Waarde Bedrijf Berekenen
Contents
Hoe bereken je een waarde van een bedrijf?
Waarderingsmethode 1: Gebruik vuistregels of multiples – In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf worden vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om te bepalen: wat is een bedrijf waard? Het gaat daarbij om formules als:
- 4-6 x de nettowinst
- 0,75 – 1,2 x de jaaromzet
- 1 x de intrinsieke waarde + 2 x de nettowinst
- 3 x EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization)
- • 4 x EBIT (Earnings Before Interest and Taxes)
Deze lijst is oneindig aan te vullen met andere waarden en andere variabelen, zoals een bedrag per vaste klant of abonnee.
Wat is de waarde van een bedrijf?
Intrinsieke waarde van het bedrijf De intrinsieke waarde van een bedrijf is het verschil tussen de marktwaarde en goodwill enerzijds en de schulden van je onderneming anderzijds. In feite is het het eigen vermogen van de onderneming.
Hoeveel belasting betaal je over de verkoop van je bedrijf?
Je verkoopt de eenmanszaak aan de bv zonder belastingheffing (‘geruisloos’). Na ongeveer drie jaar verkoop je de BV. Dat kan dan onbelast ( als er sprake is van een holding) of je bent de Belastingdienst een belasting verschuldigd van 25% (‘aanmerkelijk belang’) van de winst op de aandelen.
Hoeveel geld mag een eenmanszaak hebben?
Om je onderneming te runnen heb je als ondernemer liquide middelen nodig om lopende uitgaven en investeringen te doen. Natuurlijk wil je ook nog wat extra achter de hand hebben voor noodgevallen, maar daar zijn grenzen aan. Waar ligt de grens? De rechter heeft hier onlangs uitspraak over gedaan.
De belasting spreekt over ‘duurzaam overtollige liquide middelen’ als je meer geld dan nodig op je zakelijke rekening hebt. Maar wat zijn dat nou en waar ligt de grens? Als ondernemer met een eenmanszaak kun je kiezen of je de liquide middelen tot het ondernemingsvermogen of tot het privévermogen rekent.
Je bent hierin vrij om te kiezen, echter de liquide middelen mogen niet duurzaam overtollig zijn, in dat geval ben je verplicht ze over te brengen naar privé. Wanneer is hier sprake van en waar hangt het vanaf? Reserves Een onderneming runnen zonder liquiditeiten is onmogelijk, al was het maar om alle lopende uitgaven en investeringen te doen.
- Daarnaast is het heel normaal om de nodige liquiditeiten aan te houden want als ondernemer wil je rekening houden met de risico’s die je loopt en het vormen van reserves.
- Ook zorgt geld achter de hand voor het verstevigen van je onderneming.
- Hoeveel liquiditeiten je op je zakelijke rekening mag houden hangt af van de aard en omvang van je bedrijf, een bedrijf met tien medewerkers heeft nu eenmaal meer cash nodig dan een éénpitter.
Zolang het bedrag wat je achter de hand hebt redelijk is, dan is er weinig aan de hand. Zo niet dan grijpt de fiscus in. Dit gebeurde onlangs in een procedure voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 28.09.2018 (GHARL:2018:8253). Wat speelde er? Een advocaat bracht zijn eigen zaak voor de rechter, omdat de inspecteur € 389.000,- aan liquide middelen op de balans te veel vond.
Omdat het een eenmanszaak betrof vond de inspecteur een bedrag van € 50.000,- voldoende om de lopende uitgaven en voorgenomen investeringen te financieren. De rechter was het hier echter niet mee eens. Een zo geringe financiële buffer hield onvoldoende rekening met de risico’s van het bedrijf. Deze waren, gelet op het werkterrein en de gezondheid van de advocaat, zeker aanwezig.
Genoeg reden voor het hof om een ondernemingsvermogen van € 175.000,- nog normaal te achten. Gevolgen duurzaam overtollig geld Een gevolg is dat je overtollige liquiditeiten voortaan behoren tot box 3 (dus privévermogen) en hier ook in belast worden. Met name als je over veel vermogen beschikt, kan de belasting dan oplopen tot 30% over een forfaitair rendement van 5,38%, ofwel 1,617% over je vermogen.
Het is dus van belang om zeker ook niet te weinig liquide middelen in je onderneming te houden. De omvang van de liquiditeiten in je bedrijf is met name afhankelijk van de risico’s die je loopt en je investeringsvoornemens. Zorg dat je goed gedocumenteerd kunt onderbouwen dat je de overtollige liquide middelen nodig hebt voor bepaalde bedrijfsdoelen.
In dat geval staat je sterk als de inspecteur lastig gaat doen.
Hoeveel procent vraagt een investeerder?
De investeerder wil graag een beloning voor het risico dat hij loopt en zal een hoger percentage aandelen vragen. De hoogte van het percentage bepaal je in de onderhandelingen. Bijvoorbeeld: bij een investering van rond de 100.000 euro ligt het gemiddelde percentage aandelen rond de 30%.
Hoeveel belasting betalen over goodwill?
Over de goodwill die u zelf heeft ontvangen, hoeft u niet ineens fiscaal af te rekenen, maar mag u dan verrekenen met de goodwill en overige investeringen die u moet betalen. Uw feitelijke investeringsbedrag wordt daarmee lager of zelfs nul.
Wat is de gemiddelde omzet van een eenmanszaak?
Hoeveel verdienen zzp’ers en hoeveel vermogen hebben ze? Zzp’ers verdienen gemiddeld minder met hun werk als zelfstandige dan zmp’ers. Het van een zzp’er (voor wie het zzp-inkomen het hoofdinkomen is) bedroeg in 2020 gemiddeld 39,5 duiz end euro. Voor zmp’ers lag dit op 61,9 d uizend euro. Het doorsnee of mediane inkomen als zelfstandige komt voor beide groepen lager uit, respectievelijk 29,0 duiz end en 50,2 duize nd euro.
Dat voor beide groepen het gemiddelde en mediane inkomen relatief ver uit elkaar liggen, geeft aan dat er ook grote verschillen zijn binnen de groepen zzp’ers en zmp’ers in het inkomen dat ze verdienen met hun werk als zelfstandige. Dit blijkt uit cijfers over inkomen en vermogen van zelfstandigen in 2020.
De hoogte van het jaarinkomen hangt met veel factoren samen. Zo is de bedrijfstak van belang. Zzp’ers in de financiële dienstverlening verdienen het meest, het mediane inkomen ligt hier op 63,0 duize nd euro. Daarna volgen de bedrijfstak verhuur van en handel in onroerend goed en de informatie en communicatie.
Het minst verdienen zzp’ers in de bedrijfstak cultuur, sport en recreatie, de horeca en de overige dienstverlening. In deze bedrijfstakken is het mediane jaarinkomen als zelfstandige lager dan 15 duizend euro. Naast het soort werk spelen ook factoren mee als het aantal gewerkte uren, ervaring en het beroepsniveau.
Het runnen van een bedrijf als zelfstandige vergt veelal investering van kapitaal, ofwel, Dit kan bijvoorbeeld gaan om het aankopen van landbouwgrond of het inkopen van voorraden voor een winkel. Met het inkomen dat men verdient, kan men het vermogen ook verder uitbouwen.
- Zzp’ers beschikken over een mediaan bedrijfsvermogen van 27,2 duiz end euro.
- Voor zmp’ers ligt dit op 111,6 duiz end euro.
- Evenals bij het inkomen dat zelfstandigen verdienen zijn er ook hier grote verschillen tussen bedrijfstakken.
- Het grootste bedrijfsvermogen hebben zzp’ers in de landbouw.
- Het mediane vermogen is hier 452,3 duiz end euro.
Het kleinste bedrijfsvermogen is er vooral bij zzp’ers in dienstverlenende bedrijfstakken waar kapitaalinvesteringen minder noodzakelijk zijn, zoals het onderwijs, de bedrijfstak cultuur, sport en recreatie en de overige dienstverlening. Het mediane bedrijfsvermogen van zzp’ers bedraagt hier minder dan 13 duize nd euro.
Link StatLine –
: Hoeveel verdienen zzp’ers en hoeveel vermogen hebben ze?
Hoe verkoop je een eenmanszaak?
Eenmanszaak verkopen | Regel het online in 3 Stappen Meer dan 50.000 BV’s opgericht Veilig betalen Om verschillende redenen kan je er voor kiezen om je eenmanszaak verkopen. Hierbij moet je naast financiële zaken ook een aantal fiscale zaken regelen, die grote gevolgen kunnen hebben mocht je dit niet goed afhandelen.
Voorkom dat je iets vergeet en schakel hulp in van de fiscalisten van Firm24. Bij Firm24 kun je het namelijk gewoon online regelen. Nadat we ooit begonnen als platform om voor BV oprichting zijn we inmiddels uitgegroeid tot dé plek waar ondernemers alle zakelijke diensten online regelen. Dit is namelijk niet alleen makkelijker, maar ook een stuk efficiënter en transparanter.
Inmiddels weten jaarlijks 400.000+ ondernemers onze ‘online-shop’ voor zakelijke diensten te vinden. Als klant krijg je altijd directe hulp op de eerste lijn en kun je nog dezelfde dag een gratis checkgesprek inplannen met onze adviseurs. Ook in de avonduren en in het weekend.
Wanneer je een eenmanszaak verkoopt dan verkoop je alle activa, goodwill, bedrijfsnaam, klanten en contracten met partners aan de koper. Fiscaal gunstig je eenmanszaak verkopen is een kunst en daarom een belangrijk aandachtspunt. Als je de zakelijke diensten via FIRM24 regelt, profiteer je automatisch van onze service normen.
We hanteren scherpe prijzen, bieden een gratis checkgesprek en zijn altijd bereikbaar. Zodat jij zonder zorgen kunt ondernemen. Wij hebben onderzoek gedaan naar de beste aanbieders in de markt. Zodat jij niet meer hoeft te zoeken en offertes hoeft op te vragen.
Eerste contact binnen 48 uurDirect een afspraak met fiscalist
Wat je krijgt:
Telefonisch adviesgesprek (60 min)
Service normen Firm24:
Persoonlijke hulp bij aanvraag Dagelijks tot 22:00 bereikbaar 1 op 1 contact met fiscalist
Prijs:
Vaste prijs, geen verrassingen
Hoe werkt het:
Eerste contact binnen 48 uurIntakegesprek voor situatie besprekingOfferte opgesteld op basis van jouw situatie
Wat je krijgt:
Analyse verkoop eenmanszaakBegeleiding verkoop eenmanszaak
Service normen Firm24:
Persoonlijke hulp bij aanvraag Dagelijks tot 22:00 bereikbaar 1 op 1 contact met fiscalist
Prijs:
Betaald intakegesprek voorafgaandOfferte opgesteld op basis van situatieKosten intakegesprek worden verrekend
Bekijk het overzicht en maak een keuze. Wil je eerst liever een fiscaal adviesgesprek of toch gelijk starten met de aanvraag? Aan jou de keuze. Wij helpen je ermee. Start de aanvraag voor jouw keuze. Doorloop het online proces en vul online de informatie in.
Op deze manier krijgt de fiscalist een efficiënt dossier en bespaar jij direct op de kosten. Jouw aanvraag is goed ontvangen! Via het online dashboard heb je altijd 1 op 1 contact met de adviseur. Deze neemt contact met je op voor de vervolg- stappen. Een eenmanszaak is een bedrijf waarbij jij de enige verantwoordelijke bent.
In andere woorden ben jij de enige oprichter en eigenaar van het bedrijf. Je kan wel personeel in dienst hebben alleen zijn zij niet verantwoordelijk voor het bedrijf. Lees meer over de eenmanszaak. Het is zeker mogelijk om een eenmanszaak te verkopen. Omdat jij als eigenaar niet los van je eenmanszaak gezien kan worden is het niet mogelijk om je eenmanszaak als een geheel te verkopen.
- Een eenmanszaak verkoop je daarom in delen.
- Dit wil zeggen dat je bijvoorbeeld de voorraad en de handelsnaam los verkoopt.
- Omdat een eenmanszaak in losse delen verkocht kan worden, moeten contracten ook los verkocht worden.
- Dit is wat lastiger dan bijvoorbeeld een handelsnaam of een voorraad.
- Bij een contract moeten niet alleen de koper en verkoper akkoord zijn, maar moet de partij waarmee het contract loopt ook akkoord zijn.
Wanneer na akkoord een contract verkocht wordt, gaan alle rechten en plichten over op de nieuwe eigenaar. Dit houdt in dat ook eventuele schulden overgaan. Er kunnen meerdere redenen zijn om je eenmanszaak te verkopen. Misschien ben jij wel toe aan een nieuwe uitdaging of wil je weer in loondienst gaan werken.
Een andere reden kan zijn dat je bijvoorbeeld met pensioen gaat en je eenmanszaak wil laten voortzetten. Er zijn twee manieren om je eenmanszaak te verkopen. De eerste manier is om het rechtstreeks te verkopen aan de koper. Een andere manier om je eenmanszaak te verkopen is om eerst een samenwerkingsverband aan te gaan met de koper en het dan over te dragen.
Na verkoop van je eenmanszaak moet je inkomstenbelasting betalen belast in box 1. Deze inkomstenbelasting betaal je onder andere over de stakingswinst. De stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde en de werkelijke waarde op het moment van verkoop.
- Een eenmanszaak kan je verkopen zonder professionele hulp, maar door de afrekeningen met de Belastingdienst is het aan te raden om je eenmanszaak te verkopen met behulp van een Firm24 fiscalist.
- De afrekening met de Belastingdienst kan best ingewikkeld zijn en je wil voorkomen dat je te veel belasting betaalt.
Met onze hulp weet je zeker dat de verkoop van je eenmanszaak op een goede manier gaat en dat je niet te veel belasting betaalt. Firm24 kan jou op verschillende manieren helpen met de verkoop van je eenmanszaak. Zo kan je een adviesgesprek inplannen met een van onze fiscalisten en kan een van onze fiscalisten een projectplan op maat opstellen voor jou. “Firm24 sluit aan op onze visie: hoe kunnen we de ontwikkelingen in automatisering zo gebruiken dat onze klant er het meest baat van heeft? Met Firm24 kunnen we onze klanten snel én tegen lage kosten aan een BV helpen, waarbij onze experts meekijken dat het juiste maatwerk geleverd wordt dat past bij de klant.” “Door de fantastisch makkelijke opzet van het proces bij Firm24 kunnen wij in enkele minuten, samen met onze cliënt, een besloten vennootschap oprichten. Omdat alles digitaal en op afstand kan, is de drempel om een BV op te richten veel lager én is het eenvoudiger om de cliënt bij te staan in dit proces.” “Onze visie, diensten en systemen sluiten goed op elkaar aan zodat zaken voor klanten van begin tot eind goed geregeld zijn. Voor nieuwe BV’s of aanpassingen daarbinnen kunnen we onze klanten goed helpen met de expertise van Firm24 zodat ze kostbare tijd en energie richten op hoofdzaken.” Dankzij jarenlange ervaring weten wij ondernemers te helpen met het juiste advies.
Waardoor wordt het eigen vermogen van een eenmanszaak groter of kleiner?
Het eigen vermogen geeft aan het deel van de bezittingen dat niet met middelen van derden (door het aangaan van schuld ) is gefinancierd. Het eigen vermogen geeft aan hoeveel vermogen door de eigenaren in de onderneming is ingebracht. Onder eigen vermogen wordt vermogen verstaan waarop geen terugbetalingsverplichting rust.
- Is een dergelijke verplichting wel aanwezig, dan spreekt men over vreemd vermogen,
- Eigen vermogen is risicodragend vermogen (ingebracht door de eigenaren van de onderneming).
- Het eigen vermogen wordt groter wanneer de rechtspersoon nieuwe aandelen verkoopt aan aandeelhouders en kleiner wanneer de rechtspersoon aandelen inkoopt (zie: inkoop van eigen aandelen ) en intrekt.
Privéopnames en -stortingen verkleinen respectievelijk vergroten het eigen vermogen bij een eenmanszaak, Het eigen vermogen neemt toe als er winst wordt gemaakt en neemt af als er verlies wordt gemaakt. Winst kan worden toegevoegd aan de reserves of kan worden uitgekeerd aan de aandeelhouders ( dividend ).
- Een andere manier om eigen vermogen te omschrijven is als de som van het aandelenkapitaal en de opgebouwde reserves van een onderneming.
- Het eigen vermogen is geen bezit: het is de claim van de eigenaren op de bezittingen.
- Er kan met eigen vermogen niet worden betaald.
- Het is een saldopost en komt bij oprichting van een bedrijf overeen met het bedrag dat de ondernemer in de onderneming heeft geïnvesteerd (het eigen vermogen kan worden beschouwd als de claim – de aanspraak – van de eigenaren op de bezittingen van de onderneming).
Het eigen vermogen is vermogen dat doorlopend in de onderneming aanwezig is (er is geen verplichting tot aflossing ) en wordt daarom ook wel ‘permanent vermogen’ genoemd. Engels: equity. Zie ook: kapitaal, risicokapitaal, risicodragend kapitaal, kapitaalstructuur, aandeel, aandelenkapitaal, belang, belang derden, equity, hybride kapitaal, quasi equity, equity cure, participatie, rentabiliteit eigen vermogen, gebonden eigen vermogen, omloopsnelheid eigen vermogen, gouden balansregel, mutatieoverzicht van het eigen vermogen, negatief eigen vermogen, faillissement, technisch failliet, zelffinanciering, Tip anderen