Bijtelling Berekenen Elektrische Auto 2023
Contents
Hoeveel bijtelling elektrische auto 2023?
Tabel percentage bijtelling 2023 –
Categorie | CO2-uitstoot in gram per kilometer |
---|---|
16% bijtelling | 0 |
22% bijtelling | meer dan 0 |
In 2023 vallen alleen bepaalde auto’s zonder CO2-uitstoot volledig in het 16%-tarief. Het verlaagde percentage van 16% geldt voor auto’s op waterstof en voor auto’s die volledig worden aangedreven door geïntegreerde zonnecellen. De zonnecellen moeten een vermogen hebben van ten minste 1 kilowattpiek en de accu mag geen lood bevatten.
Welke elektrische auto leasen 2023?
Mercedes-Benz EQE is EV van het jaar 2023 – De Mercedes-Benz EQE is de overall winnaar en uitgeroepen tot EV van het jaar 2023. De elektrische EQE wint door zijn goede rijeigenschappen, actieradius en gunstige leaseprijs. Een karakteristiek model dat garant staat voor ultiem elektrisch rijplezier.
Wat word mijn bijtelling?
Bijtelling bij meer dan 500 kilometer privé per jaar – Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto’s geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Heeft elektrisch rijden nog zin?
Elektrisch rijden 21 februari 2023 11:52 Aangepast 21 februari 2023 11:52 De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer.
- Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
- Dat meldt de ANWB in een nieuw onderzoek.
- De prijzen van nieuwe elektrische auto’s gingen omhoog en de energiekosten van het opladen namen toe.
- Rijden in een benzineauto is echter nog altijd duurder.
- De kosten van een benzineauto stegen van 59,1 naar 63,4 cent per kilometer.
Bij de berekening kijkt de ANWB naar alle autokosten, zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten. “Ondanks de gestegen energieprijzen is rijden op stroom nog steeds voordeliger dan benzine.” Ook speelt mee dat elektrische auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting.
Hoeveel bijtelling op Tesla?
Tesla bijtelling in 2023 – In 2023 betaal je voor een Tesla Model Y RWD van € 46.990,- incl. BTW een gecombineerd bijtellingstarief van 16% en 22%: 16 procent over de eerste 30.000 euro en over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling. Dit komt neer op € 263,- netto bijtelling per maand wanneer het inkomen belast wordt in schijf 1 met 36,93%.
Welke auto’s hebben 4% bijtelling?
Hoe dat precies zit? – Zoals je net al hebt kunnen lezen, betrof de verlaagde bijtelling in 2018 maar 4%. Alle elektrische auto’s met een eerste inschrijving in 2018 vallen in deze 4%-regeling. Hetzelfde geldt voor 2019, maar dan tot een maximale cataloguswaarde van €45.000,-.
Welke auto 0% bijtelling?
4% Bijtelling – Een auto zonder bijtelling was de droom van vele automobilisten. Geen extra kosten betalen voor privégebruik van de auto is natuurlijk ideaal. Auto’s met 0% bijtelling zijn echter helaas niet meer beschikbaar: dit bijtellingstarief is al een tijdje geleden afgeschaft.
Hoe lang nog 8% bijtelling?
Bijtelling 8% groeit naar 12%, 16%, 17% tot 22% – Schaft u in 2020 een elektrische auto aan met een maximale catalogusprijs (hierna: cap) van € 45.000 en rijdt u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers, dan betaalt 8% bijtelling. Schaft u in 2022, 2023 of 2024 een elektrische auto aan, dan betaalt u 16% bijtelling bij een maximale cap van € 35.00 in 2022 en € 30.000 in 2023 & 2024.
- Bij aanschaf in 2025 betaalt u 17% procent bijtelling en vanaf 2026 22%, beide bij een maximale cap van € 30.000.
- De bijtelling staat 60 maanden vast, kiest u in 2020 voor een elektrisch auto, dan heeft u tot en met 2025 het bijtellingspercentage van 8%.
- NB Emissieloze auto’s – auto’s dus die op elektriciteit of waterstof rijden – zijn tot en met 2024 vrijgesteld van bpm (aanschafbelasting).
Vanaf 2025 is er een vaste voet van 360 euro per auto. Tot 2025 is er voor emissieloze auto’s een vrijstelling voor (het rijksdeel) van de mrb (motorrijtuigenbelasting).