Inruilwaarde Auto Berekenen Opel
Contents
Hoe bereken je de inruilwaarde auto?
Hoeveel is mijn auto waard? Is het moment aangebroken dat je je huidige auto wil inruilen voor een ander exemplaar? Dan wil je wellicht op voorhand weten wat de inruilwaarde van je auto is. De inruilwaarde van je auto berekenen bij viaBOVAG.nl is heel gemakkelijk.
Dan krijg je een idee van hoeveel jouw huidige auto waard is als je hem inruilt voor een andere auto, bijvoorbeeld een fraaie en goede occasion die je op gevonden hebt. Voordat we verdergaan: wat ís de inruilwaarde van je auto eigenlijk? De naam zegt het al: de inruilwaarde van je auto is de waarde die een autobedrijf ervoor kan geven als je besluit je auto daar in te ruilen voor een ander exemplaar.
De inruilwaarde wordt bijna altijd berekend op basis van het merk, het model, de leeftijd en de kilometerstand. Er zijn echter meer factoren die meespelen. Bedenk dat ook de staat waarin je auto verkeert de hoogte van de inruilwaarde bepaalt. Heeft je huidige auto bijvoorbeeld ooit schade gehad? Dan valt de inruilwaarde waarschijnlijk lager uit dan de inruilwaarde die je online laat berekenen op basis van de leeftijd en de kilometerstand van je auto.
Maar soms heb je simpelweg geen tijd om langs een autobedrijf te rijden om de inruilwaarde van je auto te laten bepalen. Dan is de mogelijkheid om de inruilwaarde van je auto te berekenen bij viaBOVAG.nl een uitkomst. Dan krijg je in ieder geval een indicatie van wat de inruilwaarde van je huidige auto is.
Een BOVAG-autobedrijf is uitstekend in staat om de inruilwaarde van je auto vast te stellen. BOVAG-autobedrijven zitten door het hele land, dus is er altijd wel een BOVAG-bedrijf bij je in de buurt. Wil je sneller weten wat de inruilwaarde van je auto is? Bereken dan de inruilwaarde van je auto bij viaBOVAG.nl.
- Dat doe je door het kenteken en de kilometerstand van je auto online in te vullen.
- Vervolgens ontvang je de inruilwaarde van de auto in kwestie.
- Nogmaals: de inruilwaarde die je online krijgt, is een indicatie.
- Een indicatie wil zeggen dat de gegeven inruilwaarde geen vaststaand bedrag is.
- De inruilwaarden zijn slechts vrijblijvende indicaties, die gebaseerd zijn op gemiddelde waarden.
De getoonde inruilwaarden zijn dus géén adviesprijzen en mogen ook niet als zodanig worden geïnterpreteerd. Zoals we al eerder aangaven, speelt ook de staat waarin de auto verkeert een rol bij het vaststellen van de inruilwaarde. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de dagwaarde van de auto.
- Zo kan bijvoorbeeld parkeerschade de inruilwaarde negatief beïnvloeden.
- Ook het onderhoudsboekje is van invloed op het berekenen van de inruilwaarde van je auto.
- Als dit is ingevuld – en je auto dus keurig op tijd zijn onderhoud heeft gekregen – kan dit een gunstig effect hebben op de inruilwaarde van je auto.
Verder zal de daadwerkelijke inruilwaarde afhangen van de onderhandelingen tussen de jou en het BOVAG-bedrijf.
Wat is mijn Opel waard?
2. De dagwaarde van verschillende modellen van Opel – Het model Opel Corsa is in 1982 op de markt gekomen als de opvolger van de Opel Astra. De Opel Astra is in Nederland uitgegroeid tot een van de bekendste modellen op het Nederlandse wegennet. Over het algemeen wordt de Opel Astra gezien als een gebruiksvriendelijke auto met een gunstige prijs- kwaliteitsverhouding.
De Opel Astra behoort naast de Corsa ook tot een van de populairdere modellen in Nederland. Deze Duitse auto rijdt al decennia lang rond en heeft zich ontwikkeld als een sportieve en zeer comfortabel model. De Zafira wordt gekenmerkt door de ruimte en luxe die dit model te bieden heeft. Deze 7 personenauto is flexibel in het indelen van de bagageruimte en zitplekken.
De Zafira is te vinden in veel verschillende modellen en staat bekend als een zuinige auto.
Voertuig | 2014 (nieuwprijs) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Opel Corsa | €18.295,- | €9.463,- | €8.263,- | €6.472,- | €6.228,- |
Opel Astra 1.4 Turbo | €21.295,- | €13.654,- | €12.214,- | €10.962,- | €9.717,- |
Opel Zafira 1.4 | €28.145,- | €14.211,- | €12.450,- | €10.814,- | €8.433,- |
Opel Corsa
2014 (nieuwprijs): €18.295,- 2015: €9.463,- 2016: €8.263,- 2017: €6.472,- 2018: €6.228,-
Opel Astra 1.4 Turbo
2014 (nieuwprijs): €21.295,- 2015: €13.654,- 2016: €12.214,- 2017: €10.962,- 2018: €9.717,-
Opel Zafira 1.4
2014 (nieuwprijs): €28.145,- 2015: €14.211,- 2016: €12.450,- 2017: €10.814,- 2018: €8.433,-
Is dagwaarde inruilwaarde?
Verschil tussen de dagwaarde en inruilwaarde – De dagwaarde is de waarde van je auto op dit moment. De inruilwaarde is het bedrag dat garage of dealer je geeft als je je auto inruilt. Het bedrag dat je voor je auto krijgt is afhankelijk van de staat van het voertuig en de voorwaarden van de dealer.
Hoe bepaal je de prijs van een tweedehands auto?
Hoe schat je de waarde van een tweedehands auto? – De prijs hangt af van het type auto en zijn staat, maar ook van de markt. Hij mag niet hoger zijn dan die van vergelijkbare tweedehands auto’s, anders maak je geen kans om hem te verkopen. Er bestaan verschillende sites om de referentieprijs te kennen of waarde te schatten.
Ze omvatten criteria zoals het merk (sommige merken verkopen beter dan andere naargelang hun reputatie en betrouwbaarheid, bijvoorbeeld), het model, de opties (niet alle kopers willen dezelfde), de leeftijd, brandstof, kilometerstand, het transmissietype en vermogen om de prijs te vergelijken met identieke voertuigen die al te koop staan.
De prijs die die sites aanbevelen is niet de prijs voor dewelke je gegarandeerd je auto zal kunnen verkopen, maar het is de gemiddelde verkoopprijs voor een vergelijkbaar product. Het beste is om de resultaten van de verschillende sites die die berekeningen maken met elkaar te vergelijken, want hun berekeningswijze is niet noodzakelijk dezelfde.
- Eens je de schatting hebt, moet je ze nog verfijnen met de kenmerken van het voertuig.
- Je kan ook een marktanalyse maken door kleine advertenties te lezen en de gemiddelde vraagprijs van gelijksoortige voertuigen met elkaar te vergelijken.
- Denk eraan dat de vergeleken voertuigen vergelijkbaar moeten zijn: hetzelfde merk, hetzelfde model, dezelfde benaderende kilometerstand, dezelfde generatie, dezelfde algemene staat.
Een andere oplossing is een expert inschakelen om het voertuig te laten onderzoeken en schatten. Dat is eenvoudiger, maar wellicht duurder. Probeer in geen geval een verkoopprijs op te maken zonder je in te lichten, want je loopt het risico ofwel de waarde te onderschatten en dus met verlies te verkopen, ofwel ze te overschatten en de auto niet te verkopen,
Hoeveel krijg je als je je auto naar de sloop brengt?
Oud-ijzer prijs – De waarde van een sloopauto valt en staat met de oud-ijzer prijs, ook wel de schrootprijs genoemd. De schrootprijs ligt zo rond de €0.19 per kilogram. Als je uitgaat van een auto die 1000 kilogram weegt ligt die prijs dus rond de €190.
- Echter, dit is het bedrag dat een sloopbedrijf eraan verdient.
- Dat is natuurlijk niet het bedrag wat je er zelf voor kunt krijgen, aangezien de auto opgehaald en gesloopt moet worden.
- Daarnaast is die 1000 kilogram een gemiddelde, kleine auto’s zijn vaak lichter dan 1000 kilogram.
- Weten wat jij voor je sloopauto terugkrijgt? Naast de oud-ijzer prijs zijn de onderdelen uit de auto een inkomstenbron voor het sloopbedrijf.
Sloopauto’s zijn over het algemeen oude auto’s, de onderdelen die de sloperij uit je auto haalt zijn dan logischerwijs ook niet veel waard. Mocht je een relatief jonge auto (10 jaar oud) willen laten slopen dan is de waarde van de onderdelen zeker hoger.
Hoeveel winst maakt een autodealer op een occasion?
Winstmarge bij autodealers iets omhoog – Uit de Bovag Branche Barometer van Bovag Autodealers blijkt dat de gemiddelde nettowinst per vestiging in de eerste helft van dit jaar precies 2 procent bedroeg. In de eerste helft van 2021 noteerden de dealers een nettowinst van 1,33 procent.
De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan de hogere marges op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s, terwijl in de werkplaats qua resultaat nog steeds volop werk aan de winkel is, meldt Bovag. In absolute bedragen steeg de gemiddelde nettowinst per vestiging van ruim 83 duizend euro in de eerste zes maanden van 2021 naar ruim 142 duizend euro nu.
Door de schaarste op de markt en door het grotere aandeel van (duurdere) elektrische auto’s steeg de gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto met meer dan 12 procent en die van een occasion met ruim een vijfde. Hogere marges zorgden voor een verkoopresultaat dat bijna twee derde hoger lag dan een jaar eerder.
De omloopsnelheid nam toe en de stadagen namen af. De waarde van de gemiddelde occasionvoorraad nam tegelijkertijd met bijna 26 procent toe tot ruim 830 duizend euro. Ook in het magazijn ging het dit jaar crescendo voor wat betreft de financiële resultaten, temeer omdat ook van onderdelen de verkoopprijzen en marges stegen en de omloopsnelheid toenam.
De werkplaats vertoonde daarentegen een paar ontwikkelingen die Bovag zorgen baren. De totale omzet steeg daar weliswaar met 6 procent maar de winst lag slechts 3,7 procent hoger. Het aantal gefactureerde uren per monteur kwam in het eerste halfjaar uit op 653, terwijl dat een jaar eerder nog 10 uren meer waren.
Wat is een redelijke tweedehands prijs?
Bij een dealer of handelaar –
Ga nooit in op het eerste bod. De verkoper anticipeert erop dat je dit niet doet. Kortom: er zit nog meer in! Laat je nooit verleiden zelf een eerste bedrag te noemen voor de auto die je inruilt. Laat de verkoper dat doen. Dan kun jij er op reageren en een hoger tegenbod voor je inruiler noemen. Omgekeerd zal de verkoper immers extra laag inzetten omdat hij er op rekent dat jij meer wilt. Als er geen beweging zit in de hoogte van de inruilwaarde, begin dan over het omlaag brengen van de prijs van de occasion die je wilt kopen. Voor de verkoper zijn het overigens min of meer communicerende vaten: of de inruilwaarde omhoog of de prijs van de occasion omlaag. Toch heeft het zin om over beide te beginnen: onder druk wordt immers vrijwel alles vloeibaar. Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra’s. Zo kun je voorstellen om de prijs van de occasion te laten zoals hij is, mits er bijvoorbeeld (aantoonbaar!) een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Zijn de banden versleten dan kun je ook om een nieuwe set banden vragen. Of om een extra set winterbanden. Je kunt ook de (bijna verlopen) APK in de strijd gooien. Vraag om een gratis nieuwe APK waarbij eventuele reparaties dus worden uitgevoerd. Gaat een verkoper twijfelen dan zegt dat direct ook meer over de werkelijke staat van de auto. Laat de afspraken die je hebt gemaakt vastleggen op papier en/of e-mail. Al staat het op een bierviltje; zo’n document is altijd rechtsgeldig. Wel zo prettig als er achteraf onenigheid ontstaat. Een verkoper is verplicht verborgen gebreken te melden. Vraag er dus naar en gebruik eventuele gebreken in de prijsonderhandeling. Ruil je niks in dan is dat een goed argument om de prijs van de occasion te verlagen. De verkoper loopt dan immers geen risico en hoeft niet allerlei handelingen te verrichten (lees: kosten te maken) om weer van die inruiler af te komen. Besef dat je ook altijd nog kunt weglopen en niks koopt. Er staan normaal gesproken meer auto’s te koop van het merk en type dat jij op het oog hebt. Het dreigen met weglopen kan de verkoper een zetje in de rug geven om toch nog met je door te onderhandelen. Laat je niet onder druk zetten door verkooppraatjes zoals ‘Er komt vanmiddag nog iemand kijken, dus u moet snel beslissen’. Zie ook punt 10. Gaat de verkoper ‘nog even met zijn manager praten of er nog meer van de prijs kan’, dan weet je dat je het maximum van het mogelijke hebt gehaald. Verder dan het bod dat hij of zij daarna nog uitbrengt zal ie niet gaan. Wees streng voor jezelf en houd je aan de maximale hoeveelheid geld die je wilt uitgeven. Reken dus altijd uit wat de combinatie is van de inruilwaarde en de eventuele korting op de occassion. Ben je slecht in hoofdrekenen, schroom dan niet een rekenmachine te gebruiken of die gewoon te vragen aan de verkoper. Je gaat veel geld uitgeven dus de verkoper begrijpt dat je bedragen wilt narekenen (dat doet hij zelf ook!).
Wat krijg je voor oude auto?
Slooppremie: kom alles te weten over de recyclagepremie
Gepost op July 15, 2021 – Joran Simoens
Slooppremie, recyclagepremie, ecobon, milieupremie, overnamepremie en premie voor afgedankte voertuigen: ze willen -op enkele details na- allemaal hetzelfde zeggen. De slooppremie is eigenlijk een korting die je krijgt wanneer je jouw oude wagen inruilt als je een nieuwe auto koopt.
Maar hoeveel kan je er nu voor terugkrijgen? Naast het feit dat er verschillende algemene namen bestaan voor de slooppremie, hebben autoverdelers ook nog eens gepersonaliseerde namen voor de recyclagepremie. Zo heb je bijvoorbeeld ook de BluEco premie, de Bluemotion Attitude premie en ga zo maar door.
Het is dus belangrijk om weten dat het eigenlijk maar om 1 premie gaat.
Waar kan ik mijn oude auto verkopen?
Wanneer uw sloopauto verkopen? – Als uw auto dusdanig beschadigd is dat repareren niet lucratief is, dan zit er niets anders op dan uw autowrak verkopen, Een autodealer zal niet vrolijk worden van een auto die total loss is, een particulier zit ook niet te wachten op een wagen die het niet meer doet.
Een oplossing om nog wat geld voor uw sloopauto te ontvangen is uw autowrak verkopen aan een opkoper autowrakken, oftewel: een autosloperij. Bij de autosloop zitten ze graag te wachten op uw sloopauto. Doordat er nog veel goede onderdelen in een sloopauto zitten is dit erg interessant voor hen. Echter de waarde van deze werkende onderdelen krijgt u hier niet.
Bij de autosloop krijgt u slechts het gewicht van uw auto in de oud ijzer prijs.
Kan je een auto van de sloop kopen?
Sloopauto kopen – Als je interesse hebt in een sloopauto of gebruikte auto onderdelen kan je die natuurlijk bij de sloop kopen. Al koop je een auto op de sloop kan je vaak de sloopauto voor een leuk prijsje meenemen. Je kan ook sloopauto’s online vinden, vaak staan er advertenties op Marktplaats of Facebook.
Wat is de winstmarge op een auto?
Winstmarge bij autodealers iets omhoog – Uit de Bovag Branche Barometer van Bovag Autodealers blijkt dat de gemiddelde nettowinst per vestiging in de eerste helft van dit jaar precies 2 procent bedroeg. In de eerste helft van 2021 noteerden de dealers een nettowinst van 1,33 procent.
- De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan de hogere marges op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s, terwijl in de werkplaats qua resultaat nog steeds volop werk aan de winkel is, meldt Bovag.
- In absolute bedragen steeg de gemiddelde nettowinst per vestiging van ruim 83 duizend euro in de eerste zes maanden van 2021 naar ruim 142 duizend euro nu.
Door de schaarste op de markt en door het grotere aandeel van (duurdere) elektrische auto’s steeg de gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto met meer dan 12 procent en die van een occasion met ruim een vijfde. Hogere marges zorgden voor een verkoopresultaat dat bijna twee derde hoger lag dan een jaar eerder.
- De omloopsnelheid nam toe en de stadagen namen af.
- De waarde van de gemiddelde occasionvoorraad nam tegelijkertijd met bijna 26 procent toe tot ruim 830 duizend euro.
- Ook in het magazijn ging het dit jaar crescendo voor wat betreft de financiële resultaten, temeer omdat ook van onderdelen de verkoopprijzen en marges stegen en de omloopsnelheid toenam.
De werkplaats vertoonde daarentegen een paar ontwikkelingen die Bovag zorgen baren. De totale omzet steeg daar weliswaar met 6 procent maar de winst lag slechts 3,7 procent hoger. Het aantal gefactureerde uren per monteur kwam in het eerste halfjaar uit op 653, terwijl dat een jaar eerder nog 10 uren meer waren.