Diesel Of Benzine Berekenen
Contents
- 1 Wat is goedkoper om te rijden diesel of benzine?
- 2 Wat is het omslagpunt om diesel te rijden?
- 3 Is diesel rijden nog gunstig?
- 4 Hoever kan je rijden met 1 liter diesel?
- 5 Wat is de toekomst van diesel?
- 6 Hoelang hebben we nog diesel?
- 7 Hoe lang hebben we nog diesel?
- 8 Wat trekt sneller op diesel of benzine?
- 9 Waarom is de wegenbelasting voor diesel zo hoog?
- 10 Wat is duurder in onderhoud diesel of benzine?
- 11 Is het handig om een diesel auto te kopen?
- 12 Hoe lang kan ik nog rijden met mijn diesel Euro 6?
- 13 Is elektrisch rijden nog wel voordeliger dan benzine en diesel?
Wat is goedkoper om te rijden diesel of benzine?
Benzine of diesel: wat is voor u de beste keus?
Vestigingen in Rotterdam, Spijkenisse, Vlaardingen Chatservice van 8.00 – 23.00 uur Meer dan 85 jaar ervaring
Een vraag die wij vaak gesteld krijgen: “Wanneer is het verstandig om voor een dieselauto te kiezen?” Dat een dieselauto vervuilender is dan een benzineauto is bij de meeste mensen wel bekend. In steeds meer binnensteden worden oudere dieselauto’s dan ook geweerd.
- Met een dieselauto dient u dus rekening te houden met (toenemende) gebiedsbeperkingen.
- Toch kan het interessant zijn om voor een dieselauto te kiezen in plaats van een benzineauto.
- In deze blog leggen we uit wanneer u het beste voor een diesel- of benzineauto kunt kiezen.
- De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan die van benzine.
Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan die van een benzineauto. Zeker bij een diesel occasion waar mogelijk fijnstoftoeslag betaald moet worden.
Er is dus een omslagpunt voordat de hogere belastingen worden gecompenseerd door de goedkopere brandstof. De keuze voor een benzine of dieselauto wordt dus vooral bepaald door dit omslagpunt. Een diesel wordt daarom vooral interessant als u elk jaar vele kilometers aflegt. Het omslagpunt van benzine en diesel varieert door de wisselende brandstofprijzen en het verschil in brandstofverbruik van auto’s.
Bovendien speelt de aanschafprijs van een auto ook mee. Over het algemeen zijn diesels duurder dan benzineauto’s. Dit legt het omslagpunt dus hoger. Wel zijn gebruikte diesels de afgelopen periode goedkoper geworden door de teruglopende vraag. De prijs voor een tweedehands benzineauto is juist gestegen.
Om de juiste keuze te maken kan daarom het beste een berekening van de jaarlijkse kosten gemaakt worden, op basis van de te vergelijken auto’s. Hierbij dient van tevoren een schatting van het aantal km’s per jaar gemaakt te worden. De volgende berekening kan dan gebruikt worden om een indruk te krijgen van de jaarlijkse kosten: Jaarlijkse wegenbelasting* + jaarlijkse brandstofkosten ((jaarlijkse km’s/verbruik) x brandstofprijs).
*De jaarlijkse wegenbelasting kan eenvoudig worden berekend via de website van de belastingdienst. Behalve bovenstaande berekening zijn er nog meer factoren die van invloed kunnen zijn op uw keuze. Zo gaat een dieselmotor over het algemeen langer mee en vergt een dieselauto minder onderhoud.
- Bovendien zijn dieselmotoren gemiddeld sterker waardoor ze bijvoorbeeld meer geschikt zijn om een caravan te trekken.
- De keuze voor een diesel of benzineauto hangt dus ook af van de manier waarop u uw auto wilt gebruiken.
- Aandacht voor mens en milieu neemt steeds meer toe, wat dus ook een overweging kan zijn bij uw keuze.
Dieselauto’s stoten meer schadelijke fijnstof uit dan benzinemotoren. Hierdoor neemt de populariteit van diesels steeds meer af. Vandaar dat er meer benzineauto’s op de markt zijn en de keuze in diesels steeds beperkter is. Wat dus de beste keus is voor u, benzine of diesel, hangt heel erg af van het omslagpunt en het is daarom ook belangrijk dat hier rekening mee wordt gehouden.
Wat is het omslagpunt om diesel te rijden?
Bereken de kosten – Beide soorten auto’s hebben verschillende kosten die relatief hoog of laag zijn. Wat is dan de beste keuze? Wanneer diesel of benzine? Dat hangt af van hoeveel je de auto gebruikt. Wanneer je jaarlijks veel kilometers rijdt, is een dieselauto vaak een slimmere keuze.
Is diesel rijden nog gunstig?
Wat is goedkoper? Een dieselauto of een benzineauto? Het antwoord luidt: “Dat is van meerdere factoren afhankelijk.” Bekijk de video, dan weet je wat voor jou voordeliger is. Wat is nu eigenlijk het omslagpunt van benzine naar diesel of van diesel naar benzine? We zullen de prijzen op 28-08-2018 inzichtelijk maken.
Ook geven wij naast het omslagpunt verschillende voordelen per verbrandingsmotor. Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Wil je precies weten wanneer diesel goedkoper wordt? Lees dan verder. Een dieselauto lijkt voordeliger dan een benzineauto. Dit ligt echter wel aan de hoeveelheid kilometers die per jaar gereden worden. Het grote voordeel van een benzineauto is dat de wegenbelasting laag ligt.
- Een auto die je voor klein gebruik aanschaft, kan dus beter een benzineauto zijn.
- Bekijk de tabellen voor het verschil in kosten per jaar.
- Wil je de beste keuze maken, maar verschillen jouw voertuiggegevens aanzienlijk van de door ons gebruikte data? Maak dan gebruik van deze formule: (12 maanden x belasting) + (km’s / verbruik) x brandstofprijs = kosten p.j.
We zullen een kleine en een grote auto bespreken. Brandstofprijzen (28-08-18) Benzine: 1,793 Diesel: 1,464 De som is als volgt: (12 maanden x belasting*) + (km’s / verbruik) x brandstofprijs = kosten p.j. *Belasting verschilt per provincie. In het voorbeeld zijn de belastingtarieven van Flevoland gebruikt.
Bij 10.000 km | Benzine | Diesel | Benzine | Diesel |
---|---|---|---|---|
Gewicht | 1200 kg | 1300 kg | 1500 kg | 1600 kg |
Belasting | €48 | €112 | €70 | €152 |
Verbruik | 1/13 | 1/19 | 1/11 | 1/16 |
Kilometers | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Jaarkosten | €1.955 | €2.115 | €2.470 | €2.739 |
table>
table>
table>
Hoeveel km moet je rijden om diesel te rijden?
Antwoord van Jos – ANWB Expert U vraagt vanaf welke kilometrage een diesel rendabel wordt. Bij de aanschaf van een gebruikte auto zou een diesel overwogen kunnen worden vanaf zo’n 20.000 km op jaarbasis. Bij de aanschaf van een nieuwe auto ligt het omslagpunt beduidend hoger en zal gemiddeld rond de 35.000 km liggen.
Waarom zou je diesel rijden?
Voordelen Diesel: Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik. Lagere brandstofkosten per liter. Comfortabel rijden door hoge koppel van motor.
Waarom nog een diesel kopen?
Voordelen van diesel langere levensduur van de motor. minder slijtage, onderhoud en kosten. minder co2-uitstoot. meer trekvermogen.
Hoeveel km diesel of benzine?
Het prijsverschil – Terwijl de prijzen van benzine en diesel in omringende landen dichter bij elkaar komen te liggen, bestaat er in Nederland nog steeds een flink prijsverschil tussen benzine en diesel. Benzine blijkt per liter zo’n 30 eurocent duurder dan diesel.
Dieselrijders besparen daarmee per tank van 50 liter ongeveer 15,- euro. Maar benzinerijders wees niet getreurd; de centen die de dieselrijders besparen op het tanken mogen zij weer inleveren bij de belastingdienst vanwege een hogere motorrijtuigenbelasting. LPG is nog een stuk goedkoper, je betaalt op het moment van schrijven (Aug ’18) zo’n 55 eurocent minder per liter dan je voor diesel betaalt.
Wel ligt het verbruik van een LPG-auto ongeveer 30% hoger dan een dieselauto. Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper.
Hoever kan je rijden met 1 liter diesel?
Hoeveel verbruikt mijn auto? – U hoort het wellicht wel vaker: “mijn auto rijdt 1 op,”. Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig.
Wat is de toekomst van diesel?
Het einde van de diesel is nabij Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto’s in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Hoelang hebben we nog diesel?
Gebruik van fossiele brandstoffen – Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto’s die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda,
Hoe lang hebben we nog diesel?
Zes maanden – Volgens brandstofboer BP blijft benzine en diesel bij een temperatuur van 30 graden zo’n drie maanden goed. In Nederland is het natuurlijk nooit zo lang zó warm. Deze periode kun je volgens BP verdubbelen als de bewaartemperatuur 20 graden is.
Nu is het niet zo dat brandstof na zes maanden meteen ongeschikt is voor je auto. Sterker nog, als het brandstofsysteem van je auto in orde is, kan brandstof soms wel jaren meegaan. Het ADAC – de Duitse ANWB – heeft ooit benzine uit een 25 jaar oude, maar goed afgesloten, jerrycan getest en het goedje was prima in orde.
Lees ook: Amazon gooit trailer nieuwe show Jeremy Clarkson online (VIDEO)
Kan diesel te oud worden?
Waarom wordt brandstof dan wel slecht? – Op langere termijn speelt nog een derde element: de interne destabilisatie van de brandstof. Verschillende componenten die in de brandstof zitten reageren ook met elkaar. Dat zal er uiteindelijk voor zorgen dat brandstof degradeert zonder verdamping of oxidatie.
Moderne brandstof is daar vatbaarder voor dan brandstoffen uit het verleden. Toch is ook daar erg veel tolerantie. Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Ook daarna blijft de brandstof nog een hele tijd binnen specificaties waar een automotor mee overweg kan. In vochtige omstandigheden werpt condenswater in de tank zich op als grootste gevaar. Ethanol, dat deel uitmaakt van de moderne biobrandstoffen, trekt dat immers aan.
Wat trekt sneller op diesel of benzine?
Het vermogen en koppel – Het voornaamste verschil tussen het rijden in een auto op diesel en het rijden in een auto op benzine zit hem in het vermogen en de koppel. Een auto die op diesel rijdt heeft vaak meer koppel. Een auto op benzine heeft vaak meer vermogen.
Wat dat precies inhoudt? Wanneer je een auto met veel koppel hebt kan je gemakkelijker wegrijden, ook bij een laag toeren aantal. Bij een laag toeren aantal rijdt een dieselauto met hoge koppel prima door. Dit zorgt er ook voor dat je minder snel hoeft te schakelen. Een hoge koppel zorgt dus voor een relaxte rijervaring, dit is ook één van de redenen dat leaseauto’s meestal op diesel rijden.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Welke brandstof bij 15000 km per jaar?
Wanneer benzine rijden? – Benzine is een populaire brandstof en veel auto’s rijden op benzine. Indien u jaarlijks minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt, is benzine een zeer interessante optie. Op het moment dat u jaarlijks meer dan 35.000 kilometer rijdt, dan is diesel of LPG een interessantere keuze voor u.
Waarom is de wegenbelasting voor diesel zo hoog?
Reden: compensatie voor invoerrechten – Waarom betaal je voor een dieselauto zo veel wegenbelasting? We gaan precies 80 jaar terug in de tijd. Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Tegenwoordig wordt vooral het verschil in accijns op diesel (34% van de literprijs) en benzine (45%) gecompenseerd met de Motorrijtuigenbelasting. Dit is vooral om het beroepsvervoer tegemoet te komen. Wie als eigenaar van een personenauto onder de streep goedkoper uit wil zijn op diesel, zal op jaarbasis dus heel veel kilometers moeten rijden.
Met de Autokostentool van de ANWB kun je berekenen welke optie voor jou het gunstigst is. Lees ook: Géén wegenbelasting voor elektrische auto’s t/m 2024
Wat zijn de nadelen van diesel?
De nadelen van diesel –
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto’s hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto’s.
Wat is het probleem met diesel?
Wat is er mis met dieselauto’s? – Met uitzondering van de nieuwste dieselmodellen, die ontwikkeld zijn volgens de strenge Euro 6D norm, zijn diesels over het algemeen vervuilender dan benzineauto’s. Zowel dieselauto’s als benzineauto’s stoten CO2 uit, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
- Beide brandstofauto’s stoten daarnaast schadelijke uitlaatgasstoffen uit zoals roetstof en stikstofoxiden (NOx).
- Benzineauto’s stoten minder NOx en roetstof uit dan dieselauto’s en zijn daarom minder vervuilend.
- Dankzij roetfilters is de roetuitstoot van nieuwere dieselauto’s verminderd.
- Nieuwe dieselauto’s stoten daarnaast minder uitlaatgasstoffen uit.
Een gemiddelde dieselauto – zonder de Euro 6D norm – is echter nog steeds vervuilender dan een benzineauto, laat staan een elektrische auto.
Wat is duurder in onderhoud diesel of benzine?
Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien.
Wat kost diesel in 2023?
Belastingverlaging verlengd tot en met 2023
Brandstof | Tarief per 1 april 2022 | Tarief per 1 januari 2023 |
---|---|---|
Benzine | € 0,651 | € 0,651 |
Diesel | € 0,417 | € 0,417 |
LPG | € 0,154 | € 0,154 |
Is het handig om een diesel auto te kopen?
Laag verbruik Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: ‘Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Hoe lang kan ik nog rijden met mijn diesel Euro 6?
Toelatingscriteria personenwagens (M1) –
Diesel | Benzine/Gas | ||
---|---|---|---|
Tot 31-12-2024 | Toegelaten | Euro 5 en hoger | Euro 2 en hoger |
Niet toegelaten | Euro 0- 4 | Euro 0 -1 | |
1-1-2025 tot 31-8-2027 | Toegelaten | Euro 6, 6dt en 6d | Euro 3 en hoger |
Niet toegelaten | Euro 0-5 | Euro 0 – 2 | |
1-9-2027 tot 31-12-2027 | Toegelaten | Euro 6d | Euro 3 en hoger |
Niet toegelaten | Euro 0-6 en euro 6dt | Euro 0 – 2 | |
Na 1-1-2028 | Toegelaten | Euro 6d | Euro 4 en hoger |
Niet toegelaten | Euro 0-6 en euro 6dt | Euro 0 – 3 |
De combinatie van de euronorm en het brandstoftype (diesel, benzine, gas) van een voertuig vertelt ons hoeveel roet en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. De euronorm is een cijfer van 1 tot 6 en staat vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig.
Hoe hoger het cijfer, hoe recenter en milieuvriendelijker het voertuig. Voor dieselvoertuigen is vanaf 1 september 2027 ook de letter na het cijfer 6 relevant. Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d.
Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten. Binnen een lage-emissiezone worden dus stap voor stap vooral dieselwagens geweerd. De minder strenge toegangsvoorwaarden voor benzinevoertuigen moeten mensen overtuigen om vaker te kiezen voor een benzinevoertuig.
Is elektrisch rijden nog wel voordeliger dan benzine en diesel?
Subsidie voor aankoop – Tot 2025 is er een subsidie als je privé een elektrische middenklasse auto koopt of leaset. Het subsidiebudget wordt per jaar vastgesteld. Is dat op, dan is subsidie niet meer mogelijk. In 2023 is het weer mogelijk subsidie aan te vragen. Rij je niet vaak met de auto, maar wil je áls je rijdt toch elektrisch rijden? Kies dan een elektrische deelauto. Er is een groeiend aanbod van elektrische deelauto’s. Via verschillende aanbieders kun je de auto’s huren, waarbij het onderhoud, de verzekering, belasting en in sommige gevallen ook de laadkosten zijn inbegrepen in de huurprijs.
Je betaalt alleen voor je gebruik en eventuele abonnementskosten. Afhankelijk van de aanbieder is dat een uur-, dag of kilometertarief. Door een deelauto te gebruiken, omzeil je de nieuwprijs van een nieuwe auto. Maar je zorgt er ook voor dat er minder auto’s in totaal nodig zijn. Dat is gunstig voor het milieu, omdat er minder auto’s gemaakt hoeven te worden als er meer auto’s gedeeld worden.
De kosten voor gebruik van een elektrische auto zijn een stuk lager dan die van een diesel- of benzineauto. Dit heeft een aantal redenen:
Elektrische auto’s gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB), Een elektrische auto heeft fors minder onderhoudskosten, want de motor heeft minder onderdelen die slijten of kapot kunnen gaan.
De verzekering voor een elektrische auto valt soms iets duurder dan een brandstofauto, zo’n 10 procent.
Wat is het goedkoopste rijden?
Mitsubishi Space Star – 13.990 euro – Verreweg de goedkoopste auto op de markt momenteel is de Mitsubishi Space Star. Voor een tientje minder dan 14 duizend euro krijg je één van de motoren met het grootste slagvolume uit dit lijstje. In de neus van de Space Star ligt een 1,2-liter driecilinder, die is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Linkt als weinig bijzonders, maar het is wel een auto die de geschiedenisboeken in gaat. De huidige Space Star is namelijk de laatste. Mitsubishi neemt namelijk afscheid van de modelreeks. Wanneer dat precies gaat gebeuren is nog niet duidelijk, maar deze generatie loopt in grote lijnen alweer negen jaar mee.
En dus is de Space Star zijn laatste levensjaar misschien al wel ingegaan. Reageer op artikel: Dit zijn momenteel de vijf goedkoopste auto’s in Nederland
Is een liter diesel zuiniger?
Zuinige diesel, benzine en hybride auto’s – Hoeveel energie nodig is om een auto met een bepaalde snelheid voort te bewegen, is afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan het gewicht van de auto, het motortype, de luchtweerstand, de bandenspanning en de weersomstandigheden.
Daarnaast wordt het energieverbruik bepaald door de rijstijl van de bestuurder en of je vaak vanuit stilstand wegrijdt of juist langdurig met een constante snelheid rijdt. Een grote zware auto met een grote krachtige motor verbruikt dus meer energie dan een kleine, lichte stadsauto met een bescheiden motor.
Maar hoeveel liter brandstof de auto uiteindelijk verbruikt, is ook afhankelijk van de aandrijftechniek. Een auto met een dieselmotor rijdt zuiniger dan dezelfde auto met een benzinemotor van vergelijkbare grootte. Dat komt doordat een liter diesel meer energie bevat dan een liter benzine.
Ook verloopt het verbrandingsproces van een dieselmotor efficiënter dan dat van een benzinemotor. Bij een dieselmotor wordt de brandstof onder zeer hoge druk ingespoten, terwijl het brandstofmengsel ontbrandt door de zeer hoge compressiedruk en hoge temperatuur in de verbrandingskamer. Een benzinemotor werkt met een veel lagere inspuitdruk, lagere temperaturen en een lagere compressiedruk.
Het brandstofmengsel ontbrandt door de vonk van de bougie. Dan hebben we ook nog LPG (autogas), Deze brandstof is weliswaar aanzienlijk goedkoper dan benzine en diesel, maar bevat per liter minder energie dan benzine. Als de motor op LPG loopt in plaats van benzine moet dus meer brandstof verstookt worden om hetzelfde resultaat te bereiken.
Vanwege het grote prijsverschil blijft LPG echter een interessante optie om je brandstofkosten te verlagen. Houd wel rekening met het feit dat je hier meer wegenbelasting voor betaalt dan voor een benzine-auto. Hierover lees je verderop meer. Tot slot hebben we nog de welbekende hybride auto, Om het brandstofverbruik verder omlaag te krijgen, is de benzine- of dieselmotor in een hybride auto gekoppeld aan een elektromotor.
Dankzij de hulp van de elektromotor hoeft de verbrandingsmotor minder hard of in bepaalde situatie zelfs helemaal niet te werken, en verbruikt die dus ook minder brandstof.
Waarom is diesel ineens duurder dan benzine?
Diesel duurder dan benzine | ANWB 16 september 2022 Diesel is vandaag de dag (soms) duurder dan benzine. Een ommezwaai van jewelste, want diesel was eerder dubbeltjes goedkoper per liter. Mede hierdoor is de motorrijtuigenbelasting voor diesels altijd al hoger geweest dan die voor benzineauto’s. Dubbelpech voor dieselaars. Maar hoe kan dit? Ooit kocht je een dieselauto wanneer je veel kilometers maakte. De motorrijtuigenbelasting is weliswaar hoger, maar diesel was toentertijd een stuk goedkoper dan benzine. Onder andere door lagere accijns. Bovendien reed een dieselauto ooit een stuk zuiniger dan een benzinevariant.