Verbruik Elektrische Auto Berekenen
Het verbruik van elektrische auto’s – Net als bij auto’s op benzine of diesel, is het verbruik van een elektrische auto afhankelijk van een aantal punten, bijvoorbeeld het gewicht en het vermogen van de motor. De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer.
Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar. Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.300 kWh per jaar, Wil je weten hoeveel je voor die stroom betaalt, vermenigvuldig dan het aantal kWh met de prijs die je per kWh betaalt.
Bijvoorbeeld: 1.500 kWh x € 0,40 = € 600 per jaar, of € 50 per maand. Die € 0,40 is overigens een voorbeeld van een standaard stroomtarief, gebaseerd op het prijsplafond dat nu geldt.
Contents
- 1 Wat kost een elektrische auto per 100 km?
- 2 Hoeveel kWh voor 15000 km?
- 3 Hoeveel kWh nodig om 100 km te rijden?
- 4 Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om een elektrische auto op te laden?
- 5 Is elektrisch rijden wel zo goedkoop?
- 6 Is elektrisch rijden goedkoper dan op benzine?
- 7 Kun je een elektrische auto opladen aan een gewoon stopcontact?
- 8 Hoeveel zonnepanelen nodig voor warmtepomp en elektrische auto?
- 9 Wat kost 1 lading elektrische auto?
- 10 Wat kost op dit moment 1 kWh stroom?
- 11 Wat kost een elektrische tankbeurt?
Hoeveel km rijdt een elektrische auto op 1 kWh?
De capaciteit van de accu – De accu van een elektrische auto is de drijvende kracht. De ontwikkelingen van accu’s gaan hard. Slimme oplossingen en vernieuwende technieken verlagen de kosten, verbeteren de prestaties en maken de accu lichter. Zo wordt elektrisch rijden steeds beter toegankelijk voor iedereen.
- Een elektrische auto kan voorzien zijn van meerdere accu’s – wat een positieve impact heeft op de actieradius.
- De actieradius van een elektrische auto, uitgedrukt in het aantal te rijden kilometers op een volle batterij/accu, hangt ten eerste sterk af van de capaciteit van de accu(‘s).
- Waar het bij brandstofauto’s om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto’s over het aantal kilowattuur (kWh).
Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan ‘meenemen’. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt. Dit geldt bij gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 20 graden en het liefst windstil. Op dit moment is de meest gebruikte accu voor elektrische auto’s een loodaccu. Hoewel deze accu relatief goedkoop is, zijn er betere alternatieven die minder wegen en betere prestaties leveren. Daarom kiezen wij bij Vallei Auto Groep voor de Lithium-ion accu. Ook de accu’s van de toekomstige elektrische modellen van Volkswagen, zoals de ID.3 en ID.4, zijn Lithium-ion accu’s. Het grote verschil is de locatie van de accu’s in de auto. In plaats van onder de motorkap, zitten ze namelijk verwerkt in de vloer. De ruimte die je daarmee bespaart, geeft plek voor extra accu’s. Dit heeft positieve impact op je actieradius. Hoe hoger de capaciteit van je accu(‘s), hoe groter de actieradius. Kijk bij het uitzoeken van je elektrische auto naar jouw persoonlijke behoeften. Rijd je (af en toe) korte afstanden? Dan heb je aan een auto met een kleine actieradius voldoende. Als je regelmatig behoorlijk wat kilometers op een dag moet maken, bijvoorbeeld voor je werk, kun je beter kiezen voor een auto met een grote actieradius.
Wat kost een elektrische auto per 100 km?
Energiekosten – Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden. Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo’n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Hoeveel kWh voor 15000 km?
Hoeveel kWh voor auto opladen? – De meeste mensen rijden zo’n 15.000 kilometer per jaar. Dat is goed om te weten, want zo kunnen we het verbruik van een elektrische auto per jaar berekenen. Voordat we dit gaan berekenen, moeten we eerst weten hoeveel een elektrische auto per kilometer verbruikt. Stel:
Een elektrische auto verbruikt 20 kWh per 100 km. Dan verbruikt deze per kilometer: 20 kWh / 100 km = 0,2 kWh.
Maar, hoeveel kWh verbruikt een elektrische auto dan per jaar en hoeveel kWh heeft u nodig om uw auto op te laden? Met gemiddeld 15.000 kilometer per jaar, verbruikt een elektrische auto per jaar: 15.000 kilometer x 0,2 kWh = 3.000 kWh.
Hoeveel kWh nodig om 100 km te rijden?
Het verbruik van elektrische auto’s – Net als bij auto’s op benzine of diesel, is het verbruik van een elektrische auto afhankelijk van een aantal punten, bijvoorbeeld het gewicht en het vermogen van de motor. De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer.
- Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
- Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.300 kWh per jaar,
- Wil je weten hoeveel je voor die stroom betaalt, vermenigvuldig dan het aantal kWh met de prijs die je per kWh betaalt.
Bijvoorbeeld: 1.500 kWh x € 0,40 = € 600 per jaar, of € 50 per maand. Die € 0,40 is overigens een voorbeeld van een standaard stroomtarief, gebaseerd op het prijsplafond dat nu geldt.
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om een elektrische auto op te laden?
Hoeveel geld je bespaart met zonnepanelen – Hoeveel goedkoper je rijdt als je 100% op zelfopgewekte zonne-energie rijdt, is ook simpel te berekenen. Wie stroom teruglevert krijgt daar € 0,07 per kWh voor. Als je uitgaat van een stroomtarief van € 0,40 per kWh, kom je uit op de volgende formule: Aantal kWh dat je gebruikt x (0,40 – 0,07) = besparing.
Is elektrisch rijden goedkoper 2023?
Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk – Het grote voordeel van elektrisch rijden was altijd de lage elektriciteitsprijs ten opzichte van de benzineauto. Op dit moment ligt de gemiddelde elektriciteitsprijs op 78 cent per kWh en de gemiddelde benzineprijs op 1,98 euro. Blijft elektrische rijden goedkoop? Meer nieuws over elektrisch rijden
Is elektrisch rijden wel zo goedkoop?
Subsidie voor aankoop – Tot 2025 is er een subsidie als je privé een elektrische middenklasse auto koopt of leaset. Het subsidiebudget wordt per jaar vastgesteld. Is dat op, dan is subsidie niet meer mogelijk. In 2023 is het weer mogelijk subsidie aan te vragen. Rij je niet vaak met de auto, maar wil je áls je rijdt toch elektrisch rijden? Kies dan een elektrische deelauto. Er is een groeiend aanbod van elektrische deelauto’s. Via verschillende aanbieders kun je de auto’s huren, waarbij het onderhoud, de verzekering, belasting en in sommige gevallen ook de laadkosten zijn inbegrepen in de huurprijs.
Je betaalt alleen voor je gebruik en eventuele abonnementskosten. Afhankelijk van de aanbieder is dat een uur-, dag of kilometertarief. Door een deelauto te gebruiken, omzeil je de nieuwprijs van een nieuwe auto. Maar je zorgt er ook voor dat er minder auto’s in totaal nodig zijn. Dat is gunstig voor het milieu, omdat er minder auto’s gemaakt hoeven te worden als er meer auto’s gedeeld worden.
De kosten voor gebruik van een elektrische auto zijn een stuk lager dan die van een diesel- of benzineauto. Dit heeft een aantal redenen:
Elektrische auto’s gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB), Een elektrische auto heeft fors minder onderhoudskosten, want de motor heeft minder onderdelen die slijten of kapot kunnen gaan.
De verzekering voor een elektrische auto valt soms iets duurder dan een brandstofauto, zo’n 10 procent.
Is elektrisch rijden goedkoper dan op benzine?
Gemiddeld genomen is een elektrische auto nog wel goedkoper dan een benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. In 2021 lag volgens de ANWB de gemiddelde ‘Total Cost of Ownership’ van een elektrische auto voor het eerst onder die van een benzineauto. In 2022 was dat ook weer zo, stelt de ANWB.
Wat kost 1 lading elektrische auto?
Kosten elektrisch laden in de praktijk
Laadmethode | prijs kWh** | prijs laadbeurt *** |
---|---|---|
Thuisladen | 0,46 | 7,04 |
Openbare laadpaal | 0,65 | 9,95 |
Snelladen | 0,85 | 13,00 |
Mix 60-30-10 | 0,56 | 8,57 |
Wat kost een elektrische tankbeurt?
Laadtarief openbare laadpaal – Nederland telt bijna 80.000 openbare laadpalen. De laadtarieven verschillen per laadpaal en soms ook per moment op de dag. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh).
Wat kost een volle tank elektrische auto?
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer – Wat kost thuis opladen? Dat hangt natuurlijk af van de tarieven van de stroomleverancier. Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro.
Is 8 kWh per dag veel?
Gemiddeld stroomverbruik per dag – Per dag kan het stroomverbruik van een huishouden erg verschillen. Op het moment dat er veel bewoners thuis zijn kan het stroomverbruik per dag omhoogschieten. Ga je één of twee weken op vakantie? Dan daalt natuurlijk het stroomverbruik per dag.
- In Nederland is het gemiddelde stroomverbruik per dag voor een huishouden +/- 7,4 kWh.
- Het stroomverbruik per dag kan ook erg variëren of de personen in het huishouden thuis werken of werken op kantoor.
- Op het moment dat er veel mensen thuis zijn in een huishouden stijgt doorgaans het verbruik aanzienlijk.
Er zijn dan vaak meerdere apparaten in een woning die aanstaan. Dit zorgt voor meer energieverbruik.
Hoeveel kWh auto opladen thuis?
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Hoeveel kW laadpaal thuis?
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW – De praktijk is weerbarstiger dan de theorie als het gaat om het maximale laadvermogen. Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A.
Welke snelheid rijdt het zuinigst?
Liever 100 dan 130 op de snelweg – Rustig rijden is beter voor het milieu: je verbruikt minder brandstof en blaast via de uitlaat dus ook minder CO2, stikstof en andere vervuilende stoffen de lucht in. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit.
- En je stoot ook nog eens 25 procent minder stikstof (NOx) uit.
- Het scheelt dus enorm als alle auto’s op de snelweg 100 in plaats van 130 rijden.
- Verder valt de tijdwinst door hard rijden nogal tegen.
- Als je 50 kilometer lang 130 in plaats van 100 op de snelweg rijdt, boek je in theorie 7 minuten tijdwinst.
Maar in de praktijk is de tijdwinst veel kleiner, omdat je in Nederland niet de hele tijd 130 kunt rijden.
Kun je een elektrische auto opladen aan een gewoon stopcontact?
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Kan elke elektrische auto stroom terugleveren?
Auto’s die geschikt zijn voor bidirectioneel laden – De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul, Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden.
Hoeveel zonnepanelen nodig voor warmtepomp en elektrische auto?
Kennisbank – Steeds meer huishoudens willen gasvrij wonen, en stappen om die reden over op de warmtepomp. Een logische keuze die past binnen de huidige ontwikkelingen en energietransitie. Wel is het belangrijk dat je – voordat je de warmtepomp aanschaft – bekend bent met de aanzienlijke stroombehoefte van een warmtepomp.
De combinatie warmtepomp en zonnepanelen is om die reden essentieel om het groeiende elektriciteitsverbruik te compenseren. Echter, hoeveel zonnepanelen heb je daarvoor nodig? Warmtepomp en zonnepanelen zorgen voor kostenbesparing Allereerst de vraag: is een warmtepomp wel interessant zonder (extra) zonnepanelen? Nou, in principe wel.
Toch adviseren we om ook zonnepanelen op het dak te installeren. De combinatie van een warmtepomp met zonnepanelen zorgt namelijk voor de meest efficiënte kostenbesparing. Hoe zit dat precies? We onderscheiden de volgende typen warmtepompen:
Hybride warmtepomp All-electric warmtepomp Grondwater warmtepomp Lucht/water warmtepomp Lucht/lucht warmtepomp Bodemwarmtepomp
Veel verschillende warmtepompen, dus. We kunnen dan ook beter spreken van twee grote varianten: de elektrische warmtepomp en de hybride warmtepomp. Wat is het verschil tussen de all-electric en hybride warmtepomp? Een all-electric warmtepomp vervangt de cv-ketel en functioneert exclusief op elektriciteit, terwijl de hybride warmtepomp werkt in combinatie met een cv-ketel.
Vanzelfsprekend vraagt de all-electric warmtepomp om die reden meer elektriciteit, waardoor je ook meer zonnepanelen nodig hebt om de stroomvraag te compenseren. Hoe werkt de hybride warmtepomp? Zoals we al vertelden heeft de keuze voor een all-electric, dan wel een hybride warmtepomp gevolgen voor het aantal zonnepanelen dat je nodig hebt.
Het verschil in elektriciteitsvraag tussen de hybride en all-electric warmtepomp is te herleiden naar de werkwijze per type warmtepomp. De hybride warmtepomp onttrekt warmte uit de buitenlucht en zet dit om in warm water en energie voor de verwarming.
- Zodra de temperatuur buiten ‘onder 0′ komt te liggen, dan kan de cv-ketel bijspringen voor de warmtevoorziening in huis.
- Hoe werkt de all-electric warmtepomp? Een all-electric warmtepomp functioneert uitsluitend op basis van elektriciteit, en onttrekt warmte uit de lucht, bodem, het grondwater of een combinatie van eerder genoemde elementen.
Het is daarbij niet nodig om een cv-ketel te gebruiken, maar daardoor vereist de all-electric warmtepomp wel meer elektriciteit. Wil je de all-electric warmtepomp kopen, dan adviseren we je bij Soly dus om rekening te houden met de extra stroomvraag. Aantal extra zonnepanelen hybride warmtepomp Voor een hybride warmtepomp heb je doorgaans voldoende aan 5 tot 7 (extra) zonnepanelen,
- De hybride warmtepomp haalt warmte uit de buiten- of ventilatielucht.
- Die ‘gratis’ warmte uit de lucht zorgt ervoor dat je meer warmte krijgt, dan stroom verbruikt.
- Wat betekent dat? Voor elke 1 kWh aan stroom die je verbruikt, maakt de hybride warmtepomp 3,5 tot 5 kWh warmte.
- Daar komt bij dat de hybride warmtepomp – ten opzichte van de all-electric warmtepomp – voordeliger is in aanschaf.
Overigens kunnen we geen sluitend advies geven wat beter is in jouw situatie. Onder de streep hoef je bij een hybride warmtepomp minder (extra) zonnepanelen bij te plaatsen; in de praktijk gaat het dan om 5 tot 7 zonnepanelen. Aantal extra zonnepanelen all-electric warmtepomp Bij de all-electric warmtepomp doe je er verstandig aan zeker 7 tot 9 (extra) zonnepanelen te installeren.
Daarmee ben je in principe verzekerd van een volledige compensatie voor de hogere vraag naar elektriciteit. De combinatie van een warmtepomp met zonnepanelen is voor veel mensen een aanzienlijke investering, welke je in de loop der jaren terug gaat verdienen. De all-electric warmtepomp zorgt, logischerwijs, voor een hogere stroomvraag en dus moet je meer (extra) zonnepanelen bijplaatsen.
Daarom adviseren we altijd – wanneer er voldoende ruimte beschikbaar is – om minimaal 7 extra zonnepanelen om in de nieuwe stroomvraag te voorzien. Voor een hybride warmtepomp heb je doorgaans voldoende aan 5 tot 7 (extra) zonnepanelen, Bij de all-electric warmtepomp doe je er verstandig aan zeker 7 tot 9 (extra) zonnepanelen te installeren.
Daarmee ben je in principe verzekerd van een volledige compensatie voor de hogere vraag naar elektriciteit. De combinatie van een warmtepomp met zonnepanelen is voor veel mensen een aanzienlijke investering, welke je in de loop der jaren terug gaat verdienen. Energieverbruik warmtepomp berekenen Wil je weten hoeveel zonnepanelen je nodig hebt om het energieverbruik van de warmtepomp te compenseren? Het aantal benodigde zonnepanelen is afhankelijk van twee factoren: het jaarlijks thermisch verbruik om je woning te verwarmen en het gemiddelde rendement van de warmtepomp (COP), gedeeld door de stroomopbrengst per paneel.
De formule: (jaarlijks thermisch verbruik verwarmen woning en warm water in kWh / COP) / 390 Waar vind ik het jaarlijkse gemiddelde rendement van een warmtepomp? Het jaarlijkse gemiddelde rendement van de warmtepomp is te vinden op het energielabel dat is bevestigd aan de warmtepomp.
Wat kost 1 lading elektrische auto?
Kosten elektrisch laden in de praktijk
Laadmethode | prijs kWh** | prijs laadbeurt *** |
---|---|---|
Thuisladen | 0,46 | 7,04 |
Openbare laadpaal | 0,65 | 9,95 |
Snelladen | 0,85 | 13,00 |
Mix 60-30-10 | 0,56 | 8,57 |
Wat kost op dit moment 1 kWh stroom?
Wat kost een kWh? – Op dit moment (juni 2023) kost een kWh gemiddeld € 0,37. Dat is de gemiddelde stroomprijs op basis van 50 vaste, variabele en dynamische energiecontracten die op dit moment door energieleveranciers worden aangeboden. In mei 2023 was de gemiddelde stroomprijs van aangeboden contracten nog € 0,42.
Wat is goedkoper benzine of elektrisch rijden?
Minder onderhoud – Een elektrische auto heeft lagere onderhoudskosten dan een auto op brandstof. In een brandstofmotor van een benzine auto zitten ongeveer tweehonderd bewegende onderdelen, de aandrijving van een elektrische auto heeft er ongeveer twintig.
- Omdat bewegende onderdelen slijten, is er daarom bij een elektrische auto een stuk minder onderhoud.
- De garage doet dus niet veel meer dan de banden controleren en vervangen, vloeistof voor de ruitensproeier bijvullen of een software update uitvoeren.
- Dat laatste kan zelfs op afstand, via internet.
- De belangrijkste onderhoudskosten aan een elektrische auto zijn de remmen en de banden.
Omdat je bij een elektrische auto vooral op de elektromotor remt, is de slijtage van de remmen echter vaak minder dan bij een brandstofauto. Doordat het gewicht van een elektrische auto gemiddeld genomen hoger is, slijten de banden wel iets sneller. Het is daarom belangrijk om regelmatig je te controleren.
- Voor het thuis opladen van een elektrische auto rekent Milieu Centraal in dit geval met een bedrag van 32 cent per kWh op basis van de verwachtte gemiddelde stroomprijs voor huishoudens volgens een prognose van TNO voor de periode 2022-2026.
- Er zijn geen duidelijke voorspellingen voor de ontwikkeling van de stroomkosten voor het opladen bij openbare laadpunten en op het werk en bij snellaadpunten de komende jaren.
Deze kosten worden constant gehouden daarom in berekeningen. Dit resulteert in een prijs van 35 cent per kWh voor het opladen van de auto met een gemiddelde laadmix: een mix van thuis, openbaar en snelladen. Om de kosten van autorijden te bepalen, maakt Milieu Centraal gebruik van de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) methode.
Alle verwachtte kosten voor bezit en gebruik van de auto (afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en tanken/opladen) worden hierin meegenomen voor een periode van 4 jaar. Net als een benzine- of dieselauto wordt ook een elektrische auto over de jaren minder waard. Druk je dat in geld uit, dan noemen we dat afschrijving.
Na vier jaar rijden is een elektrische auto nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzineauto. Een dieselauto is na die periode iets meer dan 40 procent van de nieuwprijs waard.
- Voor alle soorten auto’s geldt dat het aantal gereden kilometers de restwaarde beïnvloedt.
- Hoe meer kilometers, hoe lager de restwaarde.
- Het is moeilijk te voorspellen hoe de afschrijving bij elektrische auto’s in de toekomst verloopt.
- De techniek ontwikkelt zich snel.
- Daardoor verouderen elektrische auto’s best snel.
Aan de andere kant zijn elektrische auto’s voordelig in gebruik. Zo zijn ze als gebruikte auto voor veel mensen toch interessant. Lees meer informatie over het kopen van een, Om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren, zijn er een paar belastingvoordelen voor elektrische rijders.
- Voor een volledig elektrische auto betaal je tot 2025 geen wegenbelasting (officieel heet dit motorrijtuigenbelasting, MRB).
- Dat scheelt je jaarlijks honderden euro’s tot meer dan € 1.000.
- Verder betaal je tot 2025 voor een nieuwe volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM).
- In 2025 zullen de belastingregels voor elektrische auto’s veranderen.
Vanaf dat jaar moet je voor een elektrische auto 25 procent van de wegenbelasting betalen: je krijgt dan dus nog 75 procent korting. Vanaf 2026 betaal je waarschijnlijk het volledige tarief. Lees meer over de en op de site van Rijksoverheid. Ook als je een elektrische auto van de zaak hebt, zijn er financiële voordelen.
- Zakelijke rijders die ook privé met de auto van de zaak rijden, krijgen een bijtelling.
- Dat is een bedrag dat de belastingdienst bij je loon optelt.
- In 2023 is die bijtelling voor elektrische auto’s maar 16 procent in plaats van de 22 procent voor auto’s met een uitlaat.
- Dit geldt voor elektrische auto’s met een waarde tot € 30.000.
Is de aanschafwaarde van de auto hoger dan € 30.000, dan betaal je over dat deel wel 22 procent. In 2025 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s naar 17 procent (tot € 30.000) en in 2026 betaal je het normale tarief van 22 procent. Ondernemers die een volledig elektrische auto kopen, kunnen een vergoeding van de overheid krijgen.
Dit is de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Dat is een extra afschrijvingspost. Ondernemers mogen op deze afschrijvingspost een bedrag opgeven aan de belastingdienst, waardoor hun winst lager uitvalt. Ze hoeven dan minder belasting te betalen. Net als bij een gewone elektrische auto betaal je ook voor een elektrische die op waterstof rijdt geen aankoop- (BPM) en wegenbelasting (MRB).
Zuinig rijden met een elektrische auto
Heb je een elektrische auto die op waterstof rijdt van de zaak, dan heb je een lage bijtelling. Die is 4 procent, en wel over het hele bedrag waarvoor je hem koopt. : Wat kost een elektrische auto?
Wat kost een elektrische tankbeurt?
Laadtarief openbare laadpaal – Nederland telt bijna 80.000 openbare laadpalen. De laadtarieven verschillen per laadpaal en soms ook per moment op de dag. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh).