Netto Bijtelling Berekenen 2022
Contents
Hoe bereken je bijtelling 2022?
Rekenvoorbeeld – Koos je in 2022 voor een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan rekende je 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro. Dat is 5.600 euro. Over het bedrag boven de drempelwaarde – 15.000 euro in dit geval – rekende je 22 procent bijtelling, oftewel 3.300 euro.
Hoe werkt bijtelling privégebruik auto?
Bijtelling bij meer dan 500 kilometer privé per jaar – Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto’s geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Wat betaal ik aan bijtelling?
Hoogte van de bijtelling in 2023 – De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van verschillende factoren. De hoogte van de bijtelling is gebaseerd op de cataloguswaarde (eerste prijs die wordt betaald voor de nieuwe auto) van de auto en de CO2-uitstoot.
- De CO2-uitstoot bepaalt in welke categorie de auto valt voor de bijtelling.
- Voor auto’s met een eerste toelating vanaf 1 januari 2023 gelden er tarieven voor de bijtelling: 16% voor auto’s zonder CO2-uitstoot en 22% voor alle andere auto’s.
- De bekendste emissievrije auto’s, de volledig elektrisch aangedreven voertuigen, hebben een verlaagd bijtelling tarief van 16%, maar dit geldt slechts tot en met een cataloguswaarde van €30,000,-.
Voor elke euro daarboven geldt 22% bijtelling. Andere emissievrije auto’s, te weten waterstofauto’s en zonnecelauto’s, hebben geen grens voor wat betreft cataloguswaarde. Daarop geldt 16% bijtelling over de gehele cataloguswaarde. Hieronder vindt u een tabel met het overzicht van twee bijtellingstarieven die gekoppeld zijn aan één van de twee uitstootgroepen. Categorie auto CO2-uitstoot Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Bijtellingspercentage Categorie auto Elektrische auto CO2-uitstoot 0 gr/km Grens cat. prijs lage bijtelling CAP € 30.000,- Bijtellingspercentage 16% Categorie auto Waterstof- en zonnecel auto’s CO2-uitstoot 0 gr/km Grens cat. prijs lage bijtelling CAP Geen grens Bijtellingspercentage 16 % Categorie auto Benzine, diesel, hybride auto’s CO2-uitstoot > 0 gr/km Grens cat. prijs lage bijtelling CAP n.v.t. Bijtellingspercentage 22 %
Wat is goedkoper eigen auto of auto van de zaak?
Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive? De bijtelling voor de auto van de zaak is voor velen een harde fiscale maatregel. Zeker als de cataloguswaarde van de auto bovengemiddeld is, kan de fiscale bijtelling zorgen voor een behoorlijke aanslag IB.
- Daarom de kosten van een auto van de zaak vergeleken met de kosten van een auto in privé.
- De kosten van een auto Autorijden is een dure aangelegenheid.
- U betaalt veel belasting bij de aanschaf van uw auto, voor het bezit ervan en per liter gebruikte brandstof.
- In de categorie auto’s met benzinemotor waarmee gedurende vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden zijn de verschillen groot.
De goedkoopste auto kost per kilometer ongeveer twintig eurocent. Voor de duurste bent u dan ongeveer twaalf keer zoveel kwijt. Een ‘gewone’ Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000 kost u ongeveer € 0,52 per kilometer ofwel € 650 per maand (cijfers ANWB).
Osten Auto van de zaak Maar rijden in een auto van de zaak kost ook geld. Werkgevers en werknemers die in een auto van de zaak rijden moeten belasting betalen over het privégebruik. Eigenlijk zou over elke gereden privékilometer tegen de werkelijke kilometerprijs moeten worden afgerekend. Maar dat is onuitvoerbaar.
Daarom wordt de bijtelling gesteld op een vast bedrag van 25% van de catalogusprijs van die auto. Met de werkelijke waarde van de privékilometers heeft dat niets te maken. Rijdt u veel privé, dan pakt de auto van de zaak meestal voordelig uit. Een gelijkwaardige eigen auto kost vrijwel altijd meer dan het te betalen belastingbedrag bij een auto van de zaak.
Een rekenvoorbeeld Stel, u rijdt in een Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000. U rijdt 15.000 kilometer privé en nog eens 15.000 zakelijk. U betaalt geen bijdrage aan het bedrijf. U moet 25% ofwel € 6.500 per jaar bij uw inkomen tellen. Daarover betaalt u 42% inkomstenbelasting. Dat is € 2.730 ofwel ongeveer € 227,50 per maand.
Uw buurman die geen auto van de zaak heeft, is voor hetzelfde aantal privékilometers € 650 per maand kwijt. Conclusie U betaalt dus wel belasting voor het privégebruik, maar dan nog bent u aanzienlijk goedkoper uit dan uw buurman. Hoe meer privégebruik, hoe lager het bedrag per kilometer.
- Wanneer is een auto in prive voordeliger? Rijdt u niet zoveel privé en veel zakelijk, dan kan de kilometerprijs van een auto van de zaak hoog worden.
- U relateert immers het aantal prive door u gereden kilometers aan de aanslag IB die u van de fiscus ontvangt.
- Een rekenvoorbeeld U rijdt per jaar 30.000 kilometer, waarvan 27.000 zakelijk en 3.000 privé.
De auto, een Ford Mondeo, heeft een catalogusprijs van € 26.000. U moet dus € 6.500 bijtellen. Dat betekent dat de fiscus u aanslaat voor € 2,17 per kilometer. Bij het inkomstenbelastingtarief van 42% kost u dat € 0,91 per kilometer, € 2.730 per jaar, € 227,50 per maand.
- Conclusie Dat zijn dure kilometers.
- In deze concrete situatie is het aan te bevelen om eens uit te rekenen wat het kost om zelf een auto aan te schaffen (welk merk, nieuw of occasion, etc) en na het maken van een berekening de baas te vragen om een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers.
- Dat kan in theorie veel schelen, afhankelijk van het aantal kilometers dat u zakelijk versus privé rijdt.
Dat hoeft niet altijd gunstig uit te pakken. Stel u schaft de Ford zelf aan. De kosten stellen we op € 0,40 per kilometer, dat is € 1.000 per maand. U ontvangt de maximale belastingvrije vergoeding van € 0,19 voor 27.000 kilometer, dat is € 5.130 per jaar of € 427,50 per maand.
- De auto kost u per maand netto € 1.000 – 427,50 = € 572,50 per maand.
- Omgerekend per kilometer is dat € 2,29 per privékilometer! Dat zijn nog veel duurdere kilometers! Ook in dit voorbeeld is de auto van de zaak veel goedkoper dan een eigen auto.
- Andere mogelijkheden Behalve bovenstaande voorbeelden zijn er nog vele anderen.
U kunt overwegen om met de auto van de zaak minder dan 500 kilometer privé te rijden. Als u dat met een nauwkeurige rittenadministratie kunt aantonen blijft de bijtelling achterwege. U kunt dan de overige privékilometers met een goede en voldoende ruime eigen auto rijden, of op een andere manier afleggen.
Rijdt u veel zakelijk, dan kan een gebruikte auto die veel goedkoper is dan de Ford uit de voorbeelden een voordeliger uitkomst opleveren, afhankelijk van uw kostenpost ” Reparatie en Onderhoud”. Het is per geval puzzelen wat het voordeligst is. Conclusie Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto.
De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling. U betaalt dan minder belasting, maar naast die belasting ook de bijdrage.
Software om zelf berekeningen te kunnen maken?
Wilt u voor uw concrete situatie zelf kunnen uitrekenen wat voor u voordeliger is, een eigen auto of een auto van de zaak? Meld u dan aan voor de portal Fiscaal Optimaal Ondernemen. Klik hier voor meer, : Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive?
Is het voordeliger om auto op de zaak of prive?
Enkele vuistregels –
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto’s op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten. Anderzijds krijgt u bij aanschaf van een elektrische auto privé sinds 1 juli 2020 een subsidie. Oudere auto’s rijdt u meestal voordeliger privé, omdat de bijtelling gekoppeld is aan de prijs in het jaar van aankoop.
Wat hou je over van 2500 bruto?
Voorbeelden van bruto naar netto berekeningen – Op Jobbird zijn wij de beroerdste niet. Dus wij hebben al een aantal berekeningen voor je gemaakt. Deze vind je in de onderstaande tabel. Dit bedrag kan natuurlijk verschillen van jouw netto uurloon, afhankelijk van de premies en kosten van je werkgever. Van bruto naar netto uurloon
10 euro per uur bruto is | 9,34 euro per uur netto |
11 euro per uur bruto is | 10,72 euro per uur netto |
12 euro per uur bruto is | 10,68 euro per uur netto |
13 euro per uur bruto is | 11,32 euro per uur netto |
14 euro per uur bruto is | 11,91 euro per uur netto |
15 euro per uur bruto is | 12,51 euro per uur netto |
Van bruto naar netto maandloon 2023
1.000 euro per maand bruto is | 991,67 euro per maand netto |
1.500 euro per maand bruto is | 1.456,42 euro per maand netto |
2.000 euro per maand bruto is | 1.897,08 euro per maand netto |
2.500 euro per maand bruto is | 2.197,67 euro per maand netto |
3000 euro per maand bruto is | 2.498,17 euro per maand netto |
3.500 euro per maand bruto is | 2764,58 euro per maand netto |
Nog niet kunnen vinden wat je zoekt? Misschien staat jouw vraag hieronder in de FAQ:
Is 22% bijtelling veel?
Van bruto naar netto bijtelling in 2023 – En de bijtelling van een leaseauto berekenen naar netto? De 16 en 22 procent per jaar zijn bruto bedragen, op basis van de cataloguswaarde van de auto. Stel, je koopt een auto van €40.000. Bij 22 procent bijtelling betekent dit een bij te tellen bedrag van €8.800 per jaar aan extra inkomen.
Hoe staat leaseauto op loonstrook?
Veelgestelde vragen over Bijtelling – De meest veelgestelde vragen (en antwoorden) over bijtelling (voor een auto) op een rijtje. Is bijtelling bruto of netto? Het is een brutobedrag dat bij je salaris wordt opgeteld. Hierover wordt de inkomstenbelasting berekend.
Hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je betaalt over de bijtelling. Is bijtelling hetzelfde als BPM? Nee, het is niet hetzelfde als BPM. Zoals je nu misschien al weet is het een bedrag dat je betaalt als je per jaar meer dan 500 privékilometers rijdt in je zakelijke auto. BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen; een belasting die je betaalt als je een auto, motor of bestelbus in Nederland koopt of uit het buitenland importeert en registreert.
Is bijtelling loon? Het rijden in een zakelijke leaseauto, motor van de zaak of een bestelbus is een vorm van loon in natura. Bijtelling tel je als werkgever bij het loon van de werknemer op als die in loondienst is en ook privé in een auto van de zaak rijdt.
- Wordt bijtelling per jaar berekend? Het bijtellingsbedrag wordt per kalenderjaar berekend en betaal je per jaar.
- Als je een gedeelte van het jaar een auto van de zaak hebt, betaal je een bijtellingsbedrag dat past bij het deel van het jaar.
- Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal ‘Privégebruik auto’ met het bijhorende bijtellingsbedrag.
Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld. Hoe betaal ik bijtelling als ondernemer? Als ondernemer met een eenmanszaak tel je de bijtelling op bij je winst, over de winst betaal je vervolgens inkomstenbelasting.
Kan de werkgever de bijtelling betalen?
Wie betaalt de bijtelling? Het bedrag voor de bijtelling keer je als werkgever uit aan je werknemer. Dit bedrag mag je (verdeeld over 12 maanden) optellen bij het loon. Je werknemer moet uiteindelijk de volledige bijtelling zelf betalen aan de belastingdienst bij zijn aangifte inkomstenbelasting.
Hoe bereken je privégebruik auto?
De auto staat u korter dan 1 jaar ter beschikking – Als u de auto korter dan 1 jaar ter beschikking hebt, moet u het jaarbedrag aanpassen. Als u bijvoorbeeld 5 maanden over de auto kunt beschikken, is de correctie voor het privégebruik van de auto: 5/12 x 22% x de waarde van de auto.
Wat betaal ik aan bijtelling?
Hoe hoog is de bijtelling van mijn lease auto? – Het bijtellingspercentage is verschillend (16% tot 22%) en is afhankelijk van hoe milieuvriendelijk jouw auto is en in welk jaar de auto op kenteken is gezet. Voorbeeld: op elektrische en hybride leaseauto’s die voor 1 november 2014 op kenteken gezet zijn, kan nog een bijtellingspercentage van 0% gelden. * Voor elektrische auto’s geldt sinds 2019 een bijtelling tot een bepaalde cataloguswaarde (cap). Daarboven geldt de standaard bijtelling van 22%. Voor waterstofauto’s geldt deze beperking niet. Deze grens € 50.000 in 2019, € 45.000 in 2020, € 40.000 in 2021, € 35.000 in 2022, € 30.000 in 2023 t/m 2025 en in 2026 is de bijtelling over de gehele waarde 22%.
Hoeveel is 4% bijtelling?
Bijtelling berekenen – De werkelijke hoogte van de bijtelling kan niet zomaar worden gegeven per auto, aangezien deze per situatie anders is. Hier is echter wel een handige formule voor. Deze luidt als volgt: Percentage bijtelling X cataloguswaarde leaseauto – eigen bijdrage Voorbeeld uit de praktijk: Uw leaseauto heeft een cataloguswaarde van €31.500 euro tegen een bijtellingspercentage van 4%.
De bruto bijtelling is daarom: €31.500*0.04= €1.260 euro. Voor de netto bijtelling te berekenen moet u de bruto bijtelling vermenigvuldigen met het tarief inkomstenbelasting. Het liefst betalen we allemaal zo min mogelijk bijtelling, Het is daarom niet gek dat er in Nederland veel hybrides of zuinige auto’s rijden.
Vanaf 2017 zijn de regelingen omtrent de bijtelling weer veranderd. Voor elke auto die meer dan 0 gram co2/km uitstoot moet 22% bijtelling worden betaald. Het rijden van elektrische auto’s is steeds populairder aan het worden. Dit komt mede doordat de overheid het interessant maakt door de te maken en door de milieu investering aftrek (MIA).
- Leidend op het gebied van elektrisch rijden.
- Er zijn geen merken die hetzelfde kunnen bieden als Tesla kan.
- Het topmodel van de model S zou een actieradius hebben van maar liefst 612 km.
- Naast het topmodel is er bijvoorbeeld ook de S75D uitvoering.
- Deze heeft een fiscale waarde van €88.000,- lease je al vanaf €1.077,- p/m en betaald u €153,- p/m bijtelling.
Heeft u niet zo een grote actieradius nodig maar wilt u toch elektrisch rijden? Er is meer dan genoeg aanbod. Een VW e-Golf lease je vanaf €575,- p/m en heeft een actieradius van 300 km. Of een Opel Ampera-e? deze heeft een actieradius van 520 km en lease je al vanaf €543,- p/m.