Laadkosten Elektrische Auto Berekenen
Wat kost een elektrische auto opladen per keer?
Kosten elektrisch laden in de praktijk
Laadmethode | prijs kWh** | prijs laadbeurt *** |
---|---|---|
Thuisladen | 0,46 | 7,04 |
Openbare laadpaal | 0,65 | 9,95 |
Snelladen | 0,85 | 13,00 |
Mix 60-30-10 | 0,56 | 8,57 |
Wat kost een volle tank elektrisch laden?
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer – Wat kost thuis opladen? Dat hangt natuurlijk af van de tarieven van de stroomleverancier. Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro.
Wat kost een auto volledig opladen?
Aanschaf laadpaal terugverdienen – Thuis laden is dus goedkoper dan openbaar laden. Maar omdat je eerst een investering moet doen, duurt het eventjes voordat je écht geld gaat besparen. Laden aan jouw eigen laadpaal thuis of laadstation voor op de zaak – natuurlijk van Laadpaal Today – is dus zeker goedkoper het duurt alleen even voordat je jouw investering hebt terugverdiend.
Stel, je kiest voor een standaard uitvoering van de Wallbox Pulsar Plus €888,- incl btw. Voor de kosten van de installatie van de laadpaal houden we voor het gemak even ons basistarief aan: € 339,- incl. btw. In totaal is jouw investering nu € 1.227,-.Een volledige laadbeurt van een gemiddelde elektrische auto kost thuis (Jan ’23) maximaal € 26,60. Afhankelijk van jouw vastgestelde stroomtarief kan dit nog goedkoper uitvallen. Een volledige laadbeurt bij een openbare laadpaal kost je tot wel €40,-. We gaan van een gemiddelde uit van €33,25,- en rekenen niet het starttarief of je abonnementskosten mee.€ 1.227,- / € 6,65 =, Dit betekent dat je met een gemiddelde EV in maximaal 184 laadbeurten jouw eigen Wallbox Pulsar Plus al hebt terugverdiend. Wek je zelf energie op met bijvoorbeeld zonnepanelen, of heb je nog een gangbaar energietarief dan verdien je de laadpaal nog veel sneller terug.
Terugverdienen laadpaal binnen 184 laadbeurten Mogen wij jou ook op weg helpen? Dankzij onze rekensommetjes weet je nu zeker dat laden aan jouw eigen laadpaal van Laadpaal Today loont. Vraag vandaag nog jouw advies op maat aan en ontdek de juiste laadpaal voor thuis of op kantoor. Ik wil advies
Wat kost opladen thuis?
Dit kost het om een elektrische auto thuis te laden – Ga je jouw EV thuis opladen, dan ben je momenteel zo’n 0,40 euro kwijt per kWh. Een volle accu kost je dan 30 euro. Dat is dus meer dan de helft goedkoper! Daarentegen moet je thuis langer wachten voordat je accu is opgeladen. Je laadt thuis met maximaal 11 kW. De Fastned-palen gaan tot wel 350 kW.
Wat kost laden bij een snellader?
Wat je aan een snellader betaalt per kilometer – Wat je per kilometer betaalt, ligt aan je auto. De ene auto rijdt zuiniger dan de andere. Stel dat je elektrische auto 6,5 kilometer rijdt op een kWh, dan betaal je aan een snellader met een tarief van € 0,85 dus € 0,85 x 6,5 = € 0,13 per kilometer.
Wat kost publiek laden?
Die vermeldt na inloggen vaak de kosten van het laden, in ieder geval per kWh. Dat ligt meestal in de buurt van de €0,50 per kWh, maar kan schommelen tussen € 0,30 en € 0,79. Sommige passen hebben in Nederland een vaste prijs voor het laden bij een openbare laadpaal.
Is het nog interessant om elektrisch te rijden?
Heeft elektrisch rijden de toekomst? – Bij de ANWB zijn we er van overtuigd dat elektrisch rijden het autorijden van de toekomst is. Of elektrisch rijden voor jou interessant is, hangt van meerdere factoren af. Zoals: hoe en hoe vaak gebruik je je auto, wat is je budget en zijn er laadmogelijkheden in jouw omgeving.
Welke laadpaal als je zonnepanelen hebt?
Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen – Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom ‘over’ is om jouw auto op te laden.
Wat is voordeliger benzine of elektrisch rijden?
Is elektrisch rijden niet heel duur? – De elektrische auto’s van dit moment zijn iets duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Dit komt vooral door het accupakket, Daar staat tegenover dat een elektrische auto goedkoper is in gebruik, Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt.
- Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
- Omdat de hogere aanschafprijs wel een barrière kan zijn, is er (zolang de tot en met 2024 jaarlijks gevulde pot niet leeg is) een aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.
Autokosten vergeleken: benzine, hybride én volledig elektrisch