Et Waarde Velgen Berekenen

Et Waarde Velgen Berekenen
Hoe meet ik de ET waarde? – 1. Meet de breedte van de velg op in mm en deel dit door 2.2. Meet de binnenkant van de velg op, van het montagevlak tot aan de buitenkant.3. Trek de de uitkomst van stap 1 van de uitkomst van stap 2 af en je hebt je ET waarde. In de afbeelding hieronder kunt u zien hoe een positieve ET waarde en een negatieve ET waarde eruit zien: Middelbos heeft een, Bekijk ze online in onze webshop! Meest relevante resultaten worden getoond. Klik op het vergrootglas voor meer resultaten. : De ET waarde (offset) van een velg

Hoe weet je de ET-waarde van een velg?

Hoe bereken ik de ET waarde? – De eenvoudigste manier om de ET waarde te achterhalen, is door even goed naar uw huidige velgen te kijken. In de binnenkant van de velg, meestal bij de boutgaten, zou u de ET waarde moeten vinden. Deze kunt u snel herkennen: het gaat hier om het getal dat na de letters ET staat.45, bijvoorbeeld.

Dit getal is in millimeters uitgedrukt, wat betekent dat er 45 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak is. Het kan nog best eens voorkomen dat u de ET waarde niet kunt aflezen, bijvoorbeeld als deze niet meer leesbaar is, of als deze er nooit op is gedrukt. U kunt de ET waarde dan makkelijk online vinden.

Op onze website hebben we bijvoorbeeld een, Als u hier uw kenteken of autotype invult, vindt u direct velgen met de juiste ET waarde voor uw auto. Let er wel even goed op dat de online kentekencheck alleen de standaard gegevens laat zien. Heeft u veel aan uw auto gesleuteld, of eens gekozen voor grotere banden? Dan gaan de online gegevens niet meer op.

Hoeveel mag ET-waarde velg afwijken?

Afwijking ET waarde bij koop andere velgen U overweegt de aanschaf van een andere set velgen voor uw Mercedes maar de ET-waarde wijkt 7 mm af van de oorspronkelijke maat van de huidige velgen. Bij een kleinere ET-waarde komen velgen verder naar buiten te staan, bij een grotere ET-waarde, zoals in uw geval, staan de wielen meer naar binnen.

Daarmee wordt de zorgvuldig uitgedokterde geometrie van besturing en wielophanging verstoord. De auto kan daardoor gevoelig worden voor spoorvorming, trekken in het stuur bij oneffenheden en rem- en aandrijfkrachten. Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde met maximaal 5 mm wel als algemene norm.

Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen. Ik zou dus de voorkeur geven aan een 100% passende set omdat dit feitelijk de stuurgeometrie zoals bedacht door de autofabrikant in stand houdt. Een afwijking daarin levert in de regel ook een verslechtering op.

You might be interested:  Loon Berekenen Zonder Loonheffingskorting

Hoe weet je welke velgen op je auto passen?

Ik wil niet alleen lichtmetalen, maar ook grotere velgen. Kan ik mijn auto pimpen? – De eerste vraag is dan waar je de huidige velgmaat kunt vinden. Die kan je gemakkelijk terugvinden op je huidige banden, waar je op de zijkant de bandenmaat kunt aflezen. Het laatste getal geeft in dit geval de velgmaat weer; staat er bijvoorbeeld ” 195/65 R15 ” dan geeft het laatste getal “15”- de diameter van de velg aan.

Dit cijfer is in inches en geeft de maat van de velg aan waarop de band moet worden gemonteerd. Een grotere velgdiameter ziet er sportief uit, maar kun je dit zelf upgraden? Sommige zaken kun je zelf controleren, zoals het aantal boutgaten in de velg- dat moet overeenkomen om de velg op de auto te kunnen monteren.

De meeste auto’s hebben tegenwoordig vier of vijf gaten in de velg zitten, dus dat kun je zelf eenvoudig tellen. De naafdiameter geeft de grootte van het naafgat in het midden van de velg aan. Als het naafgat te groot is kan dit bij lichtmetalen velgen meestal worden verholpen door het plaatsen van centreerringen, maar bij stalen velgen moet de naafdiameter precies kloppen.

Begint al wat ingewikkelder te worden nietwaar? Zeker als je bedenkt dat de steekmaat bij een velg met 5 bouten berekend moet worden. En dan is er de ET-waarde, die aangeeft in hoeverre de velg naar binnen of naar buiten steekt ten opzichte van de wielkast. We noemen dit ook wel de bolling en dit geeft aan of de velg uitsteekt of juist in de wielkast ligt.

De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden in inches. Dus dit wordt behoorlijk technisch, maar er is een eenvoudige truc die voor de gewone gebruiker prima werkt. Je kunt doorgaans namelijk 2 maten groter upgraden dan wat er origineel op de auto ligt.

  • Is dat 15 inch dan kun je naar 17 inch, en bij 16 inch is 18 inch haalbaar.
  • Als je naar een grote velg gaat upgraden dan verandert niet alleen je inchmaat maar ook de breedte van je band en de hoogteverhouding.
  • Je band wordt dus breder en platter en dit gaat altijd ten koste van het rijcomfort, houd hier dus rekening mee.

Bij 3 maten groter wordt de band erg plat en verdwijnt het rijcomfort geheel; de vering wordt stugger en je voelt elke oneffenheid in het wegdek. Als je de bandenmaat verkeerd hebt dan kan de omtrek van de band veranderen. Een te kleine omtrek zal als bijwerking hebben dat je op je snelheidsmeter harder rijdt dan je werkelijke snelheid.

Hoe wordt een velg gemeten?

Diameter van de velg – Met de velgmaat of de grootte van de velg bedoelt men vaak de diameter van de velg in inches. De velgdiameter wordt staand gemeten buiten de hielzittingen van de velg. Deze komt overeen met de binnendiameter van de te gebruiken band en wordt weergegeven in inches.

Hoe kleiner de ET-waarde?

ET: C=Middellijn wiel, M=Montagevlak De ET staat voor het Duitse “Einpresstiefe”, oftewel wielbolling, Vaak onterecht ‘ET-waarde’ genoemd: ET is een maat, geen waarde. Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren,

  • Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 ( mm ).
  • Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte.
  • Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
You might be interested:  Maximale Hypotheek Berekenen 2023

Er zijn auto ‘s met een gemiddelde ET van ca.35mm, een lage ET van 15 tot 28mm en er zijn auto’s met een hoge ET vanaf ET 40. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET, namelijk 35mm, BMW heeft in veel gevallen (oudere modellen van de 5- en 7-serie) een lage ET (ET 15 of ET 20) of juist een hoge ET van 40+ (3-serie model E36 en E46) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET, namelijk 49+.

Wat als de ET-waarde hoger is?

ET Waarde velg Wat is een ET waarde ? De ET waarde van een velg is de afstand van het montagevlak van de naaf tot de hartlijn van het velg. De ET waarde van de velg wordt gemeten in millimeters en resulteert in een positieve, negatieve of nul-ET. Een positieve ET waarde is wanneer het naafmontagevlak zich naar de voorzijde of wielzijde van het wiel bevindt.

  1. Hoe hoger de ET waarde, hoe verder de velg naar binnen gaat.
  2. Een negatieve offset is wanneer het montagevlak van de naaf naar de achterkant of de remkant van de middellijn van het wiel is gericht.
  3. Hoe lager de ET waarde, hoe verder de velg naar buiten gaat.
  4. Een nul-ET is de originele ET waarde van de auto.

Hieronder een simpele weergave van een positieve ET waarde, negatieve ET waarde en een nul-ET. Wat is mijn ET waarde ? De ET waarde kunt u vaak gemakkelijk vinden aan de achterkant van uw huidige velgen. Vaak wordt het aangegeven met ET 45 / IS 45 of offset 45. de 45 is hierbij een positieve offset van 45 millimeter. Let wel op: bij auto’s met een breedset configuratie zoals bijvoorbeeld een BMW, Mercedes of een Porsche, kan het zijn dat de achtervelgen een afwijkende ET waarde hebben ten opzichte van de voorvelgen.

Hoe groot mogen mijn velgen zijn?

Velgen – De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover :

Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen. De banden mogen niet uit het koetswerk steken De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.

Welke auto’s hebben steek 5×112?

De populairste auto’s met steek 5×112: Volkswagen Golf, Passat, Jetta, Touran en Tiguan, Skoda Octavia, Superb en Yeti, Seat Altea, Leon 1P en Toledo, Audi A3, A4 en A6, Mercedes A-klasse, B-klasse en Ford Galaxy.

Hoeveel mag de bandenmaat afwijken?

Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.

You might be interested:  Schaal Van Richter Berekenen

Wat is het verschil tussen 16 en 17 inch velgen?

U overweegt 16″ velgen op uw Volkswagen Sportsvan te monteren. Er zitten nu 17″ velgen onder en u vraagt of dit verstandig is. Afrolomtrek De Golf Sportsvan wordt geleverd op verschillende velg/band combinaties. De afrolomtrek van de band moet echter gelijk blijven.

Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17″ naar 16″ velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.

Dit zorgt voor een indirectere stuurreactie en meer comfort. Band/velg combinatie Voor alle duidelijkheid, het gaat dus altijd om een band/velg combinatie met de juiste afrolomtrek. De velgen moeten uiteraard aan de specificaties voor de auto voldoen dus juiste steek, naafgat en ET waarde.

Kan je velgen per stuk kopen?

Velgen kopen – Velgen kopen doe je online bij orginele-velgen.com. Je kunt bij ons terecht voor originele velgen van alle bekende automerken voor de scherpste prijs. We voeren in Nederland en België het grootste assortiment in alle gangbare inchmaten, tegen concurrerende prijzen.

Hoe werkt de ET-waarde?

ET Waarde velg Wat is een ET waarde ? De ET waarde van een velg is de afstand van het montagevlak van de naaf tot de hartlijn van het velg. De ET waarde van de velg wordt gemeten in millimeters en resulteert in een positieve, negatieve of nul-ET. Een positieve ET waarde is wanneer het naafmontagevlak zich naar de voorzijde of wielzijde van het wiel bevindt.

  • Hoe hoger de ET waarde, hoe verder de velg naar binnen gaat.
  • Een negatieve offset is wanneer het montagevlak van de naaf naar de achterkant of de remkant van de middellijn van het wiel is gericht.
  • Hoe lager de ET waarde, hoe verder de velg naar buiten gaat.
  • Een nul-ET is de originele ET waarde van de auto.

Hieronder een simpele weergave van een positieve ET waarde, negatieve ET waarde en een nul-ET. Wat is mijn ET waarde ? De ET waarde kunt u vaak gemakkelijk vinden aan de achterkant van uw huidige velgen. Vaak wordt het aangegeven met ET 45 / IS 45 of offset 45. de 45 is hierbij een positieve offset van 45 millimeter. Let wel op: bij auto’s met een breedset configuratie zoals bijvoorbeeld een BMW, Mercedes of een Porsche, kan het zijn dat de achtervelgen een afwijkende ET waarde hebben ten opzichte van de voorvelgen.

Wat betekent 6J bij velgen?

De markering is in de velg gegraveerd en wordt aangegeven in cijfers en letters.6J x 15 H2 ET43 Ter herhaling: 6 : breedte van de band in inches (1 inch : 25.4 mm) 15 : diameter van de velg in inches.

Hoeveel J is mijn velg?

Velgmaat in J Minimum bandbreedte in mm Voorkeur bandbreedte in mm
5.0 J 155 mm 165-175 mm
5.5 J 165 mm 175-185 mm
6 J 175 mm 185-195 mm
6.5 J 185 mm 195-205 mm

Welke auto’s hebben steek 5×112?

De populairste auto’s met steek 5×112: Volkswagen Golf, Passat, Jetta, Touran en Tiguan, Skoda Octavia, Superb en Yeti, Seat Altea, Leon 1P en Toledo, Audi A3, A4 en A6, Mercedes A-klasse, B-klasse en Ford Galaxy.