Met De Auto Naar Italië Kosten Berekenen
Totale reiskosten – Behalve tol, moet je natuurlijk ook brandstofkosten betalen. Om een aardige indicatie te krijgen van de prijs van een rit naar je vakantiebestemming, kun je te raden gaan bij de website van, Daar vind je een handige tool, die de kosten (tol en benzine) voor je uitrekent.
- Hieruit blijkt dat vooral autoritten naar het zuiden behoorlijk in de papieren lopen.
- Wie met een middelgrote benzine-auto van Amsterdam naar het Portugese Faro reist, is ruim 500 euro kwijt, waarvan 90 euro aan tol.
- En dan moet je nog terug.
- Voor een retourtje Amsterdam – Barcelona moet je rekenen op circa 700 euro, waarvan bijna 200 euro tol.
Ga je naar Italië, dan moet je niet alleen rekenen op tol langs de autostrada, maar ben je ook geld kwijt voor een tolvignet op de doorreis langs Oostenrijk of Zwitserland. Hierdoor kost een tocht naar Venetië in totaal 28 euro aan tol(vignetten). Voor een retourtje moet je dus rekenen op 56 euro.
Contents
- 1 Hoeveel tol betaal je van Nederland naar Italië?
- 2 Hoeveel ben je kwijt aan tol naar Italië?
- 3 Wat kost een vignet voor Italië?
- 4 Hoeveel tol betaal ik naar Gardameer?
- 5 Wat kost de tol Brennerpas?
- 6 Heb je een vignet nodig als je met de auto naar Italië gaat?
- 7 Hoe hard mag je rijden op de snelweg in Italië?
- 8 Hoe weet ik of ik een milieusticker nodig heb?
- 9 Hoe rijd je het beste naar Italië?
- 10 Hoe werkt de tol in Italië?
- 11 Heb je tolwegen in Italië?
Hoeveel tol betaal je van Nederland naar Italië?
Tolkosten snelweg
Traject | Klasse A | Klasse B |
---|---|---|
Brenner – Verona – Florence | € 51,30 | € 52,50 |
Brenner – Florence – Rome | € 70,50 | € 72,10 |
Brenner – Verona – Anconaa | € 66,40 | € 68,- |
Brenner – Ancona – Bari | € 108,80 | € 111,30 |
Hoeveel ben je kwijt aan tol naar Italië?
Populaire routes in de Laars van Europa – Veel Nederlanders die naar Italië op vakantie gaan, trekken bijvoorbeeld naar Rome, Florence of het Como-meer. Ook Venetië en Milaan zijn populaire bestemmingen. Rij je via Zwitserland naar Italië, dan kun je vanaf Como via Milaan onder meer richting Florence, Rome en Genua rijden.
- Om je vanuit Oostenrijk het land binnen (via de Brenner Pas), dan rijd je ook rechtstreeks naar die steden toe en mijd je de drukte rondom Milaan.
- Wél is de tol dan vaak wat hoger.
- Een kleine vergelijking: rijd je via Como naar Rome, dan betaal je met een normale personenauto € 46,- aan tol, terwijl er als je via de Brenner naar de Italiaanse hoofdstad rijdt je € 52,40 op de maandelijkse rekening van je tolbadge Italië komt te staan.
Florence via Como kost € 27,-, via de Brenner € 33,10. Veel meer informatie over tarieven vind je op onze speciale pagina over toltarieven Italië.
Wat moet je regelen als je met de auto naar Italië gaat?
Een goede (auto)verzekering – Zorg ook voor een goede verzekering, zowel voor de auto als voor de reis als geheel. Heb je nog geen verzekering afgesloten of twijfel je over de inhoud van je verzekering, dan loont het de moeite om even de tijd te nemen.
Je autoverzekering vergelijken kan tegenwoordig heel makkelijk en snel online. Zorg voor een gevarendriehoek en veiligheidsvesten (voor zowel de bestuurder als de passagiers) in de auto, dat is in Italië verplicht. Het is in Italië (net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en België) verboden om je navigatie te voorzien van signalering voor flitspalen.
Dat kan je een flinke boete kosten, dus beter is het om dit er voor vertrek helemaal af te halen.
Wat kost een vignet voor Italië?
Heb ik een vignet nodig in Italië? – Ja! Bijna alle Italiaanse snelwegen zijn tolwegen. Betalen kan contant of met een creditcard. Daarnaast kun je ook een VIA-card aanschaffen. Met deze kaart win je heel wat tijd aan de tolstations. Een aantal toegangen zijn namelijk speciaal voor gebruikers van de VIA-card gereserveerd.
Welk vignet nodig naar Italië?
Tol naar het Italië: Autobahnvignet + Tolvignet A13 Brenner snelweg (Brennerpas) Gaat u binnenkort naar Italië op vakantie via Duitsland en Oostenrijk? Dan heeft u een vignet nodig. Dit vignet kan gekocht worden als sticker bij de ANWB, maar ook digitaal.
- Het digitale vignet is te koop bij ons voor een periode van 10 dagen, 2 maanden en 1 jaar.
- Uw voertuig wordt op kenteken geregistreerd, zodat de handhavers in Oostenrijk altijd zicht hebben of u een geldig vignet heeft.
- Als u naar Italië gaat is dit het verplichte vignet wat u nodig heeft, maar waarschijnlijk dient u nog 1 extra tolvignet te kopen voor de A13 Brenner Snelweg.
De meeste Nederlanders pakken deze, omdat het de snelste is naar het Gardameer, zo’n 9 van 10 voertuigen. U kunt deze A13 Brenner snelweg vignet bij ons kopen. Het grootste voordeel is dat u niet meer hoeft te wachten bij de tolpoortjes om hier de tol af te rekenen, maar gewoon door kan rijden.
- In het hoogseizoen is de kans groot dat u hier lang moet wachten voordat u voorbij de tolpoort bent.
- Voorkom een lange wachtrij en koop van te voren uw digitale vignet voor de A13 Brenner snelweg.
- Ook dit vignet is op kenteken.
- Na aankoop van dit vignet krijgt u uiteraard van ons een duidelijke uitleg welke tolpoorten u kunt gebruiken en zo zorgeloos naar Italië kan afreizen.
Kosten: Gaat u met de auto niet langer dan 10 dagen, dan heeft u een 10 dagen vignet nodig a 15,95 euro. het vignet voor de A13 Brenner Snelweg (2 ritten) kost 26,35 euro. Bestel nu uw tolvignet voor de A13 Brenner snelweg. Ga verder
Waar koop ik een vignet voor Italië?
Waar kan ik een milieuvignet Italië kopen? – In Bologna, Milaan en Palermo kun je als toerist een milieuvignet kopen. Meestal kost een ticket ongeveer 5 euro per dag. In de overige steden in Italië gelden de milieuzones meestal alleen voor bepaalde delen van het historische centrum, of op bepaalde tijdstippen.
Hoeveel tol betaal ik naar Gardameer?
Route via Duitsland en Oostenrijk – Via Duitsland en Oostenrijk kom je over de Brennerpas Italië binnen, dat kan via twee verschillende routes. Route 1 (via München): Keulen – Frankfurt – Nürnberg – München – Brennerpas. Route 2 (via de Fernpas om drukte rond München te ontwijken): Koblenz – Karlsruhe – Stuttgart – Ulm – Füssen (Fernpass) – Innsbruck – Brennerpas.
Na de Brennerpas op de A22/E45 richting Verona/Modena volgen. Neem afslag Rovereto voor Riva del Garda, Torbole, Malcesine, Limone sul Garda, Tremosie. Afslag Affi voor Garda, Bardolino, Lazise, Peschiera del Garda. Voor Peschiera del Garda, Sirmione en Desenzano kun je via de A4 (richting Brescia/Milaan).
Ook Oostenrijk kent tol voor snelwegen. Het Autobahnvignet kost € 19,90 voor tien dagen en € 39,40 voor 2 maanden. De Brennerautobahn kost voor een auto bovendien € 14,50 (enkele rit). De tol op de autosnelweg in Italie bedraagt ongeveer 15 euro.
Wat kost de tol Brennerpas?
Het vignet geldt niet voor de Brennerpas op de A13 die Oostenrijk met Italië verbindt. Deze as blijft dus een tolsnelweg. – Op de Brennerpas van de A13 naar Italië is het vignet niet verplicht. Er zijn echter vier tolpoorten, Creditcards worden er aanvaard. De tol voor het volledige stuk bedraagt voor een auto (PKW) 11 euro in 2023*. Ten slotte is het mogelijk vooraf te betalen via sms of online (Flex) met vermelding van het kentekennummer om te kunnen gebruikmaken van de voorrangsrijvakken voor toldetectie (PKW Videomaut).
Hoeveel keer tanken als je naar Italië gaat?
Hoeveel keer tanken als je naar Italië gaat? – Brandstofkosten naar je bestemming in Italië – De kosten voor benzine, diesel of autogas zijn afhankelijk van het verbruik van je auto en het aantal kilometers dat je moet rijden. Reken op minstens 1.000 kilometer. Dat is een veel gevallen 2 volle tanks brandstof heen en 2 volle tanks brandstof terug.
Wat is de goedkoopste route naar Italië?
Naar Italië via Oostenrijk – De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
- Het nadeel is dat je met deze route uitkomt bij Bozen/Bolzano.
- Voor ons was dit ideaal want we waren op weg naar de Dolomieten, het Gardameer, Venetië en de Adriatische Zee.
- Daarnaast hebben we voor deze route gekozen, omdat we niet twee keer hetzelfde stuk willen rijden (na Italië gaan we richting Marokko, via Frankrijk en Spanje ).
En omdat we nieuwsgierig waren naar de Dolomieten. Belangrijk : Neem in je route ook eventuele tolkosten in Italië mee. Als je geen haast hebt, is het prima te doen om tol te vermijden, maar dit neemt veel tijd in beslag. We zijn in Italië overstag gegaan en voor de langere stukken rijden we de tolweg.
Waar stoppen onderweg naar Italië?
5. Goed verzekerd op weg? Kies Promovendum! – Onderweg kan er altijd iets gebeuren. Maak je schade aan je auto of een ander voertuig? Dan wil je goed verzekerd zijn! Met de Promovendum ben je uitstekend verzekerd tegen een lage premie, ook in Italië. En als je nu overstapt, verlagen wij je huidige autopremie met 20% (zie ).
Heb je een vignet nodig als je met de auto naar Italië gaat?
In veel Europese landen heb je tegenwoordig een milieusticker of vignet nodig als je met de auto op vakantie gaat. Dat geldt bijvoorbeeld voor gebieden in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Hoe zit dat in Italië? In de meeste Italiaanse regio’s heb je geen sticker nodig.
- Maar in veel grote steden, zoals Rome, Bologna, Florence, Milaan, Palermo, Pisa en Verona zijn er wél milieuzones.
- In deze zones mogen alleen vergunninghouders rijden of, zoals in Bologna, moet je een speciaal kaartje kopen.
- De milieuzones zijn te herkennen aan een bord met: Zona a traffico limitato (ZTL).
Alleen vergunninghouders mogen een ZTL in, ander verkeer alleen op bepaalde tijden. De regels verschillen per stad. Houd er wel rekening mee, want de boete is hoog en die kan ook na je vakantie op de deurmat vallen. Camera’s registreren precies wie er in en uit rijdt.
Hoe hard mag je rijden op de snelweg in Italië?
Snelheidsbeperkingen
Type weg | Toegelaten snelheid |
---|---|
Snelweg | 130 km/u |
Autoweg | 110 km/u |
Buiten bebouwde kom | 90 km/u |
Bebouwde kom | 50 km/u |
Kan je tol betalen met pinpas Italië?
Betalen – De meeste snelwegen in Italië zijn tolwegen. Als u over een Italiaanse tolweg rijdt, dan moet u daarvoor betalen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.
Tolpoortjes In Italië zijn er bemande en onbemande tolpoortjes. Bij een bemand tolpoortje betaalt u met contant geld, uw bankpas of creditcard. Bij onbemande tolpoortjes kunt u alleen met uw bankpas of creditcard betalen. Tolbadge Een tolbadge of tolkastje plaatst u achter de achteruitkijkspiegel in het midden van de voorruit. De badge of het kastje is gekoppeld aan uw bankrekening en het kenteken van uw auto. De kosten worden achteraf automatisch van uw bankrekening afgeschreven. Elektronische tolheffing (free flow) Sommige snelwegen hebben geen tolpoortjes, maar camera’s die het kenteken van uw auto registreren. Dit komt vooral in Noord-Italië voor. U moet dan binnen 15 dagen nadat u over de tolweg heeft gereden uw kenteken registreren en de tol betalen. Dat doet u op de website van Autostrada Pedemontana Lombarda (Engelstalige website).
Hoeveel kost rijden naar Italië?
Totale reiskosten – Behalve tol, moet je natuurlijk ook brandstofkosten betalen. Om een aardige indicatie te krijgen van de prijs van een rit naar je vakantiebestemming, kun je te raden gaan bij de website van, Daar vind je een handige tool, die de kosten (tol en benzine) voor je uitrekent.
- Hieruit blijkt dat vooral autoritten naar het zuiden behoorlijk in de papieren lopen.
- Wie met een middelgrote benzine-auto van Amsterdam naar het Portugese Faro reist, is ruim 500 euro kwijt, waarvan 90 euro aan tol.
- En dan moet je nog terug.
- Voor een retourtje Amsterdam – Barcelona moet je rekenen op circa 700 euro, waarvan bijna 200 euro tol.
Ga je naar Italië, dan moet je niet alleen rekenen op tol langs de autostrada, maar ben je ook geld kwijt voor een tolvignet op de doorreis langs Oostenrijk of Zwitserland. Hierdoor kost een tocht naar Venetië in totaal 28 euro aan tol(vignetten). Voor een retourtje moet je dus rekenen op 56 euro.
Hoe weet ik of ik een milieusticker nodig heb?
Milieusticker Kenteken Check Welke milieusticker van toepassing is op uw voertuig wordt bepaald op basis van de Europees vastgestelde, Op deze pagina leest u
Hoe u met de vaststelt welke milieusticker van toepassing is op uw voertuigWelke milieustickers van toepassing zijn op voertuigen met dieselmotor, benzine-, LPG-, of hybride motoren en elektrische motor of brandstofcelVoor welke voertuigen een vrijstelling geldt.
De snelste manier om vast te stellen voor welke milieusticker uw voertuig in aanmerking komt, doet u met een kenteken check in de eerste stap van onze, U kunt hier op basis van het invoeren van uw kenteken vaststellen welke sticker wordt toegekend als u deze bestelt.
Snorfietsen, bromfietsen, motoren, scooters en driewielige voertuigen;landbouwtractoren, mobiele machines en apparaten;werkverkeer;voertuigen van hulpdiensten;voertuigen van personen met een lichamelijke beperking, in het bezit van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart;In de EU geregistreerde voertuigen met een historisch kenteken van tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien van een “H”-kenteken of rode “07”-kenteken.In Nederland geregistreerde voertuigen met een historisch kenteken (de blauwe kentekenplaat) van tenminste 30 jaar oud in oorspronkelijke staat, of dusdanig gerestaureerd.
Met de onderstaande informatie kunt u mogelijk zelf ook vaststellen welke milieusticker op uw voertuig van toepassing is. Voor voertuigen met dieselmotoren tot max.3.500 kg. bruto gewicht zijn 4 klassen (aan de hand van de Euro-uitlaatgasnormen Euro-1 t/m Euro-6) te onderscheiden. De groene Milieusticker wordt afgegeven aan:
Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005;Voertuigen die voldoen aan uitlaatgasnormen Euro-4 en Euro-5;Voertuigen die voorafgaand aan het inbouwen van een retrofit roetfilter (goedgekeurd door KBA) voldeden aan uitlaatgasnorm Euro-3.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005 een groene milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in een hogere emissieklasse, dan is deze op het voertuig van toepassing. De gele milieusticker wordt niet meer geaccepteerd in de Duitse milieuzones en geeft TÜV NORD daarom niet meer uit. De gele milieusticker wordt afgegeven aan:
Voertuigen die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro-3; Voertuigen die voorafgaand aan het inbouwen van een retrofit roetfilter (goedgekeurd door KBA) voldeden aan uitlaatgasnorm Euro-2.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 1996 en vóór 1 januari 2001 komen normaal gesproken in aanmerking voor een rode sticker, maar kunnen ook in aanmerking komen voor een gele sticker indien de fabrikant in deze periode afleverde met een emissieklasse Euro 3 motor.
Let op: Deze sticker is in geen enkele umweltzone meer toegestaan De rode milieusticker wordt niet meer geaccepteerd in de Duitse milieuzones en geeft TÜV NORD daarom niet meer uit. Met een KBA-goedgekeurd retrofit roetfilter kunt u wel nog in aanmerking komen voor de zeer beperkt toegestane gele milieusticker. Er wordt geen milieusticker afgegeven aan voertuigen die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro-1.
- Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van 31 december 1996 of ouder geen milieusticker.
- Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-2, dan ontvangt het voertuig een rode milieusticker Let op: Deze sticker is in geen enkele umweltzone meer toegestaan Er wordt geen milieusticker afgegeven aan voertuigen die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro-1.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van 31 december 1996 of ouder geen milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-2, dan ontvangt het voertuig een rode milieusticker.
Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 1992;Voertuigen die voldoen aan de uitlaatgasnorm Euro-1 (toegelaten volgens richtlijn 91/441/EEG en/of waar het kentekenbewijs is voorzien van code U9, E2 of K6), Euro-2, Euro-3 of Euro-4;Voertuigen met hybride motoren.
Er wordt geen milieusticker afgegeven aan:
Voertuigen die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro-1 (tenzij toegelaten volgens richtlijn 91/441/EEG en/of niet sprake is van een kentekenbewijs voorzien van code U9, E2 of K6).
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van 31 december 1992 of ouder geen milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-2, dan ontvangt het voertuig een rode milieusticker. De groene milieusticker wordt afgegeven aan:
Alle voertuigen met een elektrische aandrijving of brandstofcel.
Weet u al zeker dat u de milieusticker wil gaan bestellen? De kenteken check is onderdeel van uw bestelling in onze online shop., : Milieusticker Kenteken Check
Hoe rijd je het beste naar Italië?
FAQ: met de auto naar Italië – Voor iedereen die binnenkort met auto naar Italië gaat, hebben we hieronder de meest gestelde vragen antwoorden op een rij gezet. Gaat de snelste route naar Italië door Oostenrijk of Zwitserland? Dat is vooral afhankelijk van je bestemming.
De snelste route naar Toscane, Florence en Pisa (West-Italië) gaat via Zwitserland. Ook wanneer je naar Lago Maggiore, het Comomeer of Milaan wilt, is dat de beste route. Naar de Adriatische kust of alles ten Oosten van het Gardameer, rij je het beste naar Italië via Oostenrijk. Op deze handige kaart staat de snelste route per regio duidelijk aangegeven.
Wat is de ideale route naar het Gardameer? Gek genoeg maakt het niet zoveel uit of je via Oostenrijk of Zwitserland naar het Gardameer rijdt. Volgens Google Maps gaat de snelste route naar de noordkant van het Gardameer (Riva del Garda, Castalleto, Bardolino) via Oostenrijk en naar de zuidkant van het meer (Salo, Peschiera) via Zwitserland.
Bekijk onze favoriete route naar het Gardameer, Wat is een goed hotel om te overnachten onderweg naar Italië? Hieronder staan 7 hotels onderweg naar Italië, Bij de hotels staat de afstand vanuit Nederland en langs welke route naar Italië het ligt. Klik op de naam van het hotel voor een uitgebreide omschrijving.
– Gasthof Adler bij Ulm, ca.6 uur rijden (Oostenrijk route). – Hotel zur Post in Rohrdorf, in Rosenheim – langs de A93 (860 km, route via Oostenrijk). – Hotel Bergkranz Voorbij Innsbruck (langs A13). Voor de Brennerpas (10 uur rijden). – Gasthof Rössle bij Freiburg (ongeveer 6,5 uur rijden).
- Devanti in Lavorgo, na de Gotthardtunnel.
- Voorbij de meeste files.
- Ca.900 km) – Liberty Hotel in Bellinzona, gunstig geprijsd hotel in Zwitserland (ca.9,5 uur rijden) – Landhotel Laudersbach in Altenmarkt in Pongau, 1.000 km (route naar Adriatische kust) Wat zijn knelpunten op de route naar Italië? Hou in de zomerperiode rekening met extra drukte onderweg naar Italië.
Vooral in het weekend kan het behoorlijk druk zijn op de weg. Zowel op de route door Zwitserland, als op de route door Duitsland. De belangrijkste knelpunten staan hier,
Hoe werkt de tol in Italië?
In Italië heb je geen tolvignet nodig. Bij tolpoorten kun je tol betalen met een tolbadge, een creditcard of contant geld. Betalen met een Nederlandse bankpas is op veel wegen mogelijk, maar het is aan te raden om een creditcard achter de hand te hebben. Bij sommige tolpoorten kun je alleen achteraf betalen.
Heb je tolwegen in Italië?
Ga je met de auto naar Italië? Dan kom je de nodige tolwegen tegen. Met deze praktische informatie ga je goed voorbereid op vakantie. In Italië zijn bijna alle autosnelwegen tolwegen. Handig dus om van tevoren te bekijken onder welke tariefklasse je auto valt en wat je ongeveer betaalt aan tol.
Kan je een vignet aan de grens kopen?
Tol betalen in Zwitserland Ook is het vignet te koop aan de Zwitserse grens en bij postkantoren en tankstations in Zwitserland voor CHF 40.
Hoeveel tol van Nederland naar Gardameer?
Route via Duitsland en Oostenrijk – Via Duitsland en Oostenrijk kom je over de Brennerpas Italië binnen, dat kan via twee verschillende routes. Route 1 (via München): Keulen – Frankfurt – Nürnberg – München – Brennerpas. Route 2 (via de Fernpas om drukte rond München te ontwijken): Koblenz – Karlsruhe – Stuttgart – Ulm – Füssen (Fernpass) – Innsbruck – Brennerpas.
Na de Brennerpas op de A22/E45 richting Verona/Modena volgen. Neem afslag Rovereto voor Riva del Garda, Torbole, Malcesine, Limone sul Garda, Tremosie. Afslag Affi voor Garda, Bardolino, Lazise, Peschiera del Garda. Voor Peschiera del Garda, Sirmione en Desenzano kun je via de A4 (richting Brescia/Milaan).
Ook Oostenrijk kent tol voor snelwegen. Het Autobahnvignet kost € 19,90 voor tien dagen en € 39,40 voor 2 maanden. De Brennerautobahn kost voor een auto bovendien € 14,50 (enkele rit). De tol op de autosnelweg in Italie bedraagt ongeveer 15 euro.
Wat kost de tol Brennerpas?
Het vignet geldt niet voor de Brennerpas op de A13 die Oostenrijk met Italië verbindt. Deze as blijft dus een tolsnelweg. – Op de Brennerpas van de A13 naar Italië is het vignet niet verplicht. Er zijn echter vier tolpoorten, Creditcards worden er aanvaard. De tol voor het volledige stuk bedraagt voor een auto (PKW) 11 euro in 2023*. Ten slotte is het mogelijk vooraf te betalen via sms of online (Flex) met vermelding van het kentekennummer om te kunnen gebruikmaken van de voorrangsrijvakken voor toldetectie (PKW Videomaut).
Kan je tol betalen met pinpas Italië?
Betalen – De meeste snelwegen in Italië zijn tolwegen. Als u over een Italiaanse tolweg rijdt, dan moet u daarvoor betalen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.
Tolpoortjes In Italië zijn er bemande en onbemande tolpoortjes. Bij een bemand tolpoortje betaalt u met contant geld, uw bankpas of creditcard. Bij onbemande tolpoortjes kunt u alleen met uw bankpas of creditcard betalen. Tolbadge Een tolbadge of tolkastje plaatst u achter de achteruitkijkspiegel in het midden van de voorruit. De badge of het kastje is gekoppeld aan uw bankrekening en het kenteken van uw auto. De kosten worden achteraf automatisch van uw bankrekening afgeschreven. Elektronische tolheffing (free flow) Sommige snelwegen hebben geen tolpoortjes, maar camera’s die het kenteken van uw auto registreren. Dit komt vooral in Noord-Italië voor. U moet dan binnen 15 dagen nadat u over de tolweg heeft gereden uw kenteken registreren en de tol betalen. Dat doet u op de website van Autostrada Pedemontana Lombarda (Engelstalige website).
Hoe betaal je tol in Italië?
In Italië heb je geen tolvignet nodig. Bij tolpoorten kun je tol betalen met een tolbadge, een creditcard of contant geld. Betalen met een Nederlandse bankpas is op veel wegen mogelijk, maar het is aan te raden om een creditcard achter de hand te hebben. Bij sommige tolpoorten kun je alleen achteraf betalen.