Nps Score Berekenen

Nps Score Berekenen
De NPS bereken je door het percentage detractors af te trekken van het percentage promoters. De slechtste score die je kunt behalen is -100. In dat geval heb je alleen maar detractors als klant. De beste score is 100.

Hoe werkt de NPS score?

Wat is de NPS? Praktische voorbeelden en complete uitleg Wat is de NPS? De NPS ofwel de Net Promoter Score meet in welke mate een bedrijf wordt aanbevolen. De score kan lopen van -100 tot +100. De vraag luidt altijd hetzelfde, namelijk ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je het bedrijf aanbeveelt bij vrienden of bekenden’. De respondenten geven als antwoord een cijfer tussen de 0 en de 10.

Personen die een 9 of een 10 geven, heten Promoters. Zij zijn diegenen die je bedrijf aanbevelen. Personen die een 7 of 8 geven, heten Passives. Deze klanten zijn wel tevreden maar niet enthousiast. Personen die een 0 tot 6 geven, heten Detractors. Zij zijn diegenen die hun vrienden of bekenden afraden om met je bedrijf in zee te gaan.

De score op de NPS wordt berekend door het percentage Promoters af te trekken van het percentage Detractors. De score wordt dan een getal en is geen percentage meer.

Bij -100 beveelt niemand je bedrijf aan. Integendeel, iedereen die is bevraagd geeft aan dat dat ‘Zeer onwaarschijnlijk’ is. Bij +100 hebben alle bevraagde mensen aangegeven dat dit juist ‘Zeer waarschijnlijk’ is. Indien er net zoveel personen je bedrijf promoten als afraden, is de NPS 0.

You might be interested:  Vermogen Lage Temperatuur Radiator Berekenen

Hoeveel respondenten heb je nodig voor kwalitatief onderzoek?

Onderbouw het aantal respondenten – Bij kwalitatief onderzoek heb je geen grote steekproef nodig, maar je wilt natuurlijk wel dat je resultaten betrouwbaar en valide zijn. Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek.

  • Het aantal interviews dat je moet afnemen is vooraf erg lastig aan te geven.
  • Dat is namelijk afhankelijk van hoeveel respondenten je kunt benaderen.
  • Stel dat je jouw onderzoek onder klanten doet, dan kun je zeker 12 interviews of meer organiseren.
  • Maar als je bij een organisatie zit en je moet de afdeling inkoop interviewen, waar maar 5 medewerkers werken, dan kom je niet aan die 12 interviews.

De belangrijkste stelregel is dat je kijkt wanneer er verzadiging optreedt. Dit betekent dat je geen nieuwe informatie meer krijgt en dat je respondenten een vergelijkbaar antwoord geven.

Wat maakt Coolblue zo uniek?

1. Oprecht – Ten eerste is Coolblue oprecht in alles wat ze de klant meegeven. Naast de vele informatie die over producten te vinden is, laten ze ook de voor- en nadelen zien per product. Super transparant dus! Ook laat Coolblue reviews, video’s, vergelijkingen en instructies zien, zodat jij het product vindt wat jij nodig hebt.

Is klanttevredenheid een KPI?

Belangrijkste klanttevredenheid-KPI’s – De klanttevredenheid is een van de vele Key Performance Indicators (KPI’s) die publieke of private ondernemingen met of zonder winstoogmerk gebruiken als meetinstrument. De KPI voor klanttevredenheid is van essentieel belang: verbeter de KPI en u verbetert de gezondheid van uw bedrijf.

Waarom geen NPS?

Gratis rapport met benchmarkgegevens – Vergelijk de resultaten van uw NPS-enquête met de benchmarks van SurveyMonkey en profiteer van de context die u nodig hebt om nog slimmere besluiten te nemen. NPS kent dus een groot aantal voordelen. Laten we nu de nadelen van de Net Promotor Score nader bekijken.

You might be interested:  Bpm Berekenen Bij Verkoop

Het NPS-systeem is niet specifiek genoeg Critici van de Net Promotor Score zijn van mening dat het systeem u zeker kan helpen bij het in kaart brengen van de loyaliteit van klanten, maar niet specifiek laat zien waarom uw klanten Criticasters zijn. Als u wilt weten waarom klanten niet tevreden zijn over bepaalde aspecten van uw bedrijf, moet u de NPS-vraag vervolgen met specifiekere marktonderzoekenquêtes of klanttevredenheidsenquêtes.

Zonder een plan om actie te ondernemen op deze resultaten heeft uw bedrijf niets aan de enquête De Net Promotor Score die uw bedrijf krijgt, weerspiegelt de prestaties van uw bedrijf. Wanneer het imago van uw bedrijf rommelig of ongeorganiseerd is, kan het onprettig zijn om een spiegel voorgehouden te krijgen.

Vooral als u niet beschikt over de middelen om iets aan de situatie te veranderen. Het uitsturen van een NPS-enquête is een goede eerste stap op weg naar meer inzicht in de loyaliteit van klanten. Als u het NPS-systeem echter optimaal wilt inzetten, moet u ervoor zorgen dat u een vervolgplan klaar hebt liggen.

Stel dat u erg lage scores krijgt. Wat is dan uw volgende stap? Stuurt u meer gedetailleerde enquêtes uit om te bepalen wat de knelpunten zijn? Beschikt u over de middelen om de logistieke problemen op te lossen die leiden tot ontevreden klanten? Zorg voor een klantervaringsplan waarmee u de problemen kunt oplossen die worden blootgelegd door uw Net Promotor Score.