Wegenbelasting Berekenen 2017 Op Kenteken

Wegenbelasting Berekenen 2017 Op Kenteken

Hoe kan ik minder wegenbelasting betalen?

Lukt het je om dagelijks in een auto van 40 jaar of ouder rond te rijden? Dan ben je de belastingdienst mooi te slim af. Voor benzineauto’s die tussen 1983 en 1988 voor het eerst de weg op zijn gegaan en nog geen 40 jaar oud zijn, geldt in 2023 een korting van 75 procent op de wegenbelasting.

Hoe lang blijft de youngtimer regeling nog?

Youngtimer regeling | ANWB Zakelijk Ondernemers die in een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen ook in 2023 nog gebruik maken van een gunstige bijtellingsregeling. De bijtelling over een Youngtimer wordt namelijk niet vanuit de cataloguswaarde berekend, maar over de huidige waarde van de auto.

Wat is voordeel van een youngtimer?

Lage bijtelling met een youngtimer op de zaak – Een youngtimer is een auto van vijftien jaar of ouder. Het zijn klassieke auto’s, maar wél met moderne snufjes. Het is voor ondernemers vaak fiscaal aantrekkelijk de youngtimer op de zaak te zetten. Wie graag ook buiten werktijd de zakelijke auto pakt, betaalt bijtelling,

  • Dit geldt als je meer dan 500 kilometer per jaar rijdt.
  • De bijtelling is meestal 22 procent over de cataloguswaarde, ofwel nieuwwaarde, van een auto.
  • Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV ).
You might be interested:  Maandbedrag Annuiteiten Hypotheek Berekenen

Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro’s per maand. De kunt profiteren van de regeling vanaf de maand dat je auto precies 15 jaar op kenteken staat. Je leest hier meer over in onze blog alles over de youngtimer-regeling voor ondernemers.

Is een auto uit 1995 belastingvrij?

Is mijn oldtimer volgens de oldtimer regeling belastingvrij? Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij.

Is een auto uit 1991 belastingvrij?

Wegenbelasting voor Oldtimers De overheid wil de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, betaalt u een aangepast tarief.

  • Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.
  • Oldtimers ouder dan 40 jaar altijd vrijstelling Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling van mrb voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder.
  • De vrijstelling geldt voor: benzine-, diesel- en lpg-oldtimers; motorfietsen; bussen; vrachtauto’s; kampeerauto’s.

Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud met benzinemotor Voor oldtimers met benzinemotor geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1973 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg.

  • Het gaat hier om: personen- en bestelauto’s; motorfietsen; bussen; vrachtauto’s.
  • Tarief mrb Voor deze oldtimers met benzinemotor betaalt u een aangepast tarief, met een maximum van € 120 per jaar of € 30 per kwartaal.
  • Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt.
You might be interested:  Brandstof Berekenen Google Maps

Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn. Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale mrb-tarief.

Haalt u de ingebouwde lpg-installatie uit de auto en gaat de auto weer op benzine rijden? Dan kan de auto vallen onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen met benzinemotor. Daarvoor moet de auto wel voldoen aan alle voorwaarden van de overgangsregeling. Doel aanpassen vrijstelling mrb De mrb hangt af van de CO2-uitstoot van een auto.

Hoe hoger de uitstoot, hoe meer belasting u betaalt. Dat geldt nog niet voor oldtimers. Met de wetswijziging wil het kabinet bereiken dat eigenaren van vervuilende oldtimers ook mrb betalen. Vooral oldtimers die op diesel of lpg rijden zijn vervuilend. Er is een lager mrb-tarief voor benzine-oldtimers, omdat die minder vervuilend zijn. Bron: www.rijksoverhied.nl