief. Door een deelauto te gebruiken, omzeil je de nieuwprijs van een nieuwe auto. Maar je zorgt er ook voor dat er minder auto’s in totaal nodig zijn. Dat is gunstig voor het milieu, omdat er minder auto’s gemaakt hoeven te worden als er meer auto’s gedeeld worden.
De kosten voor gebruik van een elektrische auto zijn een stuk lager dan die van een diesel- of benzineauto. Dit heeft een aantal redenen:
Elektrische auto’s gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB), Een elektrische auto heeft fors minder onderhoudskosten, want de motor heeft minder onderdelen die slijten of kapot kunnen gaan.
De verzekering voor een elektrische auto valt soms iets duurder dan een brandstofauto, zo’n 10 procent.
Wat kost elektrisch rijden vergeleken met benzine?
Energiekosten – Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden. Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo’n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Wat kost 100 km met een elektrische auto?
De prijs van 1 kWh stroom, in december 2022, is gemiddeld €0,56 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,084 per kilometer.
Wat kost elektrisch rijden per 100 km 2023?
Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk – Het grote voordeel van elektrisch rijden was altijd de lage elektriciteitsprijs ten opzichte van de benzineauto. Op dit moment ligt de gemiddelde elektriciteitsprijs op 78 cent per kWh en de gemiddelde benzineprijs op 1,98 euro. Blijft elektrische rijden goedkoop? Meer nieuws over elektrisch rijden
Is elektrisch rijden nog wel voordelig?
Is elektrisch rijden niet heel duur? – De elektrische auto’s van dit moment zijn iets duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Dit komt vooral door het accupakket, Daar staat tegenover dat een elektrische auto goedkoper is in gebruik, Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt.
- Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
- Omdat de hogere aanschafprijs wel een barrière kan zijn, is er (zolang de tot en met 2024 jaarlijks gevulde pot niet leeg is) een aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.
Autokosten vergeleken: benzine, hybride én volledig elektrisch
Is elektrisch rijden nog wel goedkoper?
Betaalbaarheid cruciaal voor behalen klimaatdoelen – Hoewel elektrisch rijden in 2022 flink duurder is geworden, blijft het met 61,4 cent per kilometer nog altijd iets goedkoper dan rijden in een benzineauto (63,4 cent per km). Het elektrisch rijden moet voor meer Nederlanders mogelijk worden om de klimaatdoelen te kunnen halen. De betaalbaarheid is daarbij cruciaal.
Waarom heeft de elektrische auto geen toekomst?
Wordt de actieradius van de elektrische auto in de toekomst beter? – In principe bieden de meeste elektrische auto’s van nu meer dan voldoende actieradius voor de dagelijkse ritten. Daarbij zitten de ontwikkelingen in een stroomversnelling. Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto’s in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben.
Hoeveel bespaart elektrisch rijden?
Fiscale voordelen – De Nederlandse overheid probeert op diverse manieren elektrisch rijden te stimuleren, Op dit moment zijn die maatregelen vooral gericht op zakelijke rijders, maar deze worden in de komende jaren in stappen afgebouwd. Op dit moment zijn er de volgende stimuleringsmaatregelen:
Aanschafsubsidie, Deze subsidie is beschikbaar voor particulieren die een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Weten hoeveel er nog in de pot zit? Kijk dan op deze overheidspagina, Zakelijke rijders of ondernemers kunnen geen gebruik maken van de aanschafsubsidie. Lagere bijtelling, De bijtelling voor zakelijke rijders is in 2022, 2023 en 2024 16 %, in plaats van 22 % bij niet-elektrische auto’s. Die lagere bijtelling op volledig elektrische auto’s geldt in 2022 alleen voor de eerste € 35.000 van de catalogusprijs. In 2023 en 2024 wordt dit verlaagd naar € 30.000. Is de auto duurder, dan wordt over dat meerbedrag de gebruikelijke 22% bijtelling gerekend. In 2025 geldt ook de grens van € 30.000, maar stijgt het bijtellingspercentage naar 17%. Vanaf 2026 gelden de bijtellingsregels van andere auto’s: 22 % over het hele bedrag. Geen bpm, De bpm, ofwel de belasting van personenwagens en motorrijwielen is een extra belasting bij aanschaf van een auto. Deze belasting is gebaseerd op de CO 2 -uitstoot van een auto en omdat een elektrische auto geen (directe) CO 2 -uitstoot heeft, is deze – minstens tot en met 2024 – vrijgesteld van bpm, Geen wegenbelasting (MRB), Voor een volledig elektrische auto ben je vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB ), ook wel wegenbelasting genoemd. Ook deze vrijstelling blijft gehandhaafd tot en met 2024. Dit levert een besparing van enkele tientjes tot meer dan honderd euro per maand op.
Alle fiscale voordelen op een rij
Hoeveel km rijd je met 1 kWh?
De capaciteit van de accu – De accu van een elektrische auto is de drijvende kracht. De ontwikkelingen van accu’s gaan hard. Slimme oplossingen en vernieuwende technieken verlagen de kosten, verbeteren de prestaties en maken de accu lichter. Zo wordt elektrisch rijden steeds beter toegankelijk voor iedereen.
Een elektrische auto kan voorzien zijn van meerdere accu’s – wat een positieve impact heeft op de actieradius. De actieradius van een elektrische auto, uitgedrukt in het aantal te rijden kilometers op een volle batterij/accu, hangt ten eerste sterk af van de capaciteit van de accu(‘s). Waar het bij brandstofauto’s om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto’s over het aantal kilowattuur (kWh).
Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan ‘meenemen’. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt. Dit geldt bij gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 20 graden en het liefst windstil. Op dit moment is de meest gebruikte accu voor elektrische auto’s een loodaccu. Hoewel deze accu relatief goedkoop is, zijn er betere alternatieven die minder wegen en betere prestaties leveren. Daarom kiezen wij bij Vallei Auto Groep voor de Lithium-ion accu. Ook de accu’s van de toekomstige elektrische modellen van Volkswagen, zoals de ID.3 en ID.4, zijn Lithium-ion accu’s. Het grote verschil is de locatie van de accu’s in de auto. In plaats van onder de motorkap, zitten ze namelijk verwerkt in de vloer. De ruimte die je daarmee bespaart, geeft plek voor extra accu’s. Dit heeft positieve impact op je actieradius. Hoe hoger de capaciteit van je accu(‘s), hoe groter de actieradius. Kijk bij het uitzoeken van je elektrische auto naar jouw persoonlijke behoeften. Rijd je (af en toe) korte afstanden? Dan heb je aan een auto met een kleine actieradius voldoende. Als je regelmatig behoorlijk wat kilometers op een dag moet maken, bijvoorbeeld voor je werk, kun je beter kiezen voor een auto met een grote actieradius.
Hoeveel kost 15000 km elektrisch rijden?
Gemiddelde prijs – Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo’n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig voor een elektrische auto?
Hoeveel geld je bespaart met zonnepanelen – Hoeveel goedkoper je rijdt als je 100% op zelfopgewekte zonne-energie rijdt, is ook simpel te berekenen. Wie stroom teruglevert krijgt daar € 0,07 per kWh voor. Als je uitgaat van een stroomtarief van € 0,40 per kWh, kom je uit op de volgende formule: Aantal kWh dat je gebruikt x (0,40 – 0,07) = besparing.
Wat kost laden bij een openbare laadpaal?
Elektrische auto thuis opladen duurder dan bij openbare laadpaal? Nergens laad je zo goedkoop als thuis. Dát was lang het advies aan iedereen met een elektrische auto. Maar nu de stroomprijzen maar blijven stijgen zien we een eigenaardig fenomeen: soms is openbaar laden goedkoper dan thuisladen! Hoe zit dat precies? Openbare laadtarieven liggen tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en snelladen kost ongeveer € 0,60 tot € 0,80 per kWh.
Wat is de beste betaalbare elektrische auto?
1. Dacia Spring Electric – 21.750 euro – Dan naar de meest betaalbare nieuwe volledig elektrische auto: de Dacia Spring Electric. Hij is al een tijdje uit en eigenlijk ook nog moeilijk te verkrijgen. Desalniettemin nog altijd de goedkoopste. En dat is ook wel logisch.
De actieradius van het voertuig is in de meest slechte situatie slechts 110 kilometer en in de meest ideale situatie 255 kilometer. Opnieuw dus vooral handig als je geen lange afstanden hoeft te overbruggen. Het vermogen is ook niet bijster hoog, namelijk maar 45 pk. Hier tegenover staat echter wel dat je geen nachtje hoeft door te halen om de batterij van de auto volledig op te halen.
Na 4,5 uur is de accu vol. Met een snellader hoef je maar 38 minuten te wachten. Ook geïnteresseerd in andere auto’s? Luister dan naar de podcast Petrolheads, waar Bas van Werven en Carlo Brantsen op geheel eigen wijze het autonieuws bespreken, zolang dat maar niet al te groen en salonfähig is. Dacia Spring Electric – 21.750 euro
Wat kost opladen auto via stopcontact?
Thuis opladen met je elektrische auto – Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Zelfs met de allerzuinigste dieselauto ben je minimaal het dubbele kwijt. Voor thuis opladen is een wallbox eigenlijk onmisbaar. Met zo’n eigen laadpaal gaat het opladen sneller, makkelijker en veiliger. Als je een laadpas van de baas krijgt, zijn de stroomkosten bovendien eenvoudig te verrekenen. De ŠKODA-dealer vertelt je er alles over.
Openbaar opladen kost meer dan thuis Staan in jouw straat of wijk al openbare laadpalen? Ze schieten als paddenstoelen uit de grond en elke ‘laadpaalboer’ hanteert zijn eigen tarieven. Een gangbare prijs is 0,35 euro per kilowattuur. Een volle accu voor de CITIGOe iV kost dan 13 euro.
Wat is een nadeel van elektrisch rijden?
Een benzinetank is binnen een paar minuten gevuld, een elektrische auto heeft veel meer tijd nodig om op te laden. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt 1 à 2 uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet.
Hoeveel wegenbelasting elektrische auto 2026?
Motorrijtuigenbelasting (MRB) De Motorrijtuigenbelasting (MRB) is de belasting op het bezit van een auto, motor of vrachtwagen. Bezit men in Nederland een auto, motor of een vrachtwagen? Dan betaalt men jaarlijks MRB aan het rijk. De hoogte van de Motorrijtuigenbelasting hangt af van drie factoren: het gewicht van het voertuig, de soort brandstof die hij verstookt en in welke provincie men woont.
In 2023 zijn alleen volledig elektrische auto’s – met 0 gram CO 2 -uitstoot per kilometer – nog vrijgesteld van MRB. Dit voordeel is door de Rijksoverheid verlengd tot 2025. Vanaf dat jaar gaat men wel MRB betalen. In 2025 betaalt men echter maar een kwart (25 procent) van de mrb. Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb.
Voor plug-in hybrides met een CO 2 -uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer is er een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB. Dit voordeel is door de Rijksoverheid eveneens verlengd tot 2025. In 2025 is de korting op de MRB nog 25 procent.
Hoe lang mag je nog met een benzine auto rijden?
Gebruik van fossiele brandstoffen – Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto’s die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda,
Wat kost elektrisch rijden gemiddeld per km?
Wat kunt u besparen door elektrisch te rijden? – Elk jaar zien we steeds meer elektrische en plug-in hybride voertuigen rijden. Maar wat kunt u nu werkelijk besparen met elektrisch rijden? Wij willen u het verschil laten zien doormiddel van een aantal berekeningen.
- Met behulp van deze berekeningen kunt u zelf ook eenvoudig bereken wat het verschil in uw exacte situatie is.
- De prijs van 1 kWh stroom is gemiddeld € 0.32 bij thuis opladen (Januari 2022).
- Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo’n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer.
(Berekening: *Prijs 1 kWh* X *Verbruik in kWh per 100km* : *100* = *prijs per kilometer*) De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022). Een zuinige benzine auto verbruikt gemiddeld zo’n 7.15 liter benzine op 100km (Verbruik 1:14), daardoor komt de prijs uit op € 0,14 per kilometer.
(Berekening: *Prijs 1 liter brandstof* X *Verbruik in liter per 100km* : *100* = *prijs per kilometer*) Stroomkosten elektrisch rijden: (Verbruik 15kwh / 100km) 10.000km per jaar € 500,- 15.000km per jaar € 750,- 20.000km per jaar € 1.000,- Brandstofkosten benzine rijden: (Verbruik 7.15L / 100km) 10.000km per jaar € 1400,- 15.000km per jaar € 2100,- 20.000km per jaar € 2800,- Indien u een gebruikte Plug-In hybride auto aanschaft, kunt u elke dag elektrisch rijden voor een tarief van € 0,05 per kilometer.
Bij lange afstanden kunt u normaal op benzine rijden en daarbij zijn de kosten € 0,14 per kilometer.
Indien u niet thuis wilt laden maar bij een openbare laadpaal zijn de kosten gemiddeld € 0,09 per kilometer.Bij snel-laden zijn de kosten gemiddeld € 0,12 per kilometer.Indien u een eigen bedrijf heeft, en u wilt de auto daar opladen kunnen de kosten zelfs nog lager zijn dan € 0,05 per kilometer.In combinatie met zonnepanelen thuis, kunt u ook goedkoper uit zijn dan € 0,05 per kilometer.
Is elektrisch rijden zuiniger?
Vragen over de elektrische auto – Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, ruim 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (18 jaar lang jaarlijks 12.000 km rijden) in meegerekend.
Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2023-2040 aangehouden. Deze emissiefactor is gebaseerd op een voorspelling van PBL op basis van voorgenomen beleid voor de Nederlandse grijs-groene stroommix tussen 2022 en 2040. In die periode wordt veel grijze elektriciteit uit bijvoorbeeld kolencentrales vervangen door groene stroom uit windmolens of zonnepanelen.
Voor de batterij van een elektrische auto zijn kostbare grondstoffen nodig, die in sommige gevallen ook schaars zijn en waarvan de winning voor milieuvervuiling kan zorgen. Nieuwe batterijtechnieken proberen de levensduur van de accu’s te verlengen en de benodigde kostbare grondstoffen te verminderen.
Een elektrische auto is in de showroom vaak nog prijzig in vergelijking met een brandstofauto. Maar doorgerekend naar maandelijkse kosten, bespaar je met een elektrische auto juist geld. Dit komt omdat een elektrische auto zuiniger rijdt, minder onderhoudskosten heeft en je tot 2025 geen wegenbelasting betaalt.
Tot 2025 is er bovendien subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto. Aan de subsidie zitten voorwaarden verbonden en er is een jaarlijkse subsidiepot. Is die op, dan kun je dat kalenderjaar geen subsidie meer krijgen. In 2023 is het weer mogelijk subsidie te krijgen op de aankoop van een elektrische auto: € 2.950 voor een nieuwe auto, € 2.000 voor een tweedehands model.
Hoe ver een elektrische auto rijdt, verschilt natuurlijk per merk en model. Gemiddeld kun je zo’n 310 kilometer rijden met een elektrische auto. Het bereik (de actieradius) wordt mede bepaald door de grootte van de batterij. Er zijn daarom flinke verschillen tussen grote elektrische auto’s en kleine modellen: grote elektrische auto’s halen gemiddeld 425 kilometer, kleinere hebben gemiddeld een actieradius van 230 kilometer.
De actieradius van elektrische auto’s wordt door nieuwe technieken steeds beter en accu’s gaan ook langer mee. Een elektrische auto met een batterij is een verstandigere keuze dan een waterstofauto. Een waterstofauto gebruikt een brandstofcel om elektriciteit uit waterstof te halen, waarmee de auto kan rijden.
Daarbij gaat veel energie verloren, net als bij de productie van waterstof. Het is veel efficiënter om de elektriciteit direct in te zetten in de auto via een accu. Waterstofauto’s hebben gemiddeld wel een groter bereik dan elektrische auto’s met een batterij. Daar staat tegenover dat je op dit moment op slechts een paar plekken in Nederland waterstof kunt tanken en dat waterstofauto’s duurder zijn dan batterij-gedreven elektrische auto’s.
: De elektrische auto van John
Hoeveel km rijd je met 1 kWh?
De capaciteit van de accu – De accu van een elektrische auto is de drijvende kracht. De ontwikkelingen van accu’s gaan hard. Slimme oplossingen en vernieuwende technieken verlagen de kosten, verbeteren de prestaties en maken de accu lichter. Zo wordt elektrisch rijden steeds beter toegankelijk voor iedereen.
- Een elektrische auto kan voorzien zijn van meerdere accu’s – wat een positieve impact heeft op de actieradius.
- De actieradius van een elektrische auto, uitgedrukt in het aantal te rijden kilometers op een volle batterij/accu, hangt ten eerste sterk af van de capaciteit van de accu(‘s).
- Waar het bij brandstofauto’s om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto’s over het aantal kilowattuur (kWh).
Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan ‘meenemen’. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt. Dit geldt bij gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 20 graden en het liefst windstil. Op dit moment is de meest gebruikte accu voor elektrische auto’s een loodaccu. Hoewel deze accu relatief goedkoop is, zijn er betere alternatieven die minder wegen en betere prestaties leveren. Daarom kiezen wij bij Vallei Auto Groep voor de Lithium-ion accu. Ook de accu’s van de toekomstige elektrische modellen van Volkswagen, zoals de ID.3 en ID.4, zijn Lithium-ion accu’s. Het grote verschil is de locatie van de accu’s in de auto. In plaats van onder de motorkap, zitten ze namelijk verwerkt in de vloer. De ruimte die je daarmee bespaart, geeft plek voor extra accu’s. Dit heeft positieve impact op je actieradius. Hoe hoger de capaciteit van je accu(‘s), hoe groter de actieradius. Kijk bij het uitzoeken van je elektrische auto naar jouw persoonlijke behoeften. Rijd je (af en toe) korte afstanden? Dan heb je aan een auto met een kleine actieradius voldoende. Als je regelmatig behoorlijk wat kilometers op een dag moet maken, bijvoorbeeld voor je werk, kun je beter kiezen voor een auto met een grote actieradius.
Hoeveel bespaart elektrisch rijden?
Fiscale voordelen – De Nederlandse overheid probeert op diverse manieren elektrisch rijden te stimuleren, Op dit moment zijn die maatregelen vooral gericht op zakelijke rijders, maar deze worden in de komende jaren in stappen afgebouwd. Op dit moment zijn er de volgende stimuleringsmaatregelen:
Aanschafsubsidie, Deze subsidie is beschikbaar voor particulieren die een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Weten hoeveel er nog in de pot zit? Kijk dan op deze overheidspagina, Zakelijke rijders of ondernemers kunnen geen gebruik maken van de aanschafsubsidie. Lagere bijtelling, De bijtelling voor zakelijke rijders is in 2022, 2023 en 2024 16 %, in plaats van 22 % bij niet-elektrische auto’s. Die lagere bijtelling op volledig elektrische auto’s geldt in 2022 alleen voor de eerste € 35.000 van de catalogusprijs. In 2023 en 2024 wordt dit verlaagd naar € 30.000. Is de auto duurder, dan wordt over dat meerbedrag de gebruikelijke 22% bijtelling gerekend. In 2025 geldt ook de grens van € 30.000, maar stijgt het bijtellingspercentage naar 17%. Vanaf 2026 gelden de bijtellingsregels van andere auto’s: 22 % over het hele bedrag. Geen bpm, De bpm, ofwel de belasting van personenwagens en motorrijwielen is een extra belasting bij aanschaf van een auto. Deze belasting is gebaseerd op de CO 2 -uitstoot van een auto en omdat een elektrische auto geen (directe) CO 2 -uitstoot heeft, is deze – minstens tot en met 2024 – vrijgesteld van bpm, Geen wegenbelasting (MRB), Voor een volledig elektrische auto ben je vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB ), ook wel wegenbelasting genoemd. Ook deze vrijstelling blijft gehandhaafd tot en met 2024. Dit levert een besparing van enkele tientjes tot meer dan honderd euro per maand op.
Alle fiscale voordelen op een rij