Bijtelling Auto Ouder Dan 15 Jaar Berekenen

Bijtelling Auto Ouder Dan 15 Jaar Berekenen
Rijdt u in een auto van uw onderneming ? En gebruikt u de auto van uw onderneming ook privé? Dan moet u voor het privégebruik een bedrag verrekenen met de autokosten van uw onderneming. Hoeveel u moet verrekenen hangt af van de waarde van de auto, de CO2-uitstoot en wanneer de auto voor het eerst is toegelaten op de weg:

Datum eerste toelating in 2023 Datum eerste toelating in 2022 Datum eerste toelating in 2021 Datum eerste toelating in 2020 Datum eerste toelating in 2019 of 2018 of datum eerste tenaamstelling in 2017 Kenteken afgegeven in 2016 of eerder

In 2017 is het normale verrekeningspercentage verlaagd van 25 naar 22. Is uw auto vóór 2017 voor het eerst op naam gesteld, en viel die auto in het 25%-tarief? Dan blijft dat percentage van toepassing. De auto valt dus niet vanaf 2017 in het 22%-tarief.

  • Bij auto’s die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer,
  • Let op! De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) hebt.
  • Alleen als u bijvoorbeeld met een rittenregistratie kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets te verrekenen.

Gebruikt u een rittenregistratiesysteem met het Keurmerk RitRegistratieSystemen, dan gaan wij er vanuit dat uw rittenregistratie sluitend is. Wij kunnen nog wel een controle instellen en onderzoeken of een rit zakelijk of privé is. Voor bepaalde bestelauto’s geldt een andere regeling (zie Privégebruik van een auto van uw onderneming ).

Is 15 jaar oud voor een auto?

Wat is de Youngtimer regeling? – Auto’s die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb’ers en zzp’ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.

Deze regeling is in 2016 geïntroduceerd en is anno 2023 nog steeds van kracht. Standaard vallen vrijwel alle auto’s van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt, onder de 22% bijtellingsregeling. Voor Youngtimers wordt een uitzondering gemaakt. Deze auto’s hebben een bijtellingspercentage van 35%. Dat is een hoger percentage, maar omdat de bijtelling over de dagwaarde wordt berekend in plaats van de cataloguswaarde valt het maandbedrag een stuk lager uit.

Omdat de dagwaarde ook nog eens daalt naarmate de auto ouder wordt, kan de bijtelling elk jaar opnieuw berekend worden.

Welk jaar is een auto youngtimer?

Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar.

Wat is het voordeel van een youngtimer?

Lage bijtelling met een youngtimer op de zaak – Een youngtimer is een auto van vijftien jaar of ouder. Het zijn klassieke auto’s, maar wél met moderne snufjes. Het is voor ondernemers vaak fiscaal aantrekkelijk de youngtimer op de zaak te zetten. Wie graag ook buiten werktijd de zakelijke auto pakt, betaalt bijtelling,

  • Dit geldt als je meer dan 500 kilometer per jaar rijdt.
  • De bijtelling is meestal 22 procent over de cataloguswaarde, ofwel nieuwwaarde, van een auto.
  • Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV ).
You might be interested:  Rente Berekenen Tool

Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro’s per maand. De kunt profiteren van de regeling vanaf de maand dat je auto precies 15 jaar op kenteken staat. Je leest hier meer over in onze blog alles over de youngtimer-regeling voor ondernemers.

Is een auto uit 2007 een youngtimer?

Wanneer is een auto youngtimer? – Dat is heel simpel. Zodra een auto vijftien jaar oud is, is hij volgens de regeling een youngtimer. Het gaat om het bouwjaar van de auto en niet per se om het introductiejaar van een model. Zo kan de ene BMW 3-serie E90 wél een youngtimer zijn omdat hij vijftien jaar oud is, en de andere niet, omdat hij wat later uit de fabriek kwam.

Wat is een youngtimer Belastingdienst?

Youngtimer belasting – Een youngtimer is een auto tussen de 15 en 25 jaar oud. Het is de groep met auto’s die qua leeftijd vóór de bekende oldtimers valt. De aankoop van een youngtimer is vooral populair door de zogenaamde youngtimer regeling. Dit is een financiële tegemoetkoming van de Belastingdienst, waarbij ondernemers profiteren van een verlaagde bijtelling.

  1. Standaard is de bijtelling in Nederland nu 22%.
  2. Dit komt erop neer dat 22% van de cataloguswaarde van een auto bovenop je loon wordt gerekend.
  3. Een auto van de zaak wordt gezien als een vorm van loon en daarover moet je dus extra belasting betalen.
  4. Maar goed nieuws voor ondernemers, youngtimer belasting werkt net wat anders.

Waar je normaal bij de bijtelling kijkt naar de cataloguswaarde, mag je bij de youngtimer regeling kijken naar de dagwaarde van een auto. Het youngtimer belastingpercentage is wel hoger, namelijk 35%. In bijna alle gevallen kom je door te kijken naar de dagwaarde een stuk gunstiger uit.

You might be interested:  Zelf Energielabel Woning Berekenen

Welke autos vallen onder youngtimer?

Als je op zoek bent naar verstandige youngtimers voor 2023, kijk niet verder en klik hier! Het einde van het jaar nadert en dat betekent drie dingen. Ten eerste Zwarte Pieten/Winterbanden discussie laait op. Mensen die volstrekt incapabel zijn om hun mening bij te stellen vinden dat de wereld recht heeft op hun mening.

  • Ten tweede: de radiozenders gaan véél te vroeg over op het draaien van foute kerstmuziek.
  • Tenslotte: wij maken een overzicht met de auto’s die volgend jaar youngtimer worden! De youngtimer-regeling is een hele handige.
  • Normaal gesproken als je een auto op de zaak zet, betaal je daar bijtelling over van 22%.

Dat bedrag moet je boven op je salaris tellen (en daar betaal je dan belasting over). Dat geldt voor auto’s van 1 tot 15 jaar oud. Auto’s van 15 jaar en ouder vallen onder de youngtimer-regeling. Dan betaal je 35% bijtelling, maar dan wel over de dagwaarde en niet de nieuwwaarde.