Private Lease Of Zakelijk Lease Berekenen
Contents
- 0.1 Wat is goedkoper zakelijk of private lease?
- 0.2 Is een lease auto van de zaak voordeliger?
- 0.3 Is private lease fiscaal aftrekbaar?
- 0.4 Wat is beter auto prive of zakelijk?
- 0.5 Hoeveel netto bijtelling is normaal?
- 0.6 Kun je private lease omzetten naar zakelijk?
- 0.7 Wat is verstandiger leasen of kopen?
- 1 Waarom je niet moet leasen?
- 2 Kan je als ZZP er een auto leasen?
- 3 Is een lease auto van de zaak voordeliger?
Wat is goedkoper zakelijk of private lease?
Met een zakelijke leaseauto zijn de leasekosten en btw fiscaal aftrekbaar, bij een private leaseauto is dit niet het geval. Daarbij krijg je geen BKR-registratie, wat je bij een private leaseovereenkomst wel krijgt. Wel betaal je bijtelling als je meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt met je zakelijke leaseauto.
Is private lease duurder dan zakelijk lease?
3: Zakelijke lease is duurder dan private lease – In principe is zakelijke lease niet duurder dan private lease. Het hangt af van verschillende factoren. Gebruik je de auto bijvoorbeeld ook privé en zo ja, hoe vaak? Wat voor voorwaarden staan er in je contract en heb je een eigen risico? Als je voor zakelijke lease kiest, dan kan je alle kosten als bedrijfskosten afschrijven.
Is een lease auto van de zaak voordeliger?
Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive? De bijtelling voor de auto van de zaak is voor velen een harde fiscale maatregel. Zeker als de cataloguswaarde van de auto bovengemiddeld is, kan de fiscale bijtelling zorgen voor een behoorlijke aanslag IB.
- Daarom de kosten van een auto van de zaak vergeleken met de kosten van een auto in privé.
- De kosten van een auto Autorijden is een dure aangelegenheid.
- U betaalt veel belasting bij de aanschaf van uw auto, voor het bezit ervan en per liter gebruikte brandstof.
- In de categorie auto’s met benzinemotor waarmee gedurende vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden zijn de verschillen groot.
De goedkoopste auto kost per kilometer ongeveer twintig eurocent. Voor de duurste bent u dan ongeveer twaalf keer zoveel kwijt. Een ‘gewone’ Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000 kost u ongeveer € 0,52 per kilometer ofwel € 650 per maand (cijfers ANWB).
- Osten Auto van de zaak Maar rijden in een auto van de zaak kost ook geld.
- Werkgevers en werknemers die in een auto van de zaak rijden moeten belasting betalen over het privégebruik.
- Eigenlijk zou over elke gereden privékilometer tegen de werkelijke kilometerprijs moeten worden afgerekend.
- Maar dat is onuitvoerbaar.
Daarom wordt de bijtelling gesteld op een vast bedrag van 25% van de catalogusprijs van die auto. Met de werkelijke waarde van de privékilometers heeft dat niets te maken. Rijdt u veel privé, dan pakt de auto van de zaak meestal voordelig uit. Een gelijkwaardige eigen auto kost vrijwel altijd meer dan het te betalen belastingbedrag bij een auto van de zaak.
Een rekenvoorbeeld Stel, u rijdt in een Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000. U rijdt 15.000 kilometer privé en nog eens 15.000 zakelijk. U betaalt geen bijdrage aan het bedrijf. U moet 25% ofwel € 6.500 per jaar bij uw inkomen tellen. Daarover betaalt u 42% inkomstenbelasting. Dat is € 2.730 ofwel ongeveer € 227,50 per maand.
Uw buurman die geen auto van de zaak heeft, is voor hetzelfde aantal privékilometers € 650 per maand kwijt. Conclusie U betaalt dus wel belasting voor het privégebruik, maar dan nog bent u aanzienlijk goedkoper uit dan uw buurman. Hoe meer privégebruik, hoe lager het bedrag per kilometer.
Wanneer is een auto in prive voordeliger? Rijdt u niet zoveel privé en veel zakelijk, dan kan de kilometerprijs van een auto van de zaak hoog worden. U relateert immers het aantal prive door u gereden kilometers aan de aanslag IB die u van de fiscus ontvangt. Een rekenvoorbeeld U rijdt per jaar 30.000 kilometer, waarvan 27.000 zakelijk en 3.000 privé.
De auto, een Ford Mondeo, heeft een catalogusprijs van € 26.000. U moet dus € 6.500 bijtellen. Dat betekent dat de fiscus u aanslaat voor € 2,17 per kilometer. Bij het inkomstenbelastingtarief van 42% kost u dat € 0,91 per kilometer, € 2.730 per jaar, € 227,50 per maand.
- Conclusie Dat zijn dure kilometers.
- In deze concrete situatie is het aan te bevelen om eens uit te rekenen wat het kost om zelf een auto aan te schaffen (welk merk, nieuw of occasion, etc) en na het maken van een berekening de baas te vragen om een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers.
- Dat kan in theorie veel schelen, afhankelijk van het aantal kilometers dat u zakelijk versus privé rijdt.
Dat hoeft niet altijd gunstig uit te pakken. Stel u schaft de Ford zelf aan. De kosten stellen we op € 0,40 per kilometer, dat is € 1.000 per maand. U ontvangt de maximale belastingvrije vergoeding van € 0,19 voor 27.000 kilometer, dat is € 5.130 per jaar of € 427,50 per maand.
- De auto kost u per maand netto € 1.000 – 427,50 = € 572,50 per maand.
- Omgerekend per kilometer is dat € 2,29 per privékilometer! Dat zijn nog veel duurdere kilometers! Ook in dit voorbeeld is de auto van de zaak veel goedkoper dan een eigen auto.
- Andere mogelijkheden Behalve bovenstaande voorbeelden zijn er nog vele anderen.
U kunt overwegen om met de auto van de zaak minder dan 500 kilometer privé te rijden. Als u dat met een nauwkeurige rittenadministratie kunt aantonen blijft de bijtelling achterwege. U kunt dan de overige privékilometers met een goede en voldoende ruime eigen auto rijden, of op een andere manier afleggen.
- Rijdt u veel zakelijk, dan kan een gebruikte auto die veel goedkoper is dan de Ford uit de voorbeelden een voordeliger uitkomst opleveren, afhankelijk van uw kostenpost ” Reparatie en Onderhoud”.
- Het is per geval puzzelen wat het voordeligst is.
- Conclusie Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto.
De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling. U betaalt dan minder belasting, maar naast die belasting ook de bijdrage.
Software om zelf berekeningen te kunnen maken?
Wilt u voor uw concrete situatie zelf kunnen uitrekenen wat voor u voordeliger is, een eigen auto of een auto van de zaak? Meld u dan aan voor de portal Fiscaal Optimaal Ondernemen. Klik hier voor meer, : Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive?
Is private lease fiscaal aftrekbaar?
Het antwoord op de vraag of Private Lease aftrekbaar is, is namelijk ‘ nee ‘. Het is niet mogelijk om de btw op de factuur terug te vorderen bij de fiscus. Daarnaast is het ook niet mogelijk om een privatelease-auto volledig op te voeren als kosten om zodoende de omzetbelasting te drukken.
Wat is beter auto prive of zakelijk?
Kiezen tussen 10% en 90% zakelijk gebruik – Gebruik je je auto minder dan 10% zakelijk, dan moet je hem privé aanschaffen. Gebruik je hem meer dan 90% zakelijk, dan ben je verplicht de auto op naam van je zaak te zetten. “Rijd je meer dan 10% maar minder dan 90% zakelijk, dan mag je kiezen”, zegt Johnnie Drieënhuizen van KeesdeBoekhouder.
Je geeft je keuze door bij je belastingaangifte. Bedenk daarbij goed wat voor jou het voordeligst is, want als je de keuze eenmaal hebt gemaakt, dan zit je eraan vast totdat je weer een nieuwe auto koopt. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen draait de Belastingdienst de keuze terug.” Tip: maak een voorspellende berekening Omdat je aan je keuzes vastzit zolang je de auto hebt, is het altijd verstandig om een voorspellende berekening te maken over de komende jaren, aldus Drieënhuizen.
“Het kan bijvoorbeeld in het eerste jaar heel voordelig zijn om je auto op naam van de zaak te zetten, en vervolgens weer niet. Wat voordeliger is, hangt namelijk van veel factoren af.” Doe een berekening
Hoeveel netto bijtelling is normaal?
Hoe hoog is de bijtelling van mijn lease auto? – Het bijtellingspercentage is verschillend (16% tot 22%) en is afhankelijk van hoe milieuvriendelijk jouw auto is en in welk jaar de auto op kenteken is gezet. Voorbeeld: op elektrische en hybride leaseauto’s die voor 1 november 2014 op kenteken gezet zijn, kan nog een bijtellingspercentage van 0% gelden. * Voor elektrische auto’s geldt sinds 2019 een bijtelling tot een bepaalde cataloguswaarde (cap). Daarboven geldt de standaard bijtelling van 22%. Voor waterstofauto’s geldt deze beperking niet. Deze grens € 50.000 in 2019, € 45.000 in 2020, € 40.000 in 2021, € 35.000 in 2022, € 30.000 in 2023 t/m 2025 en in 2026 is de bijtelling over de gehele waarde 22%.
Kun je private lease omzetten naar zakelijk?
Je kunt je leasemaatschappij vragen om de private lease om te zetten in een zakelijke lease. Of dat kostentechnisch voordeliger is kan je uitrekenen (zie voorbeeld hieronder) of vraag je boekhouder om het voor je te berekenen. In elk geval is het voor de BTW vaak gunstiger.
Wat is verstandiger leasen of kopen?
Als je geld moet lenen om een auto te kopen dan is private lease bijna altijd een betere deal. De rente die je betaalt over een lening maakt het goedkoper om te leasen. Maar als je het spaargeld hebt om de auto direct aan te kopen, dan ben je bij een nieuwe auto bijna altijd goedkoper uit als je hem zelf aanschaft.
Waarom je niet moet leasen?
De minpunten van lease – Het is relatief duur. Je betaalt een vrij hoge rente en een winstopslag voor de leasemaatschappij die tenslotte aan je wil verdienen. De opties op je auto worden volledig ‘afgeschreven’ in de leasetermijn en de restwaarde van de auto wordt tamelijk conservatief berekend.
En: leasecontracten zijn vaak niet flexibel. Dus verandert er tussentijds iets aan je persoonlijke omstandigheden – raak je bijvoorbeeld werkloos of ga je failliet – dan zit je nog wel voor een bepaalde periode aan je auto vast, of je betaalt een hoge afkoopsom voor je leasecontract. Bovendien kun je bij leasen vaak niet profiteren van de korting op de nieuwprijs, die je zelf in je zak had kunnen steken.
Of onderhandelen als je een jong gebruikte auto bij een particulier of dealerbedrijf koopt.
Kan je als ZZP er een auto leasen?
Is private lease gunstig voor zzp’ers? – Als zzp’er ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting en kun je kiezen om zakelijk te leasen. Als je de auto dan ook privé rijdt, krijg je te maken met bijtelling vanwege privégebruik, Dit punt kan zakelijke lease voor zzp’ers minder aantrekkelijk maken.
Je hebt namelijk maandelijkse kosten voor het leasecontract, de bijtelling voor privé gebruik komt daar nog bij. Als je voor Private Lease kiest, kun je de bijtelling voorkomen. Je sluit het contract immers als privé persoon af, je hoeft dus geen bijtelling voor privé gebruik te betalen. Sterker nog, je kunt €0,19 per gereden zakelijke kilometer aftrekken van je winst,
Financieel gezien is private lease voor zzp’ers dus erg aantrekkelijk. Een nadeel van private lease ten opzichte van zakelijke lease is dat het contract bij het BKR wordt geregistreerd. Dit kan invloed hebben op je leencapaciteit wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten.
Is een lease auto van de zaak voordeliger?
Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive? De bijtelling voor de auto van de zaak is voor velen een harde fiscale maatregel. Zeker als de cataloguswaarde van de auto bovengemiddeld is, kan de fiscale bijtelling zorgen voor een behoorlijke aanslag IB.
Daarom de kosten van een auto van de zaak vergeleken met de kosten van een auto in privé. De kosten van een auto Autorijden is een dure aangelegenheid. U betaalt veel belasting bij de aanschaf van uw auto, voor het bezit ervan en per liter gebruikte brandstof. In de categorie auto’s met benzinemotor waarmee gedurende vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden zijn de verschillen groot.
De goedkoopste auto kost per kilometer ongeveer twintig eurocent. Voor de duurste bent u dan ongeveer twaalf keer zoveel kwijt. Een ‘gewone’ Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000 kost u ongeveer € 0,52 per kilometer ofwel € 650 per maand (cijfers ANWB).
- Osten Auto van de zaak Maar rijden in een auto van de zaak kost ook geld.
- Werkgevers en werknemers die in een auto van de zaak rijden moeten belasting betalen over het privégebruik.
- Eigenlijk zou over elke gereden privékilometer tegen de werkelijke kilometerprijs moeten worden afgerekend.
- Maar dat is onuitvoerbaar.
Daarom wordt de bijtelling gesteld op een vast bedrag van 25% van de catalogusprijs van die auto. Met de werkelijke waarde van de privékilometers heeft dat niets te maken. Rijdt u veel privé, dan pakt de auto van de zaak meestal voordelig uit. Een gelijkwaardige eigen auto kost vrijwel altijd meer dan het te betalen belastingbedrag bij een auto van de zaak.
Een rekenvoorbeeld Stel, u rijdt in een Ford Mondeo met een catalogusprijs van € 26.000. U rijdt 15.000 kilometer privé en nog eens 15.000 zakelijk. U betaalt geen bijdrage aan het bedrijf. U moet 25% ofwel € 6.500 per jaar bij uw inkomen tellen. Daarover betaalt u 42% inkomstenbelasting. Dat is € 2.730 ofwel ongeveer € 227,50 per maand.
Uw buurman die geen auto van de zaak heeft, is voor hetzelfde aantal privékilometers € 650 per maand kwijt. Conclusie U betaalt dus wel belasting voor het privégebruik, maar dan nog bent u aanzienlijk goedkoper uit dan uw buurman. Hoe meer privégebruik, hoe lager het bedrag per kilometer.
Wanneer is een auto in prive voordeliger? Rijdt u niet zoveel privé en veel zakelijk, dan kan de kilometerprijs van een auto van de zaak hoog worden. U relateert immers het aantal prive door u gereden kilometers aan de aanslag IB die u van de fiscus ontvangt. Een rekenvoorbeeld U rijdt per jaar 30.000 kilometer, waarvan 27.000 zakelijk en 3.000 privé.
De auto, een Ford Mondeo, heeft een catalogusprijs van € 26.000. U moet dus € 6.500 bijtellen. Dat betekent dat de fiscus u aanslaat voor € 2,17 per kilometer. Bij het inkomstenbelastingtarief van 42% kost u dat € 0,91 per kilometer, € 2.730 per jaar, € 227,50 per maand.
Conclusie Dat zijn dure kilometers. In deze concrete situatie is het aan te bevelen om eens uit te rekenen wat het kost om zelf een auto aan te schaffen (welk merk, nieuw of occasion, etc) en na het maken van een berekening de baas te vragen om een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers. Dat kan in theorie veel schelen, afhankelijk van het aantal kilometers dat u zakelijk versus privé rijdt.
Dat hoeft niet altijd gunstig uit te pakken. Stel u schaft de Ford zelf aan. De kosten stellen we op € 0,40 per kilometer, dat is € 1.000 per maand. U ontvangt de maximale belastingvrije vergoeding van € 0,19 voor 27.000 kilometer, dat is € 5.130 per jaar of € 427,50 per maand.
- De auto kost u per maand netto € 1.000 – 427,50 = € 572,50 per maand.
- Omgerekend per kilometer is dat € 2,29 per privékilometer! Dat zijn nog veel duurdere kilometers! Ook in dit voorbeeld is de auto van de zaak veel goedkoper dan een eigen auto.
- Andere mogelijkheden Behalve bovenstaande voorbeelden zijn er nog vele anderen.
U kunt overwegen om met de auto van de zaak minder dan 500 kilometer privé te rijden. Als u dat met een nauwkeurige rittenadministratie kunt aantonen blijft de bijtelling achterwege. U kunt dan de overige privékilometers met een goede en voldoende ruime eigen auto rijden, of op een andere manier afleggen.
- Rijdt u veel zakelijk, dan kan een gebruikte auto die veel goedkoper is dan de Ford uit de voorbeelden een voordeliger uitkomst opleveren, afhankelijk van uw kostenpost ” Reparatie en Onderhoud”.
- Het is per geval puzzelen wat het voordeligst is.
- Conclusie Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto.
De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling. U betaalt dan minder belasting, maar naast die belasting ook de bijdrage.
Software om zelf berekeningen te kunnen maken?
Wilt u voor uw concrete situatie zelf kunnen uitrekenen wat voor u voordeliger is, een eigen auto of een auto van de zaak? Meld u dan aan voor de portal Fiscaal Optimaal Ondernemen. Klik hier voor meer, : Auto van de zaak voordeliger dan Auto in prive?
Wat is goedkoper financial lease of private lease?
Conclusie: private lease of financial lease? – Het grootste verschil tussen private en financial lease is dus dat je bij de eerste voor een relatief lage all-in prijs kunt rijden in een nieuwe auto. Deze auto blijft echter eigendom van de leasemaatschappij.
- Bij financial lease is de auto van jou en betaal je een vast maandbedrag om de auto af te lossen.
- Omdat jij de eigenaar bent, moet je ook zelf alle bijkomende kosten dragen.
- Voor consumenten is het daarom veel voordeliger om te kiezen voor private lease.
- Ben je bijvoorbeeld zzper, dan kan financial lease wel een stuk aantrekkelijker zijn vanwege de fiscale voordelen.
© 2019 – 2023 Willem85, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.