Watt Per Kg Berekenen
Contents
- 1 Wat is een goed wattage om te fietsen?
- 2 Hoeveel watt is 1 kilo Wat?
- 3 Hoeveel watt trapt Van der Poel?
- 4 Hoeveel watt is 40 km per uur?
- 5 Hoeveel watt fietsen op hometrainer?
- 6 Wat is de formule van watt?
Hoe bereken je watt per kg?
Een sommetje ter illustratie – Rijd je een col op met een stijgingspercentage van 5% tegen 15 km/u.
- Als 70 kg lichte renner moet je zo’n 204 watt leveren.
- Weeg je 80 kilogram dan gaat het ineens om 228 watt.
- Als je 95 kg weegt moet je maar liefst 263 watt leveren.
Dat scheelt al snel zo’n 1,5 km/u tussen de 70 en 80 kg zware renner als jullie beide 228 watt op de pedalen zetten. Lees hier ook maar eens hoeveel sneller je Alpe d’Huez kunt oprijden als je 10 kilo lichter bent, Weeg je 100 kilo bij een FTP van 250 watt dan is je kracht-gewichtverhouding 2,5 watt per kilogram lichaamsgewicht.
Wat is een goed wattage om te fietsen?
Snelheid 5 verschillende type fietsen vergeleken Hoe snel is een fiets? Daar hoor je altijd allerlei getallen bij. Om een praktisch realistisch beeld te geven heb ik het traject Utrecht-Breukelen met 5 verschillende fietsen gereden. Hierbij zijn de fietsen voorzien van een SRM-vermogensmeter.
Type fiets | Wind mee | Wind tegen | Wind km/h | Windrichting | Windkracht |
Stadsfiets | 22,4 | 16,9 | 16 | N | 3 |
Sportieve fiets | 24,7 | 18,2 | 15 | N | 3 |
Racefiets | 26,3 | 20,7 | 11 | WNW | 2 |
Lage ligfiets | 27,5 | 26,5 | 9 | WZW | 2 |
Elektrische fiets | 26,7 | 24,7 | 12 | W | 3 |
Racefiets 200watt | 35,1 | 27,2 | 11 | WNW | 2 |
Gemeten snelheid (km/h) bij 100watt. Fietser is 78kg, 188cm, temperatuur is 18 graden. De route die ik heb gereden is de vanaf de spoorbrug. De windgegevens zijn van het KNMi-station in de Bilt. De gemiddelde windsnelheid over een jaar is daar 14,4 km/h.
De snelheid is de gemiddelde snelheid over het traject. Omdat ik daar gewoon door kon rijden is deze snelheid een goede indicatie voor de kruissnelheid die je op de fiets met een matige inspanning kunt halen als je gewoon door kunt rijden op goed wegdek. De menselijke motor Het traject heb ik gefiets met een gemiddeld vermogen van 100 watt.
Voor een volwassenen van 78 kg zoals ik is dit een matig intensieve inspanning. Met een half uur per dag fietsen met deze inspanning voldoe ik aan de, Deze inspanning is goed voor je gezondheid. Het is echter een inspanning waarbij je niet moe wordt en niet gaat zweten.100 watt is een inspanning die elke fitte volwasen en jongeren probleemloos een uur kan volhouden.75 watt is een inspanning waarmee ouderen aan de norm gezond bewegen voldoen en voor fitte jongeren en volwassen een rustige inspanning.150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden. De gewone stadsfiets was een fiets van de Aldi met nexus 8 versnellingsnaaf, een hele rechte zit en Vredestein Scarab banden met een bandenspanning van 4 bar. Geen snelle fiets, maar een door slechtere banden, te zachte banden en een slechter rendement van de versnellingsnaaf. De sportieve fiets was een singlespeed met (een aanrader voor als je snelle, comfortabele banden zoekt) op 6 bar en het stuur net wat lager dan het zadel. De fiets is duidelijk sneller door de lagere rolweerstand door het type band en de iets hogere bandenspanning, het hogere rendement van de aandrijving en de iets lagere luchtweerstand door de diepere zit. Nog sneller op het vlakke kan alleen door de luchtweerstand te verlagen. Op het meettraject heb ik dat gedaan door de sportieve fiets te voorzien van een ligstuur. De zit is dan vergelijkbaar met de diepe zit op een racefiets. De luchtweerstand kan nog lager door te gaan liggen op een ligfiets. Het meettraject heb ik gefiets met een Optima Baron lage racer. Ter vergelijking heb ik het traject ook gereden met een elektrische fiets, de Koga Tesla. Met die fiets rij ik keurig de maximale toegestaande snelheid voor elektrische fietsen. Wat mij opviel is dat het verschilt tussen wind mee en wind tegen erg klein was en dat het mentaal veel moeite kosten om 100 watt te blijven trappen omdat met minder inspanning de snelheid niet omlaag gaat (de motor werkt dan gewoon harder). Wil je een nog snellere fiets dan moet je de fiets voorzien van een stroomlijn om de luchtweerstand verder te verlagen. De snelste fiets, bruikbaar in het verkeer, is de Hiermee rij je bijna 31 km/h met een matige inspanning van 100 watt. Natuurlijk kun je ook zelf meer inspanning leveren.
Het traject heb ik ook gefietst met een inspanning van 200 watt op de fiets met ligstuur. Dan rij ik wind mee 35,1 km/h en wind tegen 27,2 km/h. Zelf berekenen Op kun je zelf berekenen hoe snel je kruissnelheid ongeveer kan zijn. Ook kun je er een schatting mee maken hoeveel vermogen je kunt leveren. In onderstaande tabel staan de berekende waardes voor de gebruikte fietsen en de Quest.
Kruissnelheid verschilende type fietsen
Vermogen | 75 | 100 | 150 | 200 | 250 |
Stadsfiets | 16,5 | 18,8 | 22,4 | 25,2 | 27,6 |
Sportieve fiets | 19,4 | 21,9 | 25,9 | 29,0 | 31,6 |
Racefiets | 21,8 | 24,8 | 29,4 | 33,1 | 36,2 |
Lage ligfiets | 24,3 | 28,4 | 34,6 | 39,5 | 43,6 |
Quest | 24,9 | 30,3 | 38,9 | 45,5 | 51,2 |
Snelheid in km/h. Fietser is 78kg, 188cm, temperatuur is 20 graden en geen wind. Conclusie De belangrijkste conclusie is dat met een matige inspanning al redelijke snelheden op de fiets te halen zijn. Onder gunstige omstandigheden zou een kruissnelheid van18 km/h op een gewone fiets voor de meeste fietsers geen probleem moeten zijn.
Veel fietsen zijn slecht (o.a. te zachte banden!) Veel fietsers rijden lui. (niet zo gek want met meer inspanning fietsen op het vlakke levert nauwelijks snelheidswinst op) Veel fietsers hebben een slechte conditie. Matig intensief fietsen is dan al te zwaar.
Wat ook opvalt is dat de snelheid van de gewone fiets hoger ligt dan vaak in publicaties wordt vermeld. In de norm gezond bewegen bijvoorbeeld wordt 5 a 6km/h wandelen gelijkgesteld aan 15 km/h fietsen.6 km/h wandelen is stevig doorlopen en zeker meer dan 100 watt inspanning.15 km/h op een gewone stadsfiets is lui fietsen. : Snelheid 5 verschillende type fietsen vergeleken
Hoe zwaar is 200 watt fietsen?
Die 200 watt is als je 80 kg weegt ‘maar’ 2.5 watt/kg.
Hoeveel watt is 1 kilo Wat?
Kunt u uitleggen hoe het zit met kilowattuur, kilowatt en andere eenheden? Als het om energie gaat, gebruikt niet iedereen dezelfde eenheden. Dat kan verwarrend zijn. Om een goede vergelijking te kunnen maken kan je de ene eenheid omrekenen naar de andere eenheid.
Daarbij moet je allereerst onderscheid maken tussen de hoeveelheid energie en de hoeveelheid energie per seconde (ook wel vermogen genoemd). Als eenheden voor de hoeveelheid geleverde of verbruikte energie kennen we kilowattuur (kWh; wordt meestal gebruikt voor elektrische energie), joules (J; de standaardeenheid voor allerlei soorten energie) en calorieën (meestal voor energie-inhoud van voeding of de energie die we bij het sporten verbruiken).
Als eenheid van vermogen (dus energie per seconde) kennen we de watt (W), en, heel ouderwets: de paardenkracht (pk).1 watt = 1 joule per seconde. Een stofzuiger die 1000 watt (ofwel 1 kilowatt, 1 kW) vermogen heeft, gebruikt dus elke seconde 1000 joule.
1 kWh = 3600.000 joule = 3600 kJ = 3,6 MJ 1 calorie = 1 cal = 4,2 joule = 4,2 J 1 kilowatt = 1000 watt = 1000 joule per seconde = 1000 J/s = 1 kJ/s Een paar voorbeelden van energie en vermogen: Een forse stofzuiger heeft soms een vermogen van 1 kW, ofwel 1000 Watt, en verbruikt dus per seconde 1000 joule. Deze stofzuiger verbruikt elk uur dat hij aanstaat 1 kWh. Een standaard Nederlands huishouden verbruikt in één jaar bijvoorbeeld 3500 kWh aan elektrische energie. Hetzelfde standaard Nederlands huishouden verbruikt ruwweg 1500 m 3 aan aardgas per jaar. Als je dat wil vergelijken met het elektriciteitsverbruik moet je weten hoeveel energie in 1 m 3 aardgas zit: dat is grofweg 36000 kJ energie, wat weer om te rekenen is naar 10 kWh. Het energieverbruik per jaar van dat huishouden voor aardgas is dus 1500 x 10 kWh = 15.000 kWh. Dat is fors meer dan de hoeveelheid die dat huishouden aan elektrische energie verbruikt. De totale productie van duurzame energie in juli 2018 was 3,9 petajoule (PJ).1 petajoule, ofwel 1 biljard (1.000.000.000.000.000) joule, is voldoen om ongeveer 15.000 huishoudens een jaar lang van energie te voorzien.
: Kunt u uitleggen hoe het zit met kilowattuur, kilowatt en andere eenheden?
Wat is een goed FTP?
FTP tabel: Hoeveel watt trapt een wielrenner of mountainbiker? –
Niveau | Mannen | Vrouwen |
Recreant | < 2,5 watt/kg | < 2,2 watt/kg |
Amateur | 2,5 – 3,5 watt/kg | 2,2 – 3,2 watt/kg |
Goede amateur wedstrijdrenner | 3,5 – 4,5 watt/kg | 3,2 – 4,1 watt/kg |
Elite wedstrijdrenner | 4,5 – 5,5 watt/kg | 4,1 – 4,9 watt/kg |
Profrenners | 5,5 – 6 watt/kg | 4,9 – 5,4 watt/kg |
Ronde-winnaars | > 6 watt/kg | > 5,4 watt/kg |
Hoeveel watt fietsen bij de cardioloog?
Het onderzoek –
- Het risico van een stresstest is bijzonder klein, maar niet onbestaand. Een nauwkeurige monitoring laat in de meeste gevallen toe mogelijke complicaties zoals ritmestoornissen, tijdig en adequaat op te vangen. Bij klachten tijdens het fietsen, zoals pijn op de borst, moet u onmiddellijk de arts inlichten.
- U neemt plaats op een fiets en er worden 4 elektroden op de rug en 6 elektroden op de borstkas aangebracht, alsook een bloeddrukmeter aan de arm.
- U begint te fietsen aan een basisbelasting van 50 Watt en dit aan een bepaald tempo. Om de 2 minuten wordt de weerstand verhoogd met 25 Watt en moet u gedurende enkele minuten tot een kwartier een bepaald tempo aanhouden. Het is de bedoeling een zo zwaar mogelijke inspanning te leveren.
- Tijdens deze proef worden de hartfrequentie, de bloeddruk en het elektrocardiogram nauwlettend opgevolgd en worden de symptomen en de klachten nauwkeurig opgemeten.
- Er zal altijd geprobeerd worden de hartfrequentie te doen oplopen tot minimum 85% van de theoretische maximale hartfrequentie, omdat vanaf dat niveau de inspanningsproef gevoelig is voor het detecteren van vernauwingen van de kransslagaders.
Hoe snel is 200 watt?
200 watt = 27,2 – 35,1km/h Slechte infrastructuur?
Hoeveel watt trapt Van der Poel?
Giro | Wattages Mathieu van der Poel: eigenlijk drie sprints in één eindsprint | Wieler Revue Onderweg dolde hij nog wat met ploeggenoot Oscar Riesebeek, maar op de laatste klim naar Visegrad moest Mathieu van der Poel alle zeilen bijzetten om de zege en het roze in de eerste rit van de Giro binnen te hengelen. Dat blijkt uit bovenstaande foto na de meet, maar ook uit de cijfers.
Toen Van der Poel weer enigszins bij zinnen was uploadde hij namelijk direct zijn rit op Strava en konden de ‘wattwetenschappers’ zich er naar hartelust op uitleven. Allereerst de Finse twitterwieleranalyticus @ammattipyoraily die het segment met het steilere gedeelte van het slotklimmetje (de eerste twee kilometer ging het omhoog aan 2 á 3 procent) onder de loep nam.
Daaruit blijkt dat Van der Poel iets meer dan 500 watt wegtrapte gedurende bijna zeven minuten, wat voor hem neerkomt op 6,7 watt per kilogram. Hij reed 34 kilometer per uur over die laatste 4 kilometer die bijna 5 procent omhoog liepen., Stage 1. VISEGRAD (last 3.87 km, 4.94 %, 191 m) • Mathieu van der Poel: 6:49, 34.06 Kph, VAM 1681 m/h• Power meter: 502.7 W / 75 kg = 6.70 W/kg ⚡️ (excluding 0:05 0 W segments) Without very non-steep first 1.78 km, power is 10.7 W higher and 128 m/h more VAM.
— ammattipyöräily (@ammattipyoraily) Die 6,7 watt per kilogram is misschien op zichzelf niet superindrukwekkend, maar wel als je nagaat dat het niet een regelmatige 6,7 w/kg is, maar eentje met intervallen omdat er aan het einde natuurlijk gesprint moest worden. Thijs Zonneveld merkt op dat Van der Poel eigenlijk drie sprints reed in de laatste minuut – dat bevestigt over wat ingesloten raken.
In het onderste grafiekje zie je namelijk dat hij in die laatste minuut drie keer boven de 1000 watt uitkomt. Die meer dan 1000 watt zorgden heuvelop voor een maximale snelheid van 51,5 kilometer per uur. Maar het interessantste is eigenlijk de hele laatste minuut, waarin je ziet dat ie ‘m tot drie keer toe aantrapt tot boven de 1000 Watt.
- De eindsprint bestond dus eigenlijk uit 3 sprintjes.
- Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) Vandaag verdedigt MVDP de roze leiderstrui in een 9,2 kilometer lange tijdrit door Boedapest, waarbij de renners over de beroemde Kettingbrug rijden.
- Het is een technisch parkoers met aan het einde een klimmetje dat Van der Poel zou moeten liggen.
Wordt het een strijd met Tom Dumoulin? Onderweg spraken ze er gisteren tijdens de rit al over. De voorsprong van Van der Poel bedraagt door bonificatie 14 seconden, hetgeen inhoudt dat hij 1,5 seconden per kilometer mag verliezen op de Limburgse oud-wereldkampioen.
Hoeveel watt is 40 km per uur?
De natuurkunde van het fietsen Tot nu toe hebben we het vooral gehad over het vermogen van onze menselijke motor. We hebben gezien dat ons vermogen bepaald wordt door de 4 energieprocessen in onze spieren. Doordat de verhouding van de 4 energieprocessen verandert met de tijd, neemt ons vermogen af naarmate we de inspanning langer moeten volhouden, zoals de formule van Riegel laat zien.
We weten ook dat het anaerobe drempel vermogen (de ADV in Watt/kg) de beste maatstaf is voor ons prestatievermogen en dat deze overeenkomt met het vermogen dat we gedurende 1 uur kunnen volhouden. Tenslotte hebben we aangetoond dat de grenzen van het menselijk prestatievermogen ongeveer liggen bij een ADV van 6,4 Watt/kg voor mannen en 5,7 Watt/kg voor vrouwen.
Nu komen we aan de vraag hoe we kunnen berekenen hoe snel we kunnen fietsen met een bepaald vermogen? Daarvoor moeten we kijken naar de natuurkunde van het fietsen: wat zijn de weerstanden die we moeten overwinnen? In de evenwichtssituatie (dus zonder versnellingen en vertragingen) zijn dat er 4: 1.
De rolweerstand (van de banden en het wegdek).2. De luchtweerstand (ten gevolge van de wind en onze eigen snelheid) 3. De klimweerstand (tegen heuvels en in de bergen).4. De mechanische weerstand (van de ketting en de naven). In de evenwichtssituatie moet het vermogen van onze menselijke motor precies gelijk zijn aan de som van de benodigde vermogens om de 4 weerstanden te overwinnen.
We gaan daarom eerst deze 4 weerstanden nader analyseren. Rolweerstand Het benodigde vermogen (in Watt) om de rolweerstand te overwinnen is afhankelijk van de rolweerstandsfactor cr, het gewicht m (in kg) en de snelheid v (in m/s), zoals in de box weergegeven.
- Het voorbeeld is weer voor snelle Eddy, die 75 kg weegt en een fiets heeft van 8,8 kg.
- Zijn ADV is 4 Watt/kg, dus in totaal kan hij 4*75 = 300 Watt trappen.
- Bij een snelheid van 40 km/h is het aandeel van de rolweerstand in zijn totale vermogen dus 36,5/300 = 12,1%.
- In de grafiek zien we dat de rolweerstand van Snelle Eddy in de praktijk kan variëren van 10-55 Watt.
In deel II gaan we nader in op alle factoren die de rolweerstand bepalen en het effect daarvan op de haalbare snelheid. Voor de volledigheid melden we hier nog even dat strikt genomen in de bovenstaande formule nog een factor cos(boogtan(i/100)) moet worden toegevoegd, waarbij i het hellingspercentage is.
In de praktijk is deze factor nagenoeg gelijk aan 1 (zelfs bij een helling van 20% is hij maar 0,98). We hebben hem dus in de box maar weggelaten, in onze calculatoren op www.hetgeheimvanwielrennen.nl hebben we hem uiteraard wel meegenomen. Luchtweerstand Het benodigde vermogen om de luchtweerstand te overwinnen is afhankelijk van de dichtheid van de lucht ρ (in kg/m3 ), de weerstandsfactor cdA, de snelheid v (in m/s) en de windsnelheid vw (in m/s), zoals weergegeven in de box.
Ook hier is het voorbeeld weer voor snelle Eddy, die in dit geval rijdt in tijdrithouding (cdA = 0,3) en bij een temperatuur van 20 °C (hierbij is de dichtheid van de lucht 1,205 kg/m3). Uit het voorbeeld blijkt dat de luchtweerstand het leeuwendeel van zijn beschikbaar vermogen vergt, namelijk 248/300 = 83%.
Uit de formule en de grafiek blijkt ook dat de luchtweerstand toeneemt met de 3e macht van de snelheid. Om snelheden boven de 40 km/h te bereiken neemt het benodigde vermogen dus enorm toe, tot meer dan 800 Watt bij 60 km/h. We begrijpen nu meteen waarom het onmogelijk is om dergelijke snelheden vol te houden, want de grens van het menselijke duurvermogen ligt bij een ADV van 6,4 Watt/kg x 75 kg = 480 Watt.
In deel II gaan we nader in op alle factoren die de luchtweerstand bepalen en het effect daarvan op de haalbare snelheid. Klimweerstand De klimweerstand is afhankelijk van het hellingspercentage i (in %), het gewicht m (in kg) en de snelheid v (in m/s), conform de formule in de box.
Het voorbeeld is weer voor snelle Eddy, die in dit geval de Alpe d’Huez probeert te beklimmen. Uit de box is meteen duidelijk dat hij een snelheid van 40 km/h bergop nooit kan volhouden, want dit zou een vermogen vergen van maar liefst 677 Watt, terwijl zijn totale vermogen maar 300 Watt bedraagt. Zoals uit de formule en de onderstaande grafiek (die ook geldt voor 40 km/h) blijkt, neemt het benodigde vermogen bergop enorm toe.
Het gevolg is uiteraard bekend: de snelheid neemt zelfs voor de wereldtoppers af tot een tempo dat voetgangers kunnen bijhouden op steile hellingen. In een later artikel gaan we nader in op alle factoren die de klimweerstand bepalen en het effect daarvan op de haalbare snelheid.
- Voor de volledigheid melden we ook hier nog even dat strikt genomen in de bovenstaande formule nog een factor sin(boogtan(i/100)) moet worden toegevoegd, waarbij i het hellingspercentage is.
- In de praktijk is deze factor nagenoeg gelijk aan 1 (zelfs bij een helling van 20% is hij maar 0,98).
- We hebben hem dus in de box maar weggelaten, in onze calculatoren op www.hetgeheimvanwielrennen.nl hebben we hem uiteraard wel meegenomen.
Voor wielrenners die niet in de gelegenheid zijn om in de bergen te trainen, hebben we nog onderstaande grafiek gemaakt, die bijvoorbeeld laat zien dat de benodigde weerstand om een tegenwind van 60 km/h te overwinnen vrijwel gelijk is aan de weerstand op een helling van 5%.
Zo is het dus toch mogelijk om bergtraining te doen is ons vlakke landje. Mechanische weerstand De mechanische weerstand van naven en ketting wordt in het algemeen uitgedrukt als een percentage van het totaal beschikbaar vermogen. Het rendement η van de overbrenging ligt in de orde van 97,5%, zodat het verlies van de mechanische weerstand 2,5% bedraagt.
Voor snelle Eddy gaat hiermee dus 0,025*300 = 7,5 Watt verloren. Het is dus zeker de moeite waard om ketting en naven in optimale conditie te houden. In een later artikel gaan we nader in op alle factoren die de mechanische weerstand bepalen en het effect daarvan op de haalbare snelheid.
Conclusies De natuurkunde van het fietsen bestaat in wezen uit het formuleren van de vergelijkingen die de 4 weerstanden bepalen. In de evenwichtssituatie moet de som van deze 4 weerstanden gelijk zijn aan het beschikbare vermogen van de wielrenner. Het uiteindelijke resultaat is dus de vrij ingewikkelde 3e graads vergelijking die onderaan in de box is geformuleerd.
In een volgend artikel gaan we uitleggen hoe we die ‘wielrenvergelijking’ opgelost hebben en hoe onze calculatoren van www.hetgeheimvanwielrennen.nl gebruikt kunnen worden om uit te rekenen hoe snel je kunt fietsen en wat voor effect de verschillende factoren en omstandigheden daarop hebben.
Is FTP hetzelfde als omslagpunt?
Waarom FTP? – Het FTP blijkt een echte prestatie indicator te zijn en is gelinkt aan bijna elke discipline in het wielrennen die 4 minuten of langer duurt. Het geeft inzicht in iemand zijn aerobe metabolisme en efficiëntie. We spreken meestal over het FTP in het kader van vermogens.
- De hartslag die hierbij hoort, noemen we het omslagpunt.
- Dus de prestatie op het omslagpunt is het FTP.
- Het FTP kan op twee manieren worden weergegeven; namelijk absoluut (bijvoorbeeld 300 Watt) of relatief (bijvoorbeeld 4 Watt/kg).
- Waarbij deze laatste parallel loopt met jouw klimsnelheid.
- Hoe hoger dus jouw relatieve vermogen op het FTP, hoe harder je de Alpe d’Huez op rijdt.
Een kilootje minder met dezelfde vermogens scheelt al gauw een minuut op een uur klimmen. In dit artikel kijken we naar het verbeteren van het absolute FTP.
Hoe snel kun je FTP verbeteren?
Je FTP stijgt geleidelijk als je goed traint – Nog belangrijker is dat het regelmatig uitvoeren van een FTP-test je vooruitgang kan laten zien – of het gebrek daaraan. Dus hoewel het van zichzelf geen trainingsinstrument is, helpt de analyse van je FTP wel om te laten zien of je training werkt of dat je wellicht iets moet aanpassen in je trainingsschema.
- Een gelijkmatige stijging van je FTP is optimaal, maar verwacht niet dat het met grote stappen gaat.
- Een stijging van je FTP met 2,5% gedurende één trainingscyclus (6-8 weken) een goede vooruitgang.
- Is de stijging hoger, dan weet je zeker dat dit niet zo door zal blijven stijgen.
- Als je ziet dat je FTP gedurende 3 of meer tests daalt of gelijk blijft, dan is het tijd om met je schema aan te passen.
Lees ook: Hoe weet ik of mijn FTP goed is en wat als ik een waardeloze FTP heb?
Hoeveel watt haalt een wielertoerist?
FTP gedeeld door Gewicht – Om een goede vergelijking te maken tussen individuen, delen we het FTP door het lichaamsgewicht. Zo krijgen we het vermogen per kilogram op het FTP en verdisconteren we het absolute vermogensverschil tussen zware en lichte wielrenners.
Hoe bereken je de wattage op fiets?
Het relatieve vermogen – Naast absoluut vermogen heb je ook relatief vermogen. Dit vermogen is net iets anders. Het is namelijk de wattage die een wielrenner aan het trappen is gedeeld door het totale lichaamsgewicht van de wielrenner, uitgedrukt in watt/kg.
Wat kost een apparaat van 1500 watt per uur?
Stroomverbruik in watt (w)
Vermogen in Watt (W) | Kosten per uur | Kosten per werkdag (8 uur) |
---|---|---|
1500 watt | €0,60 | €4,80 |
2000 watt | €0,80 | €6,40 |
2500 watt | €1,00 | €8,00 |
3000 watt | €1,20 | €9,60 |
Hoeveel kost 1 kilo watt per uur?
Wat kost een kWh? – Op dit moment (juni 2023) kost een kWh gemiddeld € 0,37. Dat is de gemiddelde stroomprijs op basis van 50 vaste, variabele en dynamische energiecontracten die op dit moment door energieleveranciers worden aangeboden. In mei 2023 was de gemiddelde stroomprijs van aangeboden contracten nog € 0,42.
Hoe krijg je je FTP omhoog?
2 tips om je FTP te verhogen – 1. Trainingsload wekelijks verhogen Trainingsload = trainingsvolume x de trainingsintensiteit. Hoe meer uren je kunt maken, des te hoger je je niveau kunt opkrikken. Probeer een dag extra te trainen of/en breid de lengte van je duurtrainingen uit.
Als je een account hebt op TrainingPeaks kun je het best je fitness opkrikken door het getal van je fitness te verhogen met 30 en dit getal te vermenigvuldigen met 7 (dagen in de week). Dit getal is de trainingsintensiteit die je in kunt plannen. Voorbeeld. Je hebt een fitness level van 70. Dan kun je een trainingsload van 700 (70+30*7) in deze week inplannen.
Verhoog de trainingsload wekelijks met zo’n 4-5%.2. Sweet spot/treshold trainingen opbouwen Voer wekelijks 3 trainingen in de sweet spot zone/treshold zone (88-105% van je FTP) uit. In deze trainingszone prikkel je je FTP het meest. In de sweet spot zone (88-95% van je FTP) kun je relatief veel tijd spenderen omdat je hier niet verzuurt.
Wissel af met sweet spot en treshold trainingen. Start met intervallen van 10 minuten op 100% van je FTP en een totale trainingstijd van 30 minuten in de eerste week. Verleng de intervallen wekelijks naar 15-20-30 minuten en verhoog de trainingstijd in de zone wekelijks met 10-15 minuten per training.
Eindig met 2 intervallen van 1 uur op 88-95% van je FTP. Wissel bovenstaande trainingen af met rustige duurritten en herstelritten zodat je topfit bent om bovenstaande trainingen goed te kunnen uitvoeren. Je kunt veel progressie boeken door 3 maanden op bovenstaande manier te trainen.
Hoe bepaalt Garmin FTP?
Pagina afdrukken –
Voordat het toestel uw functionele drempelvermogen (FTP) kan berekenen, moet u beschikken over een gekoppelde vermogensmeter en hartslagmeter ( Uw ANT+ sensors koppelen ),
- Selecteer,
- Fiets ten minste 20 minuten buiten met constante, hoge inspanning.
- Selecteer Bewaar rit na afloop van uw rit.
- Selecteer, Uw FTP-waarde wordt weergegeven als een waarde gemeten in watt per kilogram, uw geleverde vermogen in watt en een positie op de kleurenbalk.
Hoeveel watt fietsen op hometrainer?
Bij ergometers start je meestal op 25 Watt. Al hebben wij ook de Toorx BRX-3000 in het gamma die op 10 Watt start. Deze lage instap-weerstand is tevens het grootste voordeel van de ergometer.25 Watt of lager is zo goed als traploos.
Hoe bereken je watt formule?
Wattage berekenen Dit doet men door de spanning en stroomsterkte met elkaar te vermenigvuldigen: Vermogen (in watt) = Spanning (in volt) x Stroomsterkte (in ampère)
Wat is de formule van watt?
Vermogen – Watt – Het vermogen is de spanning vermenigvuldigd met het de stroomsterkte. Oftewel W = V x A Dit is de hoeveelheid energie de een elektrisch apparaat verbruikt. Voorbeeld 1. Stel je hebt een 12volt motor die 30 Ampère trekt. Wat is het vermogen van deze motor? Antwoord: W = V x A.
Hoe ga je van watt naar kilowatt?
kWh berekenen apparaat – Eén kilowatt is 1.000 watt. Om het aantal kWh te berekenen, vermenigvuldigt u het verbruik in kW met de tijd dat u het apparaat gebruikt. Dit kunt u doen op de volgende manier: aantal uren in gebruik x (vermogen van het apparaat / 1.000) = kWh.
Wat is de formule voor wattage fiets?
Het relatieve vermogen – Naast absoluut vermogen heb je ook relatief vermogen. Dit vermogen is net iets anders. Het is namelijk de wattage die een wielrenner aan het trappen is gedeeld door het totale lichaamsgewicht van de wielrenner, uitgedrukt in watt/kg.